فروش مدال نوبل روزنامه‌نگار روس رکورد شکست؛ ۱۰۳.۵ میلیون دلار کمک به کودکان اوکراین

پیش از این، بیشترین مبلغی که برای یک مدال نوبل پرداخت شده بود، ۴.۷۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ بود

دمیتری موراتف، سردبیر ارشد روزنامه روسی نووایا گازتا، جایزه نوبل صلح خود را در حراجی هریتج در نیویورک به فروش گذاشت- Kena Betancur / AFP

جایزه صلح نوبل که دمیتری موراتف، روزنامه‌نگار روسی، برای جمع‌آوری پول برای کودکان پناهنده اوکراینی به حراج گذاشته بود، دوشنبه‌شب به قیمت ۱۰۳.۵ میلیون دلار فروخته شد و رکورد شکست.

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی حراج هریتیج (Heritage Auctions) نام خریدار را فاش نکرد و گفت که پیشنهاد برنده را نماینده آن فرد ارائه داده است. فروش ۱۰۳.۵ میلیون دلاری این مدال که معادل ۱۰۰ میلیون فرانک سوئیس است نشان می‌دهد خریدار خارج از ایالات متحده بوده است.

او افزود: «هنوز نمی‌توانم چنین چیزی را باور کنم. مبهوت و حیرت‌زده‌ام و نمی‌دانم دقیقا چه اتفاقی افتاد. می‌دانستم که در روزهای اخیر علاقه زیادی برای خرید مدال طلای نوبل ایجاد شده است اما پیش‌بینی نمی‌کردیم که به چنین مبلغی دست پیدا کنیم.»

موراتف نیز در مصاحبه‌ای پس از این حراج که در روز جهانی پناهندگان انجام شد، گفت: «امیدوار بودم که همبستگی عظیمی وجود داشته باشد، اما انتظار نداشتم که چنین مبلغ زیادی به دست بیاید».

پیش از این، بیشترین مبلغی که برای یک مدال نوبل پرداخت شده بود، چهار میلیون و ۷۶۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۴ بود، زمانی که جیمز واتسون، که کشف مشترک ساختار دی‌ان‌اِی (DNA) برای او جایزه نوبل را در سال ۱۹۶۲ به ارمغان آورد، مدال خود را فروخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موراتف گفت که عواید این حراج مستقیما به یونیسف برای کمک به کودکان آواره جنگ اوکراین اختصاص خواهد یافت. تنها چند دقیقه پس از پایان حراج، یونیسف اعلام کرد که این بودجه را دریافت کرده است.

اوایل روز دوشنبه، قیمت پیشنهادی برای این مدال ۵۵۰ هزار دلار بود. انتظار می‌رفت قیمت خرید به صورت چشمگیری افزایش یابد اما هیچکس فکر نمی‌کرد پیشنهاد به بالای ۱۰۰ میلیون دلار برسد. چنانچه ۱۷۵ گرم طلای ۲۳ عیار موجود در مدال دمیتری موراتف ذوب شود، این جایزه حدود ۱۰ هزار دلار ارزش دارد.

از سال ۱۹۰۱ که نخستین مدال‌های «جایزه نوبل» اهدا شد، تاکنون نزدیک به یک هزار برگزیده، به افتخار دستاوردهای خود در زمینه‌های فیزیک، شیمی، پزشکی، ادبیات، و صلح جوایز این بنیاد را دریافت کرده‌اند.

دمیتری موراتف سال گذشته همراه با ماریا رسا، روزنامه‌نگاری از فیلیپین، جایزه صلح نوبل را به‌صورت مشترک دریافت کردند. این دو روزنامه‌نگار که هر یک مدال‌های جداگانه خود را دریافت کردند، با اینکه بارها هدف آزار و اذیت دولت‌های خود قرار گرفتند و حتی به مرگ تهدید شدند، نبردشان را برای حفظ آزادی بیان در کشورهای خود ادامه دادند و به همین دلیل هم تقدیر جهانی نثار آنان شده است.

موراتف از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و پس از آن از تهاجم نظامی اخیر روسیه که باعث شد نزدیک به پنج میلیون اوکراینی به کشورهای دیگر بگریزند، به‌شدت انتقاد کرده است.

بیشتر از جهان