عفو بین‌الملل: طالبان باید به شکنجه و کشتار مردم در پنجشیر پایان دهند

صدها نفر از ساکنان بی‌گناه پنجشیر در زندان‌های طالبان به‌سر می‌برند

برخورد طالبان با مردم پنجشیر در این استان و حتی در شهر های دیگر افغانستان خشونت بار و غیر انسانی است-WAKIL KOHSAR / AFP

سازمان عفو بین‌الملل در یک بیانیه تازه که روز پنجشنبه ۲۶ خرداد (۱۶ ژوئن) منتشر شد از شکنجه و کشتار ساکنان پنجشیر به شدت انتقاد کرد. در این بیانیه آمده است که سازمان عفو بین‌الملل نگران گزارش‌هایی است که نشان می‌دهند افرادی خودسرانه دستگیرشده‌اند، با شکنجه فیزیکی مواجه‌اند و در برخی موارد این شکنجه‌ها به مرگ منجر می‌شوند. مرگ عبدالمنیر امینی در ۴ ژوئن و به دلیل شکنجه طالبان‌، یکی از مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

زمان سلطانی، پژوهشگر بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه می‌گوید: «پیوسته گزارش‌هایی از دستگیری‌های خودسرانه و کشتار غیرقانونی افراد غیرنظامی در پنجشیر به دست ما می‌رسد. رویدادهای دو هفته اخیر جای چندانی برای تردید باقی نمی‌گذارد که الگوی فزاینده‌ای از اعدام‌های غیرقانونی و دستگیری‌های خودسرانه توسط طالبان وجود دارد.»

به گفته سلطانی، عملکرد طالبان در پنجشیر باعث ایجاد ترس و بی‌اعتمادی در میان مردم و نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی شده است و جنایت جنگی محسوب می‌شود. در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است: «طالبان باید فورا تمام غیرنظامیانی را که گروه‌های مختلف به اتهام عضویت در جبهه مقاومت ملی افغانستان بازداشت کرده‌اند، آزاد کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه همچنین آمده است در حالی که طالبان هرگونه گزارش درباره کشته شدن غیرنظامیان را رد کرده‌اند، اما در مورد پاسخگویی و بررسی این حوادث هیچ‌گونه همکاری انجام نمی‌دهند. سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد مقام‌های طالبان که قدرت را در دست دارند باید اقدام‌های فوری برای انجام تحقیقات کامل، بی‌طرفانه و مستقل در مورد این حوادث و پیگرد قانونی افراد مسئول شکنجه، دستگیری‌های خودسرانه و اعدام‌های غیرقانونی انجام دهند.

 عفو بین‌الملل از طالبان می‌خواهد تا برای اطمینان از پاسخگویی، شفافیت و محافظت از غیرنظامیان در برابر شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه و ناپدید شدن اجباری، اطلاعات مربوط به همه کسانی را که بازداشت شده‌اند منتشر کنند و به زندانیان اجازه دهند تا با خانواده‌های خود ارتباط برقرار کنند. به گفته عفو بین‌الملل هر چند در هفته اول خردادماه سخنگوی استاندار طالبان در پنجشیر از دستگیری کمتر از ۴۰ نفر از ساکنان پنجشیر خبر داد، اما واقعیت این است که آمار بازداشت‌شدگان در پنجشیر بسیار زیاد است. طالبان در چند روز گذشته یک جوان پنجشیری را که دچار اختلال روانی بود با شلیک گلوله به قتل رساندند. آنان همچنین عبدالمنیر را آن‌قدر شکنجه دادند که جان سپرد.

برخورد طالبان با مردم پنجشیر در این استان و حتی در شهرهای دیگر افغانستان خشونت‌بار و غیرانسانی است. با اینکه طالبان به رسانه‌ها اجازه انتشار اخبار مربوط به پنجشیر را نمی‌دهند، اما درز خبرها از این منطقه نشان می‌دهد که افراد این گروه با خشونت زیادی با مردم برخورد می‌کنند. طالبان همچنین در هر منطقه‌ای که به آنان شلیک و حمله‌ای صورت بگیرد، ساکنان آن منطقه را به اسارت می‌برند. در یک ویدیویی که افراد طالبان پخش کرده‌اند، دیده می‌شود که ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی پنجشیر بازداشت و به زندان منتقل شدند.

طالبان همچنین ساکنان پنجشیر را در شهر کابل و دیگر مناطق افغانستان نیز بازداشت می‌کنند. این بازداشت‌ها با خشونت، شکنجه و حتی مرگ افراد همراه است و تاکنون تعداد زیادی از جوانان پنجشیری زیر شکنجه طالبان کشته شده‌اند. پیش از انتشار بیانیه سازمان عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر نیز در گزارشی از بازداشت‌های خودسرانه مردم پنجشیر خبر داده بود. دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش نوشته بود که طالبان، ساکنان پنجشیر را به اتهام همدستی با جبهه مقاومت ملی بازداشت می‌کنند و مورد شکنجه قرار می‌دهند. بر اساس این گزارش‌، نه‌تنها در پنجشیر بلکه در دیگر نقاط افغانستان نیز طالبان با مخالفان خود با خشونت زیاد برخورد و آنان را بازداشت می‌کنند. ریچارد بنت، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان، نیز با تایید گزارش دیده‌بان حقوق بشر در مورد بازداشت و شکنجه مردم پنجشیر در توییترش نوشت این گزارش با گزارشی که او تهیه کرده است مطابقت دارد.

پس از سقوط افغانستان به دست طالبان، تنها در بخش‌هایی از پنجشیر مقاومت در برابر این گروه صورت گرفت. طالبان برای سرکوب این مقاومت بیشتر از اینکه علیه جنگجویان جبهه مقاومت مبارزه کنند، مردم پنجشیر را زیر فشار قرار داده‌اند.