عبداللهیان و بورل در تهران: مذاکرات وین از سر گرفته می‌شود

وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به زمان شروع مذاکرات برای احیای برجام اشاره نکردند

حسین امیرعبداللهیان و جوزب بورل در تهران- عکس از خبرگزاری تسنیم

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در نشست مشترک خبری خود در روز شنبه، چهارم تیر، اعلام کردند که مذاکرات وین به زودی از سر گرفته می‌شود.

با این حال، هیچ یک از این دو به زمان مشخصی در باره شروع مجدد مذاکرات به بن‌بست رسیده در وین برای احیای برجام اشاره نکردند.

جوزپ بورل، در این کنفرانس خبری گفت که سفرش به تهران برای پایان دادن به بن‌بست فعلی صورت گرفته و مذاکرات در روزهای آینده به سرعت از سرگرفته خواهد.

او تاکید کرد که منظورش از چند روز، واقعا چند روز است و مذاکرات به سرعت آغاز خواهند شد.

به گزارش رسانه‌های ایران، عبدالهیان بعد از ظهر روز شنبه بعد از چهار ساعت گفت‌وگو و رایزنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت:« مسیر گفت‌وگوها به زودی از سر گرفته می‌شود و امیدواریم طرف آمریکایی این بار واقع بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه انجام دهد و به تعهداتش عمل کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «در نشست امروز در ارتباط با موضوع مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها نیز گفت‌وگو و رایزنی کردیم. آقای بورل چندی پیش این موضوع را مطرح کرده بودند که چگونه می‌توانیم از بن بست به وجود آمده بعد از صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، خارج شویم و کار را دنبال کنیم.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی افزود: «ما همواره تاکید کرده‌ایم که ایران از مسیر دیپلماسی و گفت‌وگوهای عزتمند و مبتنی بر نتیجه استقبال می‌کند. در همین چهارچوب از آقای بورل دعوت کردیم که به تهران سفر کند تا از نزدیک تمام ابعاد قضیه با حضور تیم‌های مذاکراتی دنبال شود. در همین راستا ما امروز نیز میزبان آقای بورل و آقای مورا بودیم. امروز در این ارتباط گفت‌وگوهای مفصل، عمیق و دقیقی داشتیم. در خصوص مطالبات ایران صحبت کردیم و تاکید کردیم که آمادگی داریم که در روزهای آینده مذاکرات را از سر بگیریم.»

امیرعبدالهیان گفت: «آنچه که برای ایران مهم است این است که نفع کامل اقتصادی از توافقی که در سال ۲۰۱۵ ایجاد شده به دست بیاورد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از این توافق کامل شود. هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ایران از احیای برجام را تحت تاثیر قرار دهد از نظر ایران قابل قبول نخواهد بود.»

کشورهای غربی و اتحادیه اروپا، با استناد گزارش‌های معتبر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حکومت ایران را متهم می‌کنند که از تعهدات خود در چارچوب توافق‌نامه برجام شانه خالی کرده است. آخرین برآوردهای کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که کمتر از یک ماه پیش در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت نشان می‌دهد، در حال حاضر ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران دست‌کم به ۱۸ برابر حد پذیرفته شده در برجام رسیده است.

بورل: هدف اصلی سفر من پایان دادن به بن‌بست برجام است
در ادامه این نشست خبری، جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا گفت: «برای ما مهم بود که به ایران بیاییم. هدف اصلی سفر من پایان دادن به بن‌بست برجام و کم کردن تنش‌ها است. قرار است مذاکرات برجام را در روزهای آینده و به سرعت آغاز کنیم.»

این نخستین بار است که جوزپ بورل در زمان دولت ابراهیم رئیسی، رئيس‌ جمهوری ایران، راهی تهران می‌شود. این سفر تنها چند ساعت بعد از دیدار او با رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران برنامه‌ریزی شد و برخی از کارشناسان گمانه‌زنی کرده‌اند که بورل در این سفر از پیش اعلام‌نشده احتمالا حامل پیام مهمی برای رهبران جمهوری اسلامی است.

مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا تاکید کرد: «ما به عنوان هماهنگ‌کننده برجام، در ماه مارس پیشنهاداتی را مطرح کردیم و یکسری متن و سوالاتی بود که قرار بود ایران و آمریکا به آنها پاسخ بدهند و قرار شد مذاکرات متوقف شود تا این سوالات پاسخ داده شود اما قرار نبود سه ماه متوقف بشود. با این حال امروز باید مذاکرات از سر گرفته شود و این تصمیمی است که باید در تهران و واشنگتن گرفته شود.»

او با اشاره به این که رسیدن به این توافق برای کل دنیا و جهان مهم است، گفت: «با جنگی که بین روسیه و اوکراین آغاز شده، ما از ماه فوریه در دنیای دیگری زندگی می‌کنیم و اگر در چنین فضایی توافق تاریخی ما به نتیجه برسد، اتفاق بسیار مهمی خواهد بود.»
بورل همچنین تاکید کرد: «بعد از سفر من، مذاکرات وین آغاز می‌شود و تیم من در آنجا خواهند بود. دنیا به دنبال ثبات و امنیت است و امیدواریم با این توافق، امنیت اقتصادی ایران تامین شود و همچنین دغدغه عدم اشاعه هسته‌ای هم برای جهان رفع شود.»

این اظهار امیدواری در شرایطی صورت می‌گیرد است که سه‌شنبه هفته گذشته، خبرگزاری رویترز با استناد یک سند محرمانه و داخلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که حکومت ایران قصد دارد به‌زودی سانتریفیوژهای پیشرفته «آی آر شش» را در تاسیسات هسته‌ای فردو به کار گیرد.

جوزپ بورل همزمان در رشته توییت‌هایی نوشت که در مذاکراتش با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین خواستار آزادی زندانیان دوتابعیتی اروپایی در ایران شده است.