ماشین ترور نظام در ترکیه به گل نشست؛ تهران دست به دامن آنکارا شد

گزارش‌ها از بازداشت دست‌کم ۱۰ نیروی امنیتی جمهوری اسلامی در ترکیه حکایت دارد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گزارش‌ها درباره تلاش تهران برای ترور اتباع اسرائیلی در خاک ترکیه را تکذیب کرد.ـ AFP

شکست دوباره عملیات نیرو‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی در ترکیه علیه اهدافی از پیش تعیین شده از جمله شهروندان اسرائیلی و گروهی از مخالفان و منتقدان، وزارت خارجه ایران را دست به دامن ترکیه کرد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز جمعه سوم تیر گزارش‌ها در باره تلاش تهران برای حمله به اتباع اسرائیلی در ترکیه را تکذیب کرد و از آنکارا هم خواست این اخبار را رد کند.

خطیب‌زاده گفت  اظهارات مقام‌های اسرائیلی در خصوص قصد تهران برای انجام اقدام تروریستی علیه اتباع این کشور در ترکیه «مضحک» است و «ادعایی» بیش نیست.

او اضافه کرد اسرائیل با طرح چنین مسائلی تلاش دارد روابط تهران و آنکارا را «تخریب» و «افکار عمومی ترکیه» را منحرف کند.

خطیب‌زاده از همتای ترک خود خواست در برابر «این ادعاهای تفرقه افکنانه سکوت نکند» چرا که «مظلوم‌نمایی‌های نمایشی این رژیم را کسی جز خودش باور نمی‌کند».

این مقام وزارت امور خارجه ایران در عین حال گفت پاسخ جمهوری به اقدامات اسرائیل «به صورت قطعی، مقتدرانه و بدون تهدید امنیت شهروندان عادی و تهدید امنیت کشورهای دیگر خواهد بود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات خطیب‌زاده در واکنش به انتشار گزارش‌هایی مبنی بر بازداشت چند مامور جمهوری اسلامی به ظن حمله به دیپلمات‌ها و گردشگرهای اسرائیلی در ترکیه مطرح شده است.

روزنامه «حریت» چاپ ترکیه نوشته است این افراد قصد ربودن چند شهروند اسرائیلی، از جمله سفیر سابق اسرائیل و همسرش در ترکیه را داشتند.

آن‌طور که این روزنامه نوشته است افراد بازداشت شده با هویت‌های جعلی (دانشجو و تاجر) وارد خاک ترکیه شده و قصد عملیات تروریستی داشتند.

روزنامه «اورشلیم‌پست» هم گزارش کرده است پلیس ترکیه این افراد را در هتل سول و سه آپارتمان اجاره‌ای در استانبول، بازداشت کرده‌اند.

دولت  هم از مدت‌ها پیش از شهروندان خود خواست به ترکیه سفر نکنند و یا هر چه سریع‌تر به خاک اسرائیل بازگردند.

این برای چندمین‌بار در سال‌های اخیر است که گزارش‌هایی مبنی بر شناسایی و بازداشت ماموران امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در خاک ترکیه منتشر می‌شود.

ماشین ترور جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تعدادی از مخالفان و منتقدان خود را در ترکیه به قتل رسانده یا ربوده است.

دامنه این اقدامات تروریستی پس از افزایش اقدامات «موساد» در خاک ایران متوجه اتباع و شهروندان اسرائیلی در ترکیه هم شده اما همه این ماموریت‌ها تا کنون شکست خورده است.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل هم در واکنش به این اقدامات گفته است تل‌آویو مقابل این اقدامت تهران در ترکیه «دست بسته» نخواهد ماند».

لاپید گفته است ترکیه هم می‌تواند به تلاش‌های جمهوری اسلامی برای انجام اقدامات تروریستی علیه شهروندان اسرائیلی در این کشور، پاسخ دهد.