پوتین تهدید کرد موشک هسته‌ای شیطان ۲ را تا آخر سال مستقر می‌کند

این موشک می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ کلاهک هسته‌ای حمل کند

این هشدار پس از آن صادر شد که فنلاند اعلام کرد قصد دارد به ناتو بپیوندد‌ـ DIMITAR DILKOFF / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هشدار داد که کرملین جدیدترین موشک بالیستیک قاره‌پیمای خود را که می‌تواند ظرف سه دقیقه به بریتانیا برسد، تا پایان سال جاری مستقر خواهد کرد.

کرملین در ماه آوریل از اولین پرتاب آزمایشی سامانه موشکی بالیستیک قاره‌پیمای سارمت (Sarmat) که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد، خبر داد، [موشکی] که کارشناسان هم هشدار داده‌اند می‌تواند بریتانیا و اروپا و ایالات متحده آمریکا را هدف قرار دهد.

سارمت می‌تواند ۱۰ کلاهک هسته‌ای و کلاهک ساختگی [با هدف رادارگریزی] یا بیشتر را حمل کنند و به هدف‌هایی در فاصله هزاران کیلومتر دورتر در ایالات متحده آمریکا یا اروپا اصابت کند.

رئیس‌جمهوری روسیه در مراسمی در کرملین، میزبان فارغ‌التحصیلان دانشکده نظامی بود. او گفت که کشورش در بحبوحه «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین، به افزایش توانایی‌های نظامی‌اش ادامه خواهد داد.

او با تحسین نیروهای روسیه در اوکراین به‌دلیل جنگیدن «با جسارت و حرفه‌ای بودن مانند قهرمانان واقعی»، گفت: «ما به توسعه و تقویت نیروهای مسلحمان ادامه می‌دهیم و تهدیدها و خطرات احتمالی نظامی را در نظر داریم.»

او افزود: «تردیدی نیست که حتی قوی‌تر خواهیم شد.»

پوتین گفت که روسیه در راستای تقویت نظامی، اولین گروه موشک‌های سارمت را پیش از پایان سال در وضعیت ماموریت رزمی قرار خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلکسی ژورافلیف، معاون رئیس کمیته دفاع روسیه، ماه گذشته تهدید کرد از موشک هسته‌ای ماوراء صوت سارمت آر‌اس-۲۸- که در غرب با نام «شیطان ۲» شناخته می‌شود- استفاده خواهد کرد تا بریتانیا را ظرف فقط «۲۰۰ ثانیه» هدف قرار دهد.

این هشدار پس از آن صادر شد که فنلاند اعلام کرد قصد دارد به ناتو بپیوندد. ژورافلیف در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی روسیه ۱ ادعا کرد: «در صورتی که فنلاند بخواهد به این بلوک بپیوندد، آن وقت هدف ما کاملا مشروع خواهد بود- که موجودیت چنین کشوری را زیر سوال ببریم. این منطقی است.»

«اگر ایالات متحده کشور ما را تهدید کند، خوب است: سارمت تقدیم به شما و اگر فکر می‌کنید که روسیه نباید وجود داشته باشد، از شما خاکستر هسته‌ای باقی خواهد ماند و فنلاند می‌گوید که می‌خواهد با آمریکا متحد شود. خب، بفرمایید توی صف.»

«ما می‌توانیم سارمت را از سیبری شلیک کنیم و حتی به بریتانیا برسد و اگر آن را از کالینگراد شلیک کنیم... سرعت رسیدن این موشک ماوراء صوت ۲۰۰ ثانیه است- بفرمایید ادامه دهید، آقایان.»

کلنل ژنرال سرگئی کاراکایف، فرمانده نیروهای موشکی راهبردی روسیه، نیز ماه پیش به تلویزیون دولتی روسیه گفت که موشک‌های سارمت می‌توانند در مسیرهای متفاوت پرواز کنند و از دفاع موشکی دشمن بگریزند.

او گفت: «برای سامانه‌های موشکی سارمت، هیچ پدافند هوایی وجود ندارد و احتمالا در دهه‌های آینده هم وجود نخواهد داشت.»

در همین حال، دمیتری کیسلیوف، مجری تلویزیون دولتی، در قسمتی از برنامه هفتگی‌‌اش گفت که بریتانیا «آن‌قدر کوچک است که موشک سارمت برای غرق کردن آن یک بار برای همیشه، کافی است.»

اقدام ولادیمیر پوتین به اعلام این خبر در حالی است که مقام‌های غربی این هفته گفتند که نیروهای روسیه با کمبود تجهیزات نظامی مواجه‌اند و پیشرفت‌های کوچکشان در اوکراین، به‌زودی «ناپایدار» خواهد شد.

این مقام‌ها گفتند: «[پوتین] برای جنگی بسیار کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی کرده بود، کارزاری ۳۰ روزه. آن‌ها همیشه برای تامین مهمات و تدارکات برای خط مقدم مشکل داشته‌اند.»

© The Independent

بیشتر از جهان