نورنیوز: قطر میزبان مذاکرات احیای برجام خواهد بود

پیش از این قطر برای نقش آفرینی در احیای برجام اعلام آمادگی کرده بود

امیر قطر در جریان کنفرانس خبری مشترک با ابراهیم رئیسی تایید کرد که آن دو بر سر مذاکرات هسته‌ای وین نیز صحبت کرده‌اند - Iranian Presidency / AFP

 

وبسایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، قطر را به عنوان میزبان بعدی مذاکرات احیای برجام معرفی کرد.

این رسانه در صفحه توئیتر خود نوشت: «پس از پایان سفر بورل به تهران، نگاه‌ها متوجه محل، روز و شکل برگزاری مذاکرات آتی شده است. بورل در این باره گفته بود مذاکرات در وین برگزار نخواهد شد. اخبار رسیده به نورنیوز حاکی‌ است با توجه به تلاش‌های مستمر قطر در این خصوص، شانس دوحه برای میزبانی مذاکرات آتی بیشتر است.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش از این اعلام کرده بود که مذاکرات احتمالا در جایی نزدیک‌تر به خلیج فارس و به‌طور خاص، در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار خواهد شد.

در حال حاضر، قطر در مقایسه با دیگر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، روابط به مراتب گرم‌تری با جمهوری اسلامی دارد. امیر قطر اواخر اردیبهشت ماه امسال به تهران سفر و با مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی دیدار کرده بود. پیش از این سفر نیز ابراهیم رئیسی در اسفند ماه ۱۴۰۰ برای دیدار رسمی با امیر قطر و شرکت در مجمع کشورهای صادرکننده گاز به این کشور سفرکرده بود.

امیر قطر در جریان کنفرانس خبری مشترک با ابراهیم رئیسی تایید کرده بود که آن دو بر سر مذاکرات هسته‌ای وین نیز صحبت کرده‌اند و دوحه آماده است تا برای دستیابی به یک راه حل قابل توافق برای همه طرفین حاضر در وین آنچه می‌تواند انجام دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطر در طی سال‌های اخیر یکی از متحدان جمهوری اسلامی بوده است. پس از اختلاف‌های علنی عربستان و قطر، نقش ایران بیش از پیش در این کشور پر رنگ شد. روابط چهار کشور عربی عربستان، امارات، مصر و بحرین با قطر اندکی پس از اولین سفر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به منطقه بحرانی شد.

پس از این اتفاق، روابط ایران و قطر تا آن‌جا پیش رفت که پس از طرح آشتی میان قطر و عربستان در سال ۲۰۱۷، بازنگری در روابط قطر با ایران به یکی از پیش‌شرط‌های این آشتی تبدیل شد. بر همین اساس هم چند بند از شروط ۱۳ گانه به لزوم بازنگری دوحه در خصوص مناسبات خود با تهران متمرکز بود. اما با گذشت چند سال از این آشتی تغییر چندانی در روابط ایران و قطر ایجاد نشده است.

عربستان و متحدانش از قدرت‌های جهانی درگیر در مذاکرات هسته‌ای خواسته‌اند تا در این مذاکرات به برنامه موشکی ایران و گروه‌های نیابتی مورد حمایت ایران در منطقه‌ نیز بپردازند. مسئله‌ای که چندان برای قطر اهمیت نداشته است و در طی این سال‌ها خطری از سوی این گروه‌های نیابتی او را تهدید نکرده است. ایران اما اعلام کرده بود که در مذاکرات وین حاضر به گفت‌وگو بر سر این موضوعات نیست. هرچند سرنوشت پیش شرط حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی نیز کماکان مشخص نیست و مذاکرات آینده سرنوشت سپاه و تحریم‌ها علیه ایران را مشخص خواهد کرد.