دادستانی مدعی بازداشت چند نفر از عوامل ترور صیاد خدایی شد

خبر دستگیری «عوامل ترور» بدون اعلام هیچ جزییاتی، تنها یک روز پس از اعلام خبر برکناری حسین طائب صورت گرفته است

ادعای بازداشت عاملان ترورهای صورت گرفته در ایران بارها از سوی مقام‎‌های ایرانی منتشر شده است- تصاویر از خبرگزاری‌های ایرنا و رکنا

علی‌اکبر بختیاری، رئیس دفتر دادستان کل ایران خبر از بازداشت چند نفر به اتهام دست داشتن در ترور حسن صیاد خدایی داد.

بختیاری با اعلام این خبر گفت: «در این پرونده‌ها معذوریت‌هایی وجود دارد؛ زیرا دستگاه‌های امنیتی باید بتوانند اقداماتی را در تعقیب پرونده به خوبی پیگیری کنند. قطعا نیرو‌های امنیتی به وظایف خود با جدیت ادامه می‌دهند. تاکنون چند نفر در خصوص این پرونده دستگیر شده‌اند.»

بختیاری جزئیاتی از هویت افراد بازداشت شده و همچنین تعداد و نحوه بازداشت آن‌ها ارائه نکرد.

این خبر تنها یک روز پس از برکناری حسین طائب، رئیس پیشین سازمان اطلاعات سپاه، منتشر می‌شود.

رسانه‌های جمهوری اسلامی یکشنبه اول خردادماه، از کشته‌شدن فردی به نام حسن صیاد خدایی، سرهنگ نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شلیک گلوله مقابل منزلش در نزدیکی میدان بهارستان تهران خبر دادند. فردی که رسانه‌های اسرائیلی او را به‌عنوان یکی از سازماندهی‌کنندگان حملات تروریستی علیه اسرائیلی‌ها در سراسر جهان معرفی کردند.

پس از این اتفاق روابط عمومی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای از دستگیری «شبکه‌ای از اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی» به‌دست نیروهای وزارات اطلاعات و سپاه پاسداران خبر داده بود. اطلاعیه سپاه پاسداران مدعی شده است که عوامل این شبکه با «هدایت» سرویس اطلاعاتی اسرائیل، «اقدام به سرقت و تخریب اموال شخصی و عمومی، آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی ازطریق شبکه اراذل و اوباش» می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادعای بازداشت عاملان ترورهای صورت گرفته در ایران بارها از سوی مقام‎‌‌های ایرانی منتشر شده است. بازداشت‌هایی که بعدها یا خبری از سرنوشتش مشخص نشد و یا بعدها خبرهایی مبنی بر بی اساس بودن اتهام دست داشتن این افراد در ترور منتشر شد. به نظر می‌رسد تمامی این بازداشت‌ها از همین جنس باشد؛ چرا که کماکان تیم‌های تروری که ظاهرا به اسرائیل وابسته هستند به کار خود در ایران ادامه می‌دهند. دست بالای امنیتی اسرائیل در مواجهه با نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در طی سال‌های اخیر یکی از دلایلی دانسته شده که باعث برکناری حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه گردیده است. حمله‌های پهپادی به مراکز حساس جمهوری اسلامی، خرابکاری از طریق نفوذ و شناسایی و ترور نیروهای تاثیرگذار سپاه پاسداران، از جمله فعالیت‌های اسرائیل در خاک ایران بوده است.

در جریان ترور محسن فخری‌زاده، بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی از وجود حفره‌های بزرگ در دستگاه‌های امنیتی سخن گفتند. فخری‌زاده در هفتم آذر ۱۳۹۹ در جاده‌ آبسرد ترور شد. به گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی او زمانی که به همراه همسرش و با یک خودرو شخصی در شهر آبسرد در حرکت بود مورد هدف قرار گرفت. مرتضی محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ۲۵ آذر همان سال با اعلام خبر بازداشت عاملان این ترور مدعی شد: «افرادی که هماهنگی تجهیزات و امکانات این عملیات تروریستی را داشتند شناسایی شدند و عده‌ای از این افراد نیز دستگیر شدند.»

پیش از او علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز مدعی شده بود که از ماجرای ترور فخری زاده پیش از آن‌که اتفاق بیفتد با خبر شده بودند و گفت: «این بار هم سیستم‌های اطلاعاتی کشور با دقت احتمال بروز حادثه برای ایشان و محل بروز احتمالی حادثه را پیش بینی کرده بودند، اما به دلیل تواتر اخبار در طول این ۲۰ سال متاسفانه جدیت مورد نیاز اعمال نشد و این بار آنها موفق شدند.»

با این همه، هرگز جزییاتی از هویت بازداشت‌شدگان و شبکه روابط آنها منتشر نشد.

نمونه دیگری از این نوع بازداشت‌ها به پرونده معروف به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران مربوط می‌شود. در فاصله سال‌های ۸۸ تا ۹۰ چهار نفر از افراد دخیل در برنامه هسته‌ای ایران ترور شدند. پس از این اتفاق اعلام شد که ده‌ها نفر در جریان این پرونده بازداشت شده‌اند و نهایتا در سال ۹۱ سیزده نفر مقابل دوربین آمدند و مجبور به اعتراف ساختگی در مورد دست داشتن در این ترورها شدند. بعدها با مشخص شدن بی‌گناهی این افراد همگی از زندان آزاد شدند. هر چند از میان آن‌ها مجید جمالی فشی، سرانجام اعدام و قربانی نمایش اقتدار جمهوری اسلامی شد.