پیش‌بینی زلنسکی:‌ «فعالیت‌های خصمانه» روسیه در اوکراین تشدید می‌شود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جلوگیری صادرات غلات از اوکراین را جنایت جنگی از سوی روسیه دانست

اوکراین می‌گوید کنترل روستایی در مجاورت شهر صنعتی شرقی سورودونتسک را از دست داده است- STR / AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، هشدار داد که روسیه احتمالا «فعالیت‌های خصمانه» خود را در هفته پیش رو تشدید خواهد کرد، زیرا کی‌یف در انتظار تصمیم اتحادیه اروپا در مورد درخواست خود برای عضویت در این اتحادیه است.

به گزارش شبکه خبری فرانسه۲۴، زلنسکی در سخنرانی خود در روز یکشنبه ۲۹ خرداد (۱۹ ژوئن) گفت: «تنها اتخاذ یک تصمیم مثبت می‌تواند به نفع کل اروپا باشد. بدیهی است که پیش‌بینی می‌کنیم که روسیه در این هفته فعالیت‌های خصمانه خود را تشدید کند. ما برای این وضعیت آماده‌ایم.»

نیروهای مسکو هفته‌ها است که در تلاش برای تصرف منطقه صنعتی و مهم دونباس، شرق اوکراین را مورد حمله قرار داده‌اند.

اوکراین می‌گوید کنترل روستایی به نام متیولکین را در مجاورت شهر صنعتی شرقی سورودونتسک از دست داده است. سورودونتسک هفته‌ها مرکز درگیری شدید اوکراینی‌ها با نیروهای روس بود. حالا تصرف روستایی با جمعیتی حدود هزار نفر به دست نیروهای روسیه، آخرین مورد تصرف در اطراف سورودونتسک است که ارتش مسکو در آن ناحیه با مقاومت شدید اوکراین روبه‌رو شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرگئی گیدای، فرماندار این منطقه، در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که کارخانه شیمیایی آزوت در سورودونتسک، جایی که گفته می‌شود صدها غیرنظامی در آن پناه گرفته‌اند، در معرض گلوله‌باران مداوم نیروهای روس است.

این نیروها به این دلیل در آن کارخانه پناه گرفته‌اند که پس از منفجر شدن آخرین پل روی رودخانه‌ای که آن را به لیسیچانسک وصل می‌کرد، تخلیه سورودونتسک تا چندین روز امکان‌پذیر نبود.

به گفته مقام‌های اوکراینی، ارتش مسکو بیشتر مناطق مسکونی سورودونتسک را در کنترل گرفته است و تنها حدود یک‌سوم آن به دست نیروهای مسلح اوکراین کنترل می‌شود.

در همین حال، با ادامه درگیری بین اوکراین و روسیه، بر اساس آمار منتشرشده، واردات نفت چین از روسیه در ماه مه ۵۵ درصد افزایش یافت. این در شرایطی است که غرب واردات نفت از مسکو را به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین تحریم کرده است.

چین در جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان، ماه گذشته حدود ۸.۴۲ میلیون تن نفت از روسیه وارد کرد و با این میزان، واردات نفت آن از روسیه، از محموله‌های دریافتی از عربستان سعودی پیشی گرفت.

هفته گذشته، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، به ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، در مورد حمایت پکن از «حاکمیت و امنیت» روسیه اطمینان داد. چین متهم شده است که با انتقاد از تحریم‌های غرب علیه روسیه، پوشش دیپلماتیک برای مسکو فراهم کرده است.

جلوگیری از صادرات غلات نیز یکی دیگر از محورهای مهم پیرامون تهاجم نظامی روسیه به اوکراین است. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید اگر روسیه به جلوگیری از صادرات غلات از اوکراین ادامه دهد، باید در این مورد پاسخگو باشد.

بورل در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا گفت: «نمی‌توان تصور کرد که میلیون‌ها تن گندم در اوکراین مسدود شود، در حالیکه در بقیه جهان مردم به گرسنگی دچار می‌شوند. این یک جنایت جنگی واقعی است.»

غرب از مسکو خواسته است که محاصره بندرهای اوکراین را در دریای سیاه متوقف کند تا به دلیل نگرانی از افزایش قحطی در مناطق آسیب‌پذیر، اجازه داده شود ذخایر عظیم غلات به بازارهای جهانی منتقل شوند.

بیشتر از جهان