انتشار تصاویر سه زندانی فراری آلکاتراز که شاید هنوز زنده‌اند

فرانک موریس، برادران کلارنس و جان انگلین ۱۱ ژوئن ۱۹۶۲ از این زندان معروف و تعطیل‌شده در جزیره سانفرانسیسکو گریختند

این پرونده الهام‌بخش فیلم «فرار از آلکاتراز» محصول ۱۹۷۰ با بازی کلینت ایست‌وود شد - Alcatraz

سرویس مارشال‌های ایالات متحده آمریکا تصاویر سه مردی را که در سال ۱۹۶۲ از آلکاتراز فرار کردند و ممکن است هنوز هم پنهان باشند، منتشر کرد.

فرانک موریس و همینطور برادران کلارنس و جان انگلین در ۱۱ ژوئن ۱۹۶۲ با حفر تونل و سپس سوار بر یک قایق نجات دست‌ساز، از این زندان جزیره‌‌ای معروف و تعطیل‌شده در خلیج سانفرانسیسکو فرار کردند.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پژوهش‌های جاری مارشال‌های ایالات متحده آمریکا در مورد فرار سال ۱۹۶۲ از زندان فدرال آلکاتراز به‌مثابه هشداری برای فراریان است؛ هرقدر هم گذشته باشد، باز هم دنبالتان می‌گردیم و شما را به دست عدالت می‌سپاریم.»

این پرونده که الهام‌بخش فیلم «فرار از آلکاتراز» محصول ۱۹۷۹ با بازی کلینت ایست‌وود شد، تا مدت‌ها موضوعی جذاب برای جنایتکاران سابقه‌دار واقعی و نظریه‌‌پردازان توطئه بود. درباره اینکه آیا این افراد توانستند سوار بر آن قایق سست زنده بمانند یا نه صحبت‌های زیادی شد.

این سه نفر که همگی به دلیل سرقت از بانک دوران محکومیت طولانی خود را در زندان سپری می‌کردند، برای حفر تونل تا سیستم فاضلاب آلکاتراز از ظروف آشپزخانه، ابزار قدیمی و اشیای دیگر استفاده کردند. در ضمن با استفاده از موهای سلمانی [زندان] آدمک‌های دست‌سازی درست کردند و برای گمراه کردن [نگهبان‌ها] روی تخت‌هایشان خواباندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از عبور مخفیانه از پشت بام زندان، آن‌ها از کنار نگهبان‌ها رد شدند و بعد به سمت خلیج به راه افتادند. آن زمان، زندان را قرنطینه کردند و مراقبان از اسکله‌های سانفرانسیسکو آب را تحت نظر داشتند و مقام‌ها هم همه‌جا دنبال آن‌ها گشتند.

پژوهش‌های اولیه به این نتیجه رسید که باید غرق شده باشند. پس از فرار، در نزدیکی پل گلدن گیت، کیسه‌ای حاوی چند نشانی و شماره تلفن پیدا شد و یک کشتی اقیانوس‌پیمای نروژی نیز گزارش داد که جسد شناوری را نزدیکی خود دیده است.

برخی دیگر نیز معتقدند این مردان هنوز زنده‌اند و با ورود به دهه ۸۰ و ۹۰ سالگی، همچنان خود را مخفی می‌کنند.

مایک دایک، از مارشال‌های ایالات متحده آمریکا، در سال ۲۰۱۱ گفت شواهدی دارد که نشان می‌دهد در نزدیکی آلکاتراز در جزیره انجل یک روز پس از فرار قایقی [کلک] پیدا شد و در شب فرار، یک ماشین به سرقت رفته بود.

او به سی‌بی‌اس نیوز گفت: «درست نزدیک ساحل در حدود ۴۵ متری ساحل جزیره انجل به پارویی برخوردند و در تحقیق معلوم شد که این پارو در آلکاتراز ساخته شده است.» 

این یافته‌ها با نحوه توصیف یکی از همکاران این سه نفر شامل رفتن به جزیره انجل، رسیدن به شهر، سرقت اتومبیل و رفتن به مسیرهای جداگانه، مطابقت داشت.

خواهران برادران انگلین نیز گفتند که کلارنس و جان زنده‌اند و بعد از فرار، برای آن‌ها کارت کریسمس فرستاده‌اند.

برادرزاده‌‌ای به نام کن ویدنر نیز ادعا کرد این افراد هنوز زنده‌اند.

او به دیلی میل گفت: «فکر می‌کنم آلکاتراز مسیر زندگی‌ آنان را تغییر داد. منظورم این است که این زندان برای هر زندانی ایستگاه آخر بود. بعد از رفتن آن‌ها که سفری بی‌بازگشت بود... می‌دانستند که اگر دستگیر شوند، این پایان راهشان خواهد بود. بنابراین آلکاتراز به نوعی آن‌ها را نجات داد و در مسیر جدیدی از زندگی قرار داد.»

این پرونده در سال ۲۰۱۳ جان تازه‌ای گرفت؛ آن زمان از کسی که می‌گفت جان انگلین است و ادعا می‌کرد هنوز زنده است و برای [درمان] سرطانش به خدمات پزشکی نیاز دارد، نامه‌ای دست‌نویس دریافت شد. در این نامه آمده بود که انگلین در ازای دریافت کمک، حاضر است به زندان بازگردد. همچنین گفته شد که بعد از فرار، در سیاتل، داکوتای شمالی و کالیفرنیا زندگی کرده است.    

آزمایش دی‌ان‌ای این نامه نیز انجام شد.

مقام‌ها این نامه را در سال ۲۰۱۸ فاش کردند.

از کسانی که در مورد این افراد اطلاعاتی دارند خواسته شده است با دفتر مارشال‌های ایالات متحده آمریکا در سانفرانسیسکو تماس بگیرند.

© The Independent

بیشتر از جهان