آغاز تحرک پکن برای ایفای نقش سیاسی موازی با واشنگتن در آفریقا

آفریقا به‌ دلایل متعدد اقتصادی و ژئوپلیتیکی اهمیت بسیاری برای چین دارد

شوئه بینگ،‌فرستاده چین به آفریقا- Amanuel Sileshi / AFP

شوئه بینگ، فرستاده ویژه چین در شاخ آفریقا روز دوشنبه ۲۰ ژوئن در چارچوب اقدامات جدید پکن برای ایفای نقش موازی با واشینگتن در آفریقا پیشنهاد داد تا برای پایان دادن به کشمکش‌ها و درگیری‌ها در شاخ آفریقا میانجی‌گری کند.

شوئه بینگ در کنفرانس صلح به رهبری چین در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، و در حضور وزرا و مقام‌های ارشد کشورهای سودان، سومالی، سودان جنوبی، کنیا، اوگاندا و جیبوتی گفت: «من آماده‌ام تا برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها بر اساس اراده کشورهای این منطقه میانجی‌گری کنم».

فرستاده چین با اشاره به مسائل «پیچیده و درهم‌تنیده» «قومی، مذهبی و مرزی» در منطقه، افزود: «مقابله با این چالش‌ها ممکن است دشوار باشد، زیرا بسیاری از این مناقشات به دوران استعمار باز می‌گردد».

آفریقا به‌ دلایل متعدد اقتصادی و ژئوپلیتیکی اهمیت بسیاری برای چین دارد و پکن برای این‌که زمینه را برای توسعه نفوذ اقتصادی خود فراهم کند و طرح‌های تجاری و اقتصادی بزرگ، به‌ویژه طرح «کمربند و جاده» را در عمل پیاده کند، باید در تحولات سیاسی منطقه نیز نقش داشته باشد تا قادر به حمایت از منافع خود باشد. برای دستیابی به این هدف، چین طی چند سال گذشته حضور و نفوذ خود را در شاخ آفریقا گسترش داد و در سال ۲۰۱۷، اولین پایگاه نظامی خارج از کشور را در جیبوتی ایجاد کرد. علاوه برآن، چین در بخش‌های صنعت نفت و تاسیسات زیربنایی در سودان، سودان جنوبی و اتیوپی سرمایه‌گذاری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر طارق البردیسی، تحلیلگر سیاسی و کارشناس روابط بین‌الملل، در گفت‌وگویی که با اسکای‌نیوز عربی داشت، با اشاره به نقش اولین فرستاده ویژه چین در شاخ آفریقا و اهداف حضور او در این منطقه گفت: «هدف راهبردی چین افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه نقش اقتصادی در شاخ آفریقا است». وی افزود: «پکن با تحمیل کنترل سیاسی و نظامی بر منطقه، دیر یا زود نقش کلیدی خود را در تحولات منطقه تثبیت می‌کند.»

البردیسی خاطرنشان کرد که چین با تمام قوت در تلاش برای برقراری امنیت در شاخ آفریقا و حفاظت از مسیر تجارت خود در این گستره مهم جغرافیایی است و پیوسته سعی می‌کند حضور خود را در مناطقی که پروژوه ملی «کمبربند و جاده» از آن می‌گذرد تقویت کند. وی توضیح داد که چین می‌کوشد حضور و نفوذ خود را در سراسر جهان تقویت کند، به‌ویژه اینکه پکن می‌داند که درگیری با آمریکا اجتناب‌ناپذیر و قریب‌الوقوع است، به همین دلیل، چین تلاش می‌کند قبل از رسیدن به مرحله تنش، به‌دنبال تقویت نفوذ اقتصادی و سیاسی خود باشد.

از سوی دیگر، ایمن سمیر، کارشناس روابط بین‌الملل، در مصاحبه‌ای با اسکای‌نیوز عربی گفت: «پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن علیه کشورهای آفریقایی از جمله اریتره به‌دلیل مداخله در بحران منطقه تیگرای و جنگ در اتیوپی، چین تلاش می‌کند خود را به‌عنوان طرف مقابل بازدارنده روابط با آفریقا و مخالف تحریم‌های آمریکا نشان دهد و این همان چیزی است که وزرای خارجه چین و اریتره در بیانیه مشترک خود به آن اشاره کردند که طرف چینی در برابر هرگونه تحریم یک‌جانبه علیه اریتره می‌ایستد و با دخالت در امور داخلی سایر کشورها به بهانه دموکراسی و حقوق بشر مخالف است». او افزود: «تعیین فرستاده ویژه در شاخ آفریقا موید تلاش‌های پکن برای ایفای نقش سیاسی موازی با آمریکا در مسائل آفریقا است.»

در واقع، چین در واکنش به انتصاب دیوید ساترفیلد به‌عنوان فرستاده ویژه‌ ایالات متحده در شاخ آفریقا، شوئه بینگ را به‌عنوان نماینده ویژه خود در شاخ آفریقا تعیین کرد تا این پیام را برساند که پکن قصد دار نقش سیاسی موازی در حل‌وفصل مناقشات پیچیده در شاخ آفریقا ایفا کند و چین در این راستا طرح‌ها و ابتکاراتی را ارائه می‌کند که اثربخشی بیشتری نسبت به طرح‌های آمریکا خواهد داشت.

بیشتر از جهان