نماینده‌های جدید مجلس عراق سوگند یاد کردند

پس از استعفای نماینده‌های نزدیک به صدر و حضور نماینده‌های جدید، جریان‌های حامی حکومت ایران دست بالا را در مجلس عراق پیدا کرده‌اند

بنابر گزارش‌های منتشر شده،  ۶۶ نماینده جدید سوگند یاد کردند و ۹ تن دیگر، بدون آنکه دلیلی برای غیبت‌شان ذکر کنند، در این مراسم حضور نداشتند -- IRAQI PRIME MINISTER'S PRESS OFFICE / AFP

مجلس عراق، پس از استعفای ۷۳ نماینده نزدیک به مقتدی صدر، مراسم سوگند نماینده‌های جایگزین شده این گروه را برگزار کرد. به‌این ترتیب موضع آن دسته از نماینده‌های هوادار نظام جمهوری اسلامی ایران تقویت شد.

براساس قوانین داخلی عراق در صورت خالی ماندن هر یک از کرسی‌های مجلس این کشور، نفر دوم حوزه انتخابیه مربوطه بر کرسی نمایندگی مجلس می‌نشیند. از این جهت پس از استعفای نماینده‌های وابسته به جناح مقتدی صدر، نیروهای شیعه‌مذهب نزدیک به جمهوری اسلامی ایران دست بالا را در این مجلس پیدا کرده‌اند و، نسبت به دیگر گروه‌های سیاسی، بیشترین سهم را در تشکیل دولت جدید عراق خواهند داشت.

به‌گزارش اورشلیم‌پست، احمد ربائی، از نماینده‌های نزدیک به حکومت ایران، در این زمینه به خبرنگارها گفت:«پس از استعفای نماینده‌های [جناح صدر] و ادای سوگند نماینده‌های جدید، می‌توانیم تایید کنیم که با در اختیار داشتن ۱۳۰ کرسی بزرگ‌ترین جناح مجلس هستیم.»

در انتخابات سراسری اکتبر سال گذشته در عراق، نماینده‌های نزدیک به جناح مقتدی صدر ۷۳ کرسی از مجموع ۳۲۹ کرسی مجلس این کشور را به‌دست آوردند تا به بزرگ‌ترین برنده انتخابات تبدیل شوند. با این‌حال اختلاف‌های موجود میان گروه‌های سیاسی باعث شد تا مجلس جدید نتواند بر سر انتخاب رئیس جمهوری و نخست‌وزیر، و به تبع آن تشکیل دولت، به توافق برسد.

از این‌رو مقتدی صدر، چهره سیاسی – مذهبی با نفوذ در عراق، با انتشار بیانیه‌ای در روز ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲، از آن دسته از نماینده‌های همسو با خودش خواست تا در اعتراض به بن‌بست سیاسی طولانی‌مدت در عراق به‌منظور تشکیل دولت این کشور، استعفانامه خود را به‌صورت دسته‌جمعی به ریاست مجلس عراق تحویل دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همان موقع خبرگزاری رویترز به‌نقل از علی موسوی، از نماینده‌های شیعه‌مذهب سابق مجلس عراق، چنین نوشت:«صدر به جایی رسید که این واقعیت تلخ را بپذیرد که تشکیل دولتی به دور از گروه‌های مورد حمایت [حکومت] ایران تقریبا غیرممکن است.»

بنابر گزارش‌های منتشر شده در مورد جلسه روز پنجشنبه، ۲۳ ژوئن، ۶۶ نماینده جدید سوگند یاد کردند و ۹ تن دیگر، بدون آنکه دلیلی برای غیبت‌شان ذکر کنند، در این مراسم حضور نداشتند.

به‌گزارش «ای‌بی‌سی نیوز»، یک روز پیش از این جلسه، یعنی روز چهارشنبه ۲۲ ژوئن ۲۰۲۲، مقتدی صدر نماینده‌های نزدیک به جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که بر نماینده‌های مستقل تازه انتخاب شده و همچنین افراد نزدیک به جناح او اعمال فشار می‌کنند. او به همین دلیل از نماینده‌های مجلس خواسته بود تا در برابر فشارها تسلیم نشوند.  

 صدر با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه نوشت:«من از همه جناح‌ها می‌خواهم، تا به‌منظور اصلاحات و نجات ملت، شجاعانه بایستند و تسلیم فشارهای فرقه‌ای نشوند؛ چون این فشارها حباب‌هایی هستند که از بین خواهند رفت.»

از سوی دیگر برخی از تحلیل‌گرهای سیاسی می‌گویند جنگیدن بر سر مقام‌های دولت عراق تازه آغاز شده است. آن‌ها بر این باورند که هوادارهای مقتدی صدر، پس از تشکیل دولت، می‌توانند به خیابان‌ها بیایند و با رقبای‌شان مقابله کنند. مناف الموسوی، تحلیلگر سیاسی و مدیر مرکز مطالعات استراتژیک بغداد، به خبرگزاری «ای‌بی‌سی نیوز» می‌گوید:«آنچه در آینده رخ می‌دهد، دشوارتر خواهد بود.»

بیشتر از جهان