هند حضور سیاسی‌ خود را در افغانستان احیا می‌کند

وزارت خارجه هند اعلام کرد حضور دیپلمات‌های هندی در کابل، به هیچ وجه به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست

وزارت خارجه هند: بازگشایی سفارت به منظور نظارت از ارسال کمک‌های بشردوستانه، تسهیل روند کنسولی و احیای برخی از پروژه‌های انکشافی هند در افغانستان است  - PUNIT PARANJPE / AFP

 

روزنامه هندوستان‌تایمز گزارش داد تیم فنی هند به رهبری یک دیپلمات رده متوسط، به کابل رسیده و در سفارت این کشور مستقر شده است.

وزارت خارجه هند نیز اعلام کرد که بازگشایی سفارت به منظور نظارت بر ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، تسهیل روند کنسولی و احیای برخی از پروژه‌های انکشافی هند در افغانستان است، اما «به‌هیچ‌وجه به معنای رسمیت بخشیدن به حکومت طالبان نیست.»

پس از سفر جی پی سینگ، دبیر مشترک وزارت امور خارجه هند برای افغانستان، به کابل و ملاقات او با سران طالبان، صفحه جدیدی در روابط هند با طالبان باز شد. وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای که در مورد بازگشایی سفارت هند در کابل منتشر کرد حضور سیاسی هند در افغانستان را در چهارچوب «روابط تاریخی و تمدنی این کشور با مردم افغانستان» تعریف کرد.

در این بیانیه همچنین آمده: «در سفر جی پی سینگ، ارزیابی وضعیت امنیتی نیز انجام شده است.»

این سخن به معنای آن است که هند از طالبان در مورد تامین امنیت سفارت و دیپلمات‌های هندی در افغانستان، تعهد گرفته است.

هندوستان تایمز روز پنجشنبه دوم تیر (۲۳ ژوئن)، نوشت تیم هندی قرار بود در ۱۸ ژوئن با پرواز چارتری یک شرکت هواپیمایی افغانستانی به کابل برود، اما به دلیل حمله تروریستی به گوردواره یا عبادتگاه سیک‌ها در کابل، این سفر به تاخیر افتاد. سرانجام این تیم روز پنجشنبه با یک هواپیمای ترابری حامل اولین بسته کمکی هند برای آسیب دیدگان زلزله جنوب شرق افغانستان، به کابل سفر کرد

در حالی که هیئت پیشین هندی در ملاقات با طالبان به تامین امنیت ماموریت دیپلماتیک هند در افغانستان تاکید کرد، اما حمله به گوردواره سیک‌ها در کابل بر تصمیم وزارت خارجه هند برای بازگشایی سفارت این کشور در کابل تاثیری نداشت، بلکه فقط زمان سفر تیم را به تعویق انداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هند پیش از سقوط افغانستان و در پی شدت گرفتن درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای امنیتی دولت پیشین، کنسولگری‌هایش در هرات، قندهار، مزارشریف و جلال‌آباد را بست و دیپلمات‌هایش را به هند منتقل کرد. تیم امنیتی هند نیز پس از سقوط حکومت اشرف غنی، کابل را ترک کرد، اما تماس‌های اخیر طالبان با هند چه در پشت پرده و چه در قالب دیدار‌های رسمی، زمینه را برای روابط جدید هند با طالبان فراهم کرد.

رسانه‌های هندی می‌نویسند این کشور با تضمین‌های امنیتی رهبری طالبان و نیز با این تفکر که هند نباید از صحنه دور بماند، حضورش را در افغانستان احیا می‌کند، زیرا پاکستان، چین، ایران و روسیه که اختلاف‌هایی با هند دارند، هر روز حضورشان را در افغانستان پررنگ‌تر می‌کنند.

این در حالی است که تی.اس تیراموتی، نماینده دائمی هند در سازمان ملل که مسئولیت کمیته نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل را نیز بر عهده دارد، روز پنجشنبه دوم تیر در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که طالبان هنوز روابطشان را با گروه‌های تروریستی القاعده، جیش محمد و لشکر طیبه قطع نکرده‌اند.

او افزود: «افغانستان با حضور طالبان در حال بدل شدن به یک بهشت امن برای گروه‌های تروریستی است.»

او گفت که گزارش ماه مه این کمیته نشان می‌دهد که «مقام‌های فعلی (طالبان) باید اقدام‌های بسیار قوی‌تری برای انجام تعهدات ضد تروریسم انجام دهند.»

او در باره افزایش چشمگیر نیروهای داعش در افغانستان نیز هشدار داد و گفت که گسترش فعالیت‌های این گروه یک تهدید جدی برای کشورهای منطقه است.