چهارمین جلسه دادگاه جمشید شارمهد برگزار شد

نماینده دادستان مدعی شد که شارمهد قصد داشت آدرس و مختصات ۱۰ سایت موشکی سپاه پاسداران را افشا کند

جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی است که مرداد سال ۱۳۹۹ در دبی ربوده و به ایران منتقل شد - تسنیم

روز سه‌شنبه ۳۱ خرداد، چهارمین جلسه محاکمه جمشید شارمهد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی است که مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی، از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در دبی ربوده و به ایران منتقل شد. او از سوی رسانه‌های رسمی و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به عنوان رئیس گروه تندر (رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا) معرفی شده است.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های شارمهد، قاضی صلواتی او را «سرکرده گروهک تروریستی تندر» نامید. سپس اعتمادی، نماینده دادستان مانند سه جلسه قبل کیفرخواستی را درباره این زندانی خواند. 

در این کیفرخواست تاکید شد: «یکی از اقدامات جمشید شارمهد افشای اطلاعات طبقه‌بندی‌شده در خصوص اطلاعات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق انجمن پادشاهی ایرانیان بود که در این رابطه قصد داشت آدرس و مختصات ۱۰ سایت موشکی سپاه پاسداران را افشا کند.»

نماینده دادستان سپس به اقرار جمشید شارمهد استناد کرد و مدعی شد که او گفته است «اطلاعات مختصات موشکی سپاه را برای سازمان اف بی آی بردم اما آن‌ها رغبتی به صحبت‌های من نشان ندادند؛ پس از این آن دو مورد از اطلاعات را در تلویزیون تندر منتشر کردم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده دادستان همچنین با اشاره به «انفجار بمب صوتی از سوی اعضای گروهک تروریستی تندر» در شهرستان آبدانان، ادعا کرد که متهم اعتراف کرده است «در فروردین ماه سال ۱۳۹۵ یک بمب صوتی در شهرستان آبدانان منفجر کردیم.» 

این گفته‌های نماینده دادستان با استناد به اقرار متهم در شرایطی است که جمهوری اسلامی سابقه طولانی در شکنجه و اعتراف‌گیری اجباری دارد. تا به حال بارها افرادی مسئول ترورهای صورت گرفته در ایران معرفی شده‌اند که بعدا مشخص شد اتهامات آنها بی‌اساس بوده است.

اقدام و انفجار پالایشگاه شاهرود در تاریخ ۱۶ مهر ۹۵، انفجار ساختمان صداوسیمای استان فارس در شهر شیراز در سال ۹۵، اجرای «طرح پیام سلمان» با همکاری دیگر اعضای این گروه در شیراز «با هدف تهدید و اخاذی از افراد عادی جامعه و جوانان بسیجی» و ترور یکی از مقامات و مسئولان محلی شهرستان مریوان که متوقف ماند، اتهام‌های دیگری بود که از سوی نماینده دادستان به جمشید شارمهد نسبت داده و گفته شد که او به انجام این اقدام‌ها اعتراف کرده است.

طرح انفجار بمبی «در حوالی حرم حضرت معصومه» که انجام نگرفت، طرح بمب‌گذاری در «حوزه علمیه امامزاده شاه فیض شیراز» که انجام نشد، بمب‌گذاری در سرویس حمل و نقل مسئولان اداری بسیج و سپاه در شهر شیراز که انجام نگرفت و همچنین ترور امام جمعه وقت شیراز که انجام نگرفت نیز از «برنامه‌های تروریستی جمشید شارمهد» اعلام شد. 

شارمهد پیش از این در تماس تلفنی با خانواده‌اش از وضعیت بد جسمانی و بازجویی‌های روزانه خود خبر داده بود. غزاله شارمهد، در توییتی عنوان کرده بود که پدرش گفته که تنها دو دندان برایش باقی مانده اما به دلیل ریختن دندان‌هایش اشاره‌ای نکرده است. شارمهد همچنین از فشار خون بالا و تنگی نفس خود خبر داده و گفته بود که داروهای پارکینسون او را که باید هر سه ساعت یکبار مصرف کند، به موقع در اختیارش قرار نمی‌دهند. 

با توجه به آنکه دادگاه انقلاب اسلامی تهران، جمشید شارمهد را به «فساد فی‌الارض» متهم کرده، خانواده این زندانی دوتابعیتی ۶۷ ساله ابراز نگرانی کرده‌اند که او در معرض خطر اعدام قرار دارد.

در پایان این جلسه دادگاه اعلام شد که با توجه به اتمام قرائت کیفرخواست جمشید شارمهد، «جلسه بعدی با حضور اولیای دم شهدای حسینیه شیراز، شکات و متهم برگزار خواهد شد تا ضمن دریافت شکایات اولیای دم دفاعیات متهم نیز در جلسه دادگاه مطرح شود.»

سازمان عفو بین‌الملل در ۱۹ اسفند ۱۴۰۰، در بیانیه‌ای نحوه بازداشت «خودسرانه» و «ناپدیدسازی قهری» شارمهد به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری این شهروند ایرانی-آلمانی شد.