سه قایق سپاه «با سرعتی خطرناک» به دو کشتی آمریکایی نزدیک شدند

مقامات آمریکایی می‌گویند این اقدامات مغایر با استانداردهای بین‌المللی ریسک اشتباه محاسباتی و برخورد را افزایش می‌دهد

یو‌اس‌اس سیروکو و یو‌اس‌ان‌اس چاکتا کانتی در حال عبور  از آب‌های بین‌المللی در خلیج فارس بودند که سه قایق سپاه نزدیک شدند-ایرنا

روز دوشنبه سه قایق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با سرعت زیاد و به‌طور «خطرناک» به دو کشتی آمریکایی در خلیج فارس نزدیک شدند. گزارش‌ها حاکی از آن است که این ماجرا حدود یک ساعت ادامه داشت و سرانجام قایق‌های سپاه محل را ترک کردند.

به گزارش واشینگتن‌پست، کشتی گشت‌زنی کلاس سایکلون به نام یو‌اس‌اس سیروکو و کشتی حمل‌و‌نقل سریع یو‌اس‌ان‌اس چاکتا کانتی در حال عبور عادی از آب‌های بین‌المللی در خلیج فارس بودند که سه قایق تندرو سپاه به این دو کشتی نزدیک شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تازه‌ترین برخورد قایق‌های سپاه و شناورهای آمریکایی در خلیج فارس است. سال گذشته نیز سه قایق تندروی سپاه به‌طور خطرناکی اطراف دو شناور آمریکایی در خلیج فارس مانور دادند و به آن نزدیک شدند. ایالات‌متحده امریکا در سال ۲۰۲۰ نیز ۱۱ مورد نزدیک شدن ناامن و غیرحرفه‌ای شناورهای سپاه به کشتی‌های آمریکایی را گزارش کرد. آمریکا پهپادها و هواپیماهای ایرانی را نیز به مانور خطرناک اطراف شناورهای خود در آب‌های بین‌المللی متهم می‌کند.  صدا و سیما و رسانه‌‌های داخلی جمهوری اسلامی ایران معمولا از این برخوردها استفاده تبلیغاتی می‌کنند. مقامات جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که هدف بیرون راندن نیروهای آمریکایی از منطقه است.

یک مقام نظامی آمریکایی به واشینگتن‌پست گفت قایق‌ها تنها زمانی تغییر مسیر دادند که سریوکو اقدام به هشدار صوتی کرد. براساس این گزارش قایق‌ها به فاصله ۴۵ متری کشتی چاکتا نزدیک شده بودند و کشتی سریوکو ناگزیر به شلیک منور اخطار شد.

جوزف بوچینو، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا گفت: «اقدامات نیروی دریایی ایران مطابق با استانداردهای بین‌المللی دریانوردی امن نبود و ریسک اشتباه محاسباتی و برخورد را افزایش می‌دهد. او تاکید کرد که نیروهای سنتکام برای تقویت امنیت منطقه به پرواز، دریانوردی و فعالیت در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، ادامه می‌دهند.

برخورد جدید قایق‌های سپاه با کشتی‌های امریکایی در آستانه سفر جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا به منطقه و دیدار او با مقامات ارشد عربستان سعودی اتفاق می‌افتد. همچنین مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام که برای یک سال در دولت بایدن ادامه داشت نیز از نیمه اسفندماه در حالت تعلیق قرار دارد و دولت بایدن هنوز با درخواست تهران برای حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا موافقت نکرده است.