دختر مراد طاهباز: وزیر خارجه بریتانیا حاضر به دیدار با من نشد

دختر این کنشگر زندانی در ایران از «وعده‌های دروغینِ» لندن گلایه می‌کند

رکسان طاهباز گفت وزارت خارجه حرکت‌های نمایشی کوچک می‌کند اما به تقاضاهای او پاسخی نمی‌دهد-PA Images via Reuters

رکسان طاهباز، دختر مراد طاهباز، شهروندی که تابعیت ایران، آمریکا و بریتانیا را دارد و مدت‌ها است در ایران در زندان به سر می‌برد، به دولت بریتانیا اعتراض کرد که به پرونده پدرش رسیدگی نمی‌کند. رکسان طاهباز به‌مناسبت «روز پدر» کارت تبریکی به وزارت خارجه بریتانیا برد و اعتراضش را به گوش رسانه‌ها رساند.

رکسان طاهباز با مراجعه به ساختمان وزارت خارجه در لندن، خواستار اطلاعات بیشتر راجع به پرونده پدرش شد. مراد طاهباز ۶۶ ساله کنشگر زیست‌محیطی و از بنیان‌گذاران و عضو هیئت مدیره «موسسه حیات وحش میراث پارسیان» بود و بیش از چهار سال است که در زندان به سر می‌برد. جمهوری اسلامی او را به «همکاری با آمریکا به‌عنوان دولت متخاصم» متهم کرده و به «رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا» و ۱۰ سال حبس محکوم کرده است.

اتهام جاسوسی طاهباز و همکارانش در موسسه پارسیان را سپاه پاسداران مطرح کرد. این در حالی است که نهادهای نزدیک‌تر به دولت وقت حسن روحانی، همچون وزارت اطلاعات و شورای عالی امنیت ملی، جاسوس بودن آن‌ها را به‌صراحت رد کردند.

رکسان طاهباز گفت اعتراضش را به مقام‌های مسئول منتقل کرده‌اند و گفته‌اند پیامش را به گوش مسئولان و لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، می‌رسانند.

دختر این کنشگر زندانی گفت: «واقعا ناامیدکننده بود. روز پدر سخت‌ترین روز است. هر روز سخت است اما لحظه‌های ویژه مثل روزهای تعطیلات و تولدها به‌خصوص برای من و خواهر و برادرهایم دشوارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «پدر ما را نزدیک به چهار سال و نیم است ناعادلانه به زندان انداخته‌اند اما لیز تراس و دولت هنوز به ما اطلاع نداده‌اند که برای تامین آزادی او چه می‌کنند.»

رکسان طاهباز گفت وزارت خارجه حرکت‌های نمایشی کوچک می‌کند اما به تقاضاهای او پاسخی نمی‌دهد. او گفت: «انگار هیچ فوریتی در کار نیست‌ــ هیچ نشانه‌ای نیست که وزیر خارجه و دفترش این احساس را دارند که باید پدرم را بلافاصله از زندان بیرون بیاورند.»

او در توضیح اقدام اخیرش گفت: «روز پنجشنبه، من کارت تبریک روز پدر و هدیه‌ای به وزارت خارجه بردم. متاسفانه نه وزیر خارجه و نه هیچ‌یک از وزرا حاضر به دیدار نشدند. در عوض، یکی از کارکنان با ما دیدار کرد و گفت دغدغه‌های ما را با مقام‌ها مطرح می‌کند.»

دختر مراد طاهباز گفت: «احساس می‌کنم دولت مدام می‌کوشد با حرف‌های زیبا و وعده‌های دروغین ما را آرام کند.»

وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید با همسر مراد طاهباز و یکی دیگر از اقوام او نیز در تماس است.

دولت ایران مدت‌ها است برای دستیابی به اهدافش، اقدام به گروگان‌گیری شهروندان خارجی و ایرانیان دوتابعیتی می‌کند. در ماه مارس بود که تهران و لندن به توافق رسیدند تا دو نفر از زندانی-گروگان‌های ایرانی-‌بریتانیایی، نازنین زاغری رتکلیف و انوشه آشوری، آزاد شوند. در جریان بخشی از همان توافق بود که مراد طاهباز به مرخصی آمد اما آزاد نشد. بخشی از توافق بریتانیا و ایران تحویل نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار از بدهی‌های نظامی قدیمی بریتانیا به ایران بود.

اما وقتی بریتانیا پول را تحویل داد، طاهباز مدت بسیار کوتاهی پس از مرخصی، به زندان بازگردانده شد. وقتی خبر رسید که طاهباز شاید در پی توافق با آمریکا و آزادسازی منابع مالی بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی آزاد شود، وب‌سایت اصولگرای «الف» مطلب مفصلی منتشر کرد و تیتر زد: «چرا مراد طاهباز نباید ارزان مبادله شود؟» در این مقاله ادعا شد طاهباز «سرپل امنیتی» سه سرویس جاسوسی بریتانیا، آمریکا و اسرائیل در ایران است. این بخشی از ادعاهای بی‌اساسی است که جمهوری اسلامی هنگام دستگیری گروه «پارسیان» در ژانویه ۲۰۱۸، علیه این گروه مطرح کرد و حتی برخی نهادهای اطلاعاتی اصلی حکومت هم این ادعاها را رد کرده‌اند.

رکسان طاهباز مدت‌ها است برای آزادی پدرش تلاش می‌کند و بارها گفته است که وزارت خارجه بریتانیا به او کمک نمی‌کند. در ماه آوریل بود که گفت: «ما می‌خواهیم به وعده‌هایی که به ما داده‌اند عمل کنند. چهار سال به ما می‌گفتند هر توافقی انجام شود، او هم بخشی از آن خواهد بود و در پی همین توافق به کشور بازمی‌گردد.»

در همین زمینه، نماینده‌ای از وزارت خارجه بریتانیا به رسانه‌ها گفت: «مقام‌های ایرانی تعهد داده بودند مراد طاهباز را تا اطلاع ثانوی به مرخصی زندان بفرستند اما به تعهد خود عمل نکردند. ادامه مصیبتِ مشقت‌بار او پیام روشنی به جامعه بین‌المللی می‌فرستد که ایران به تعهداتش عمل نمی‌کند. ما همچنان از هر فرصتی استفاده می‌کنیم تا از مقام‌های ایران بخواهیم او را بلافاصله آزاد کنند.»