زلزله در افغانستان؛ بیش از هزار کشته و دست‌کم ۱۵۰۰ مجروح

زلزله به بزرگی ۵.۹ بخش‌هایی از پاکستان و افغانستان را لرزاند

سه‌شنبه شب، ۳۱ خرداد، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹، قسمت‌هایی از جنوب‌شرق افغانستان و بخش‌هایی از پاکستان لرزاند و تلفات سنگینی به ساکنان پکتیکا و خوست وارد کرد.

مولوی شرف‌‎الدین مسلم، معاون وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، در کابینه طالبان، در یک نشست خبری، ارقام کشته شدگان در اثر زلزله را در استان‌های خوست و پکتیکا، بیش از هزار تن و ارقام زخمی‌ها را ۶۱۰ تن اعلام کرد.

مقام‌های امور حوادث غیرمترقبه در افغانستان پیش‌بینی کرده‌اند که شمار کشته‌شدگان و مجروحان احتمالا افزایش خواهد یافت.

ملا محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، برای رسیدگی به قربانیان زلزله در خوست و پکتیکا، کمک نقدی به هزینه یک میلیارد افغانی را تصویب کرد. براساس تصمیم کابینه طالبان، به بازماندگان هر یک از کشته شده‌ها، ۱۰۰ هزار افغانی و به هر یک از زخمی‌ها، ۵۰ هزار افغانی کمک صورت می‌گیرد.

رئیس خبرگزاری باختر هم گفت که شماری از قربانیان هنوز زیر آوار مانده‌اند و باید سازمان‌های مدد رسان به کمک قربانیان بشتابند. شماری از اعضای طالبان، با اشتراک گذاری عکس و ویدیو در توییتر گفتند، نظامیان طالبان تلاش دارند زخمی‌ها را به بیمارستان‌ها منتقل کنند، اما به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی در شهرستان‌های پکتیکا، امکان حمایت از همه زخمی‌های حادثه وجود ندارد.

یک چرخبال طالبان نیز به محل حادثه اعزام شده تا شماری از زخمی‌ها را به بیمارستان‎‌هایی در مراکز شهرهای بزرگ انتقال دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال خبرگزاری باختر نوشت که در ناحیه افغان دبی شهرستان سیپری استان خوست نیز ۲۵ تن در اثر ویران شدن خانه‌ها در اثر زلزله کشته شدند و حدود ۹۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. باختر افزود که احتمال افزایش در ارقام کشته‌ها و زخمی‌ها وجود دارد. ساکنان خوست و پکتیکا، خواهان دریافت کمک‌های فوری اند.

عکس‌ها و ویدیو هایی که از پکتیکا و خوست در فضای مجازی منتشر شده نشان می‌دهند که شمار زیادی از خانه‌ها ویران شده‌اند. تاکنون هیچ از یک سازمان‌های کمک‌رسان مستقر در افغانستان، به این حادثه مرگبار واکنش نشان نداده است. برخی اعضای طالبان، عکس‌‎هایی را در توییتر همرسانی کرده‌اند که نشان می‌دهد  یک محموله‌ از کمک‌های صلیب سرخ برای ارسال به آسیب دیدگان حادثه فرستاده می‌شود.

پس از سلطه طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، چند سازمان‌ دولتی که در زمینه کمک‌رسانی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی فعال بودند، در اثر نبود بودجه و کادر فنی، از کار افتادند. در ۱۰ ماه گذشته، طالبان نتوانستند این نهادها را در زمینه کمک‌رسانی فعال سازند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی از جمله نهادهایی بود که در ساختار دولت پیشین افغانستان، ضمن کمک و رسیدگی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی، کمک‌های سازمان‌های مدد رسان را نیز در این زمینه جذب می‌کرد. هرچند طالبان ساختار این وزارت را حفظ کردند و فردی را به نام ملا محمد عباس آخوند، در راس این وزارت گماشتند، اما در ۱۰ ماه گذشته، این نهاد هر ازگاهی فقط آمار و ارقامی از قربانیان حوادث منتشر کرده است و هیچ فعالیت موثری در کمک رسانی به آسیب دیدگان حوادث طبیعی انجام نداده است.