نامزدی عضویت اوکراین و مولداوی در اتحادیه اروپا پذیرفته شد

شارل میشل: امروز گامی مهم در مسیر شما به سوی اتحادیه اروپا است

زلنسکی: «صمیمانه از تصمیم رهبران اتحادیه اروپا برای اعطای امکان نامزدی به اوکراین قدردانی می‌کنم» - JOHN THYS / AFP

شارل میشل، ريیس شورای اتحادیه اروپا، پنجشنبه شب اعلام کرد که اوکراین و مولداوی هر دو به عنوان نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا پذیرفته شده‌اند. میشل که این اتفاق را یک لحظه تاریخی عنوان کرد، خطاب به این کشورها گفت: «امروز گامی مهم در مسیر شما به سوی اتحادیه اروپا است.»

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین تلاش کرد تا به عضویت درآوردن کشورش در اتحادیه اروپا، بیش از پیش از حمایت‌های اروپا در این جنگ استفاده کند. زلنسکی در واکنش به این خبر در صفحه توییترش با تشکر از شارل میشل نوشت: «صمیمانه از تصمیم رهبران اتحادیه اروپا برای اعطای امکانن نامزدی به اوکراین قدردانی می‌کنم. این یک لحظه منحصر به فرد و تاریخی در روابط اوکراین و اروپا است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوکراین پس از چند ماه دفاع در برابر حمله نظامی روسیه اکنون با این تصمیم می‌تواند کمی به آینده امیدوار باشد. از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز می‌تواند راه نفوذی استراتژیک به سرزمین‌های شوروی سابق داشته باشد.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این‌باره گفت: «مردم اوکراین عضو خانواده اروپا هستند. آینده اوکراین با اتحادیه اروپا گره خورده است. امروز آغاز یک سفر طولانی است که با یکدیگر طی خواهیم کرد.»

مولداوی نیز به عنوان یک کشور فقیر در اروپای شرقی احتمالا برای نهایی شدن این عضویت، باید اصلاحاتی را انجام دهد. مقابله با فساد، جنایت‌های سازمان یافته، تقویت حقوق بشر و حاکمیت قانون؛ مواردی ا‌ست که مولداوی نیاز به تغییر در آن‌ها دارد.

مایا ساندو به عنوان اولین رئیس جمهوری زن در مولداوی راه پر پیچ و خمی را روبه‌روی خود می‌بیند. به گزارش رویترز ساندو پس از این اتفاق گفت: «ما در حال شروع راه به سوی اتحادیه اروپاییم که برای مردم مولداوی رفاه بیشتر، فرصت‌های بیشتر و نظم بیشتر به ارمغان می‌آورد. ما راه دشواری در پیش داریم که نیازمند کار و تلاش زیادی است. ما آماده‌ایم با هم برای تضمین آینده‌ای بهتر برای شهروندان، این راه را طی کنیم.»

ساندو پیش از این اعلام کرده بود که مولداوی با ۲.۶ میلیون جمعیت فقیرترین کشور اروپایی است. از سوی دیگر این کشور همواره با درگیری‌های داخلی مواجه بوده است. مناطق جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه در مولداوی دردسرهای زیادی را برای حاکمیت مرکزی این کشور ایجاد کرده‌اند. هرچند پیوستن به اتحادیه اروپا مانند پیوستن به ناتو برای این کشور هیچ تضمین امنیتی به ارمغان نخواهد آورد اما این اتفاق می‌تواند گام بزرگی برای این کشور باشد.

بیشتر از جهان