دفاع جو بایدن از دیدار با پادشاه عربستان سعودی

به گفته رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، این دیدار بخشی از مذاکرات گسترده‌تر است

گفته شده است که  بایدن و مقام‌های آمریکایی با ملک سلمان و اطرافیانش دیداری دوجانبه خواهند داشت و ولیعهد عربستان سعودی نیز در این دیدار حضور خواهد داشت- AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره سفرش به عربستان سعودی گفت که این دیدار را بخشی از یک «نشست بین‌المللی» گسترده‌تر می‌بیند. به گزارش رویترز، برنامه‌های بایدن برای دیدار با ولیعهد عربستان سعودی، بخشی از اولین سفر او به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه خلیج فارس است.

خبر این دیدار بایدن انتقاد برخی از اعضای حزب دموکرات را برانگیخته است که می‌گویند چنین اقدامی با وعده او مبنی بر قرار دادن حقوق بشر در قلب سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در تضاد است.

بایدن روز جمعه در پاسخ به این انتقادها، به خبرنگاران گفت: «من قرار نیست با محمد بن‌سلمان ملاقات کنم. من به یک نشست بین‌المللی می‌روم و او نیز بخشی از آن خواهد بود.»

پیش از این، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده بود که رئیس‌جمهوری این کشور همراه روسای جمهوری هشت کشور دیگر به دعوت ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، برای شرکت در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس به عربستان سعودی سفر می‌کند. همچنین گفته شده بود که بایدن و مقام‌های آمریکایی با ملک سلمان و اطرافیانش دیداری دوجانبه خواهند داشت و ولیعهد عربستان سعودی نیز در این دیدار حضور خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن پس از تصدی جایگاه ریاست‌جمهوری آمریکا، سیاست ایالات متحده در قبال عربستان سعودی را تغییر داد و مواضع سخت‌تری اتخاذ کرد. کاخ سفید ماه اخیر نیز اعلام کرد که دیدگاه بایدن در این زمینه تغییری نکرده است. با این حال، در پی تهاجم روسیه به اوکراین و در شرایطی که اروپا به‌دنبال کاهش وابستگی انرژی به روسیه است، تمایل واشنگتن به بهبود روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر شده است. به گزارش رویترز، به نقل از دیپلمات‌های غربی، ایالات متحده آمریکا از کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌خواهد اقدام مسکو را علنی و آشکارا محکوم کنند اما کشورهای منطقه سعی کرده‌اند بی‌طرفی خود را حفظ کنند.

جو بایدن قرار است در ۱۵ و ۱۶ ژوییه به عربستان سعودی سفر کند‌. بنا بر اعلام کاخ سفید، این سفر از ماه‌ها پیش و در عالی‌ترین سطح مقام‌ها و دیپلمات‌ها در دولت ایالات متحده آمریکا برنامه‌ریزی شده است. سخنگوی کاخ سفید در این زمینه گفت پیش‌بینی می‌شود مقابله با جمهوری اسلامی ایران، وضعیت یمن و حمایت از طرح ابتکاری سازمان ملل متحد برای صلح، تامین امنیت غذایی و انرژی در جهان از محورهای گفت‌و‌گوهای پیش‌رو باشد.

روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد، کرین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به خبر سفر جو بایدن به عربستان سعودی گفت: «عربستان سعودی نزدیک به ۸۰ سال است که شریک راهبردی ایالات متحده است و تردیدی نیست که منافع مهم ما با این کشور در هم تنیده است.» او با دفاع از سفر بایدن به عربستان سعودی، افزود: «اگر بایدن تصمیم گرفته است که تعامل با رهبر یک کشور خارجی (عربستان سعودی) به نفع آمریکا است و این اقدام می‌تواند نتیجه‌بخش باشد، آن را انجام می‌دهد.»

دولت بایدن، برخلاف دولت دونالد ترامپ، روابط گرمی با عربستان سعودی برقرار نکرد و تا پیش از حمله روسیه به اوکراین و تغییر و تحولات سیاسی و اقتصادی ناشی از آن، به‌ نظر می‌رسید که خود را از ترمیم روابط با ریاض بی‌نیاز می‌بیند. اکنون، برخی تحلیلگران سفر بایدن به عربستان سعودی را سفری برای «دست‌بوسی» توصیف کرده‌اند.

بیشتر از جهان