دفاع شورای امنیت سازمان ملل از حقوق بنیادین زنان افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور اعلامیه‌ای به نقض نظام‌مند حقوق زنان افغانستان به‌وسیله حکومت طالبان اعتراض کرد

شورای امنیت سازمان ملل در اعلامیه‌ای خواهان بازگشت زنان و دختران به بازار کار و مدارس شد --  منبع عکس: AFP/Wakil Kohsar

شورای امنیت سازمان ملل متحد در اعلامیه روز ۲۳ ژوئن خود، از وضعیت حقوق بشر به‌ویژه نقض حقوق زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرد. در این اعلامیه، به حذف نظام‌مند زنان از اجتماع در افغانستان پرداخته شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در این اعلامیه تاکید کرد که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، زنان این کشور از صحنه فعالیت‌های اجتماعی کنار گذاشته شدند و هنگامی که با این اقدام طالبان مخالفت کردند، با برخوردهای وحشیانه نیروهای این گروه روبه‌رو شدند؛ برخی از آنان را تهدید کردند، شماری ربوده شدند، تعدادی هم کشته شدند یا با مجازات‌های دیگری تحت آزار قرار گرفتند.

اعلامیه یادشده این نحوه عملکرد طالبان را خلاف تعهدات آنان به جامعه جهانی و مردم افغانستان و غیرقابل پذیرش می‌داند.

 این شورا ضمن اشاره به ممنوعیت تحصیل دختران بالاتر از کلاس ششم، از طالبان می‌خواهد که در سیاست‌هایشان تجدیدنظر کنند و خط‌مشی خود در برابر زنان را تغییر دهند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد طالبان را به رفع محدودیت‌های وضع‌شده بر آزادی‌های زنان فرا می‌خواند و چنین محدودیت‌هایی را در وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی و انسانی تاثیرگذار می‌داند؛ تاثیری که صلح و ثبات پایدار در افغانستان را هم زیرسوال خواهد برد.

این اعلامیه که رویکردی بسیار محتاطانه دارد، از طالبان می‌خواهد حقوق بشر را رعایت کنند و با التزام به قوانین بشردوستانه، زنان را از حقوق اساسی خود بهره‌مند کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن تاکید بر حق تحصیل و اشتغال زنان، فجایعی را که بر سر فعالان حقوق بشر، زنان، دختران، فعالان مدنی،‌ روزنامه‌نگاران، نظامیان و غیرنظامیان شاغل در حکومت پیشین‌ آمده است، نکوهش می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که در دهم ماه گذشته، ده‌ها مورد از نقض حقوق بشر طالبان به‌ویژه بازداشت، شکنجه، کشتار و ناپدید شدن نظامیان و غیرنظامیان فاش شد و این مسائل یکی از مشکلات بزرگ مردم افغانستان‌اند، این اعلامیه شورای امنیت تنها می‌گوید که عوامل این برخوردها باید شناسایی شوند و پاسخگو باشند. در این اعلامیه، به لزوم بررسی موارد نقض حقوق بشر در افغانستان هم اشاره شده است. 

تاکنون ده‌ها تن از نظامیان سابق و نزدیکان آنان و شماری از کسانی که در حکومت پیشین کار می کردند و برخی افراد متهم به همکاری با جبهه مقاومت بازداشت شده و در زندان‌اند؛ اما شورای امنیت به این موارد هیچ اشاره‌ای نکرده است. این شورا بازگشت وضعیت عادی به افغانستان را به بازگشت دختران به مدارس و حضور دوباره زنان در مشاغل خود وابسته می‌داند.

آلبانی، برزیل، فرانسه، کنیا، مکزیک،‌ نروژ، انگلستان و امارات متحده عربی از امضاکنندگان این اعلامیه شورای امنیت سازمان ملل متحدند.

این شورا تاکید می‌کند که اوضاع در افغانستان را از نزدیک زیر نظر دارد و موضوع زنان و دختران افغانستان باید در اولویت کار شورای امنیت قرار گیرد.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، زنان را از رفتن به سر کار منع کردند و به دختران بالاتر از کلاس ششم اجازه تحصیل ندادند. الزام به برقع زدن، محدودیت سفر برای زنان، تعیین نوع پوشش مردان و چگونگی مدل موی آنان، ممنوعیت موسیقی، وضع محدودیت برای رسانه‌ها و خبرنگاران به‌ویژه زنانی که در رسانه‌ها کار می‌کنند، از جمله محدودیت‌هایی‌اند که طالبان بر زنان و مردان در افغانستان اعمال کرده‌اند.

بیشتر از جهان