پرواز «خطرناک» جت جنگنده چینی در نزدیکی هواپیمای گشتی استرالیا

استرالیا می‌گوید نگرانی‌ خود را «از طریق کانال‌های مناسب» به گوش پکن رسانده است

افزایش نفوذ چین در اقیانوس آرام در سال‌های اخیر به تیره‌تر شدن هرچه بیشتر روابط چین و استرالیا منجر شد - AFP

مقام‌های استرالیایی خلبان یک جت جنگنده چینی را به اجرای «پرواز خطرناک» در نزدیکی یکی از هواپیماهای گشتی این کشور در دریای جنوبی چین، متهم کردند.

آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر این کشور، گفت که یک جنگنده جی-۱۶ چینی در روز ۲۶ مه، مسیر هواپیمای پی-۸ نیروی هوایی سلطنتی استرالیا مخصوص نظارت بر دریانوردی را حین اجرای «عملیات گشت معمول بر فراز دریا» در منطقه هوایی بین‌المللی در این ناحیه، قطع کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، این هواپیمای چینی منور زده و از جلو هواپیمای گشتی استرالیا عبور کرده است.

آلبانیز گفت: «این قطع مسیر به اجرای پرواز خطرناکی منجر شد که امنیت هواپیمای پی-۸ و خدمه آن را تهدید کرد.» او افزود که دولتش «از طریق کانال‌‌های مناسب» به پکن ابراز نگرانی کرده است.

ریچارد مارلز، وزیر دفاع این کشور، گفت که این هواپیمای چینی با فاصله بسیار کمی از جلو هواپیمای نیروی هوایی سلطنتی استرالیا رد شد و «یک بسته خرده‌ریز» حاوی قطعات کوچک آلومینیوم رها کرد که به موتور هواپیمای استرالیایی وارد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در مصاحبه با ای‌بی‌سی گفت: «کاملا واضح است که کار خطرناکی است.»

استرالیا پیش‌تر در کنار ایالات متحده قرار گرفته و اعلام کرده بود که ادعای چین در خصوص مالکیت جزایر موردمناقشه در دریای جنوبی چین با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد.

وزیر دفاع استرالیا در بیانیه‌ای گفت که نظارت بر دریاهای این ناحیه دهه‌ها است که بر عهده این کشور است و «این کار را مطابق با قوانین بین‌المللی انجام می‌دهد و از حق آزادی دریانوردی در آب‌ها و پرواز در حریم هوایی بین‌المللی استفاده می‌کند».

چین در مورد این اتهام‌ها اظهار نظری نکرده است.

افزایش نفوذ چین در اقیانوس آرام در سال‌های اخیر که در نتیجه تلاش‌های این کشور برای دستیابی به توافق در مورد امنیت منطقه با دولت‌های جزیره‌های این اقیانوس رخ داد، به تیره‌تر شدن هرچه بیشتر روابط چین و استرالیا منجر شد.

استرالیا پیش‌ از این نیز در ماه فوریه، یک کشتی نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین را به نشانه گرفتن یکی از هواپیماهای گشت دریایی خود با لیزر متهم کرده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان