خلبان ایرانی بازنشسته ارتش آمریکا، اسرار محرمانه هوانوردی را به چین فروخت

شاپور معینیان ۶۷ ساله در دادگاه اعتراف کرد که به عنوان یک مامور برای دولت چین عمل کرده است

این خلبان سابق هلیکوپتر ارتش ایالات متحده با حداکثر مجازات ۱۰ سال زندان روبه‌رو شده است - AFP

یک خلبان ایرانی بازنشسته ارتش آمریکا به فروش اسرار محرمانه فناوری هوانوردی به چین با مبلغ ۳۲ هزار دلار اعتراف کرد.

به گزارش دیلی میل، شاپور معینیان ۶۷ ساله و اهل سن‌دیگو در دادگاه اعتراف کرد که به عنوان یک مامور برای دولت چین عمل کرده و اطلاعات محرمانه مربوط به صنعت هوانوردی آمریکا را به آن کشور داده است. او همچنین به بیان اظهارات نادرست در جریان بررسی سوابق امنیت ملی خود اعتراف کرد.

این خلبان سابق هلیکوپتر ارتش ایالات متحده اکنون با حداکثر مجازات ۱۰ سال زندان و جریمه تا ۲۵۰ هزار دلار به اتهام «اقدام به عنوان عامل دولت خارجی» و تا پنج سال و ۲۵۰ هزار دلار جریمه برای «اظهارات نادرست و خلاف واقع» روبه‌رو است.

دادگاه روز صدور حکم را ۲۹ آگوست تعیین کرده است و گفته می‌شود که دادستان‌ها موافقت کردند که مجازات زندان حداکثر ۲۰ ماه را برای او در نظر بگیرند.

شاپور معینیان در سال ۲۰۱۷ به هنگ‌کنگ سفر کرد و ظاهرا در آنجا موافقت کرد که در ازای دریافت حدود ۱۰ هزار دلار، اطلاعات مربوط به چندین نوع هواپیمای طراحی‌شده در ایالات متحده را ارائه دهد. بر اساس آنچه در پرونده آمده است،‌ در آن جلسه و تمام جلسات بعدی، معینیان می‌دانست افرادی که با آنها معامله می‌کند از سوی دولت چین استخدام شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او پس از بازگشت به ایالات متحده، شروع به جمع‌آوری اطلاعات مرتبط کرد و در سپتامبر همان سال طی دیدار با مقامات دولت چین، هارد دیسک شامل اطلاعات را به آنها تحویل داد. سپس قرار شد پول به حساب بانکی دخترخوانده او در کره جنوبی پرداخته شود. معینیان به دختر ناتنی خود گفت که این وجوه پرداختی برای کارهای مشاوره‌ای او در خارج از کشور است و از او خواست که در چند تراکنش متفاوت این وجوه را به او منتقل کند.

او همچنین برای ارتباط با این افراد و کمک در انتقال الکترونیکی مطالب و اطلاعات، یک تلفن همراه و سایر تجهیزات مرتبط را دریافت کرده بود.

این متهم سپس به بالی سفر کرد و بار دیگر با همان افراد دیدار داشت. در اواخر همان سال، او در پروژه صنایع هوایی دیگری شروع به کار کرده بود. در این بازه زمانی، همین افراد در چین هزاران دلار به حساب بانکی دخترخوانده او در کره جنوبی واریز کردند و او نیز این وجوه را در چندین تراکنش به معینیان منتقل کرد.

در آگوست ۲۰۱۹، معینیان مجددا در سفر به هنگ‌کنگ با همین مقامات ملاقات و حدود ۲۲ هزار دلار پول نقد برای خدماتش دریافت کرد. معینیان و همسرش این پول نقد را با خود به آمریکا بردند.

معینیان همچنین اعتراف کرد که در ژوئیه ۲۰۱۷ و مارس ۲۰۲۰ در پرسشنامه‌های سوابق دولتی و فعالیت‌های خود دروغ گفته است و ادعا کرده که با اتباع خارجی تماس نزدیک یا مستمری نداشته و هیچ تبعه خارجی به او پیشنهاد شغلی نداده است.

شاپور معینیان از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۰ در ارتش ایالات متحده، آلمان و کره جنوبی خدمت کرد. او پس از بازنشستگی، برای پیمانکاران مختلف دفاعی در ایالات متحده از جمله در سن‌دیگو و همچنین وزارت دفاع کار کرد.

این پرونده در ابتدا از سوی ماموران اف بی آی و ارتش آمریکا بررسی شد و سپس با ارجاع به دادستانی ایالات متحده در ناحیه جنوبی کالیفرنیا، از سوی بخش امنیت ملی وزارت دادگستری تحت پیگرد قانونی قرار گرفت.

بیشتر از جهان