رهبران حزب اسلامی ترکستان شرقی، عید فطر را در شمال افغانستان جشن گرفتند

عبدالحق ترکستانی، رهبر حزب اسلامی ترکستان شرقی، متحد طالبان و عضو شورای رهبری القاعده است

حزب اسلامی ترکستان شرقی، از سازمان‌های تروریستی متحد با طالبان است که از دو دهه گذشته به این‌سو در پاکستان و افغانستان فعال است-www.longwarjournal.org

عبدالحق ترکستانی، رهبر حرکت اسلامی ترکستان شرقی و عبدالسلام ترکستانی، فرمانده ارشد این گروه که از متحدان القاعده و طالبان‌اند، عید فطر را در شمال افغانستان جشن گرفتند و با حمایت طالبان، به فعالیتشان در این کشور ادامه می‌دهند.

 مجله «لانگ وار ژورنال» که فعالیت سازمان‌های تروریستی و شبه‌نظامیان را دنبال می‌کند، در گزارش تازه‌ای که روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد منتشر شد، نوشت دو رهبر حزب حرکت اسلامی ترکستان شرقی، عید فطر را ماه مه در افغانستان جشن گرفتند. حضور رهبران حرکت اسلامی ترکستان شرقی در افغانستان، ادعای طالبان مبنی بر حضور نداشتن تروریست‌های خارجی در صفوف این گروه را نقض می‌کند.

دو مقام اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا به محله «لانگ وار ژورنال» گفتند رهبران حزب اسلامی ترکستان شرقی، ازجمله عبدالحق ترکستانی و شماری دیگر از رهبران این سازمان در شمال افغانستان مستقرند. اخیرا ویدیویی از بخش مطبوعات حزب اسلامی ترکستان شرقی منتشر شده که به باور مقام‌های اطلاعاتی ایالات متحده، این فیلم در یکی از نواحی شمال افغانستان ضبط شده است.

حزب اسلامی ترکستان شرقی، از سازمان‌های تروریستی متحد با طالبان است که از دو دهه پیش در پاکستان و افغانستان فعال است. اعضای این سازمان تروریستی که در سال ۲۰۱۶، در نتیجه یک عملیات گسترده ارتش پاکستان، از پناهگاه‌هایشان در وزیرستان، به افغانستان سرازیر شدند، بیشتر در شمال این کشور و در استان‌های بدخشان و تخار مستقر شده‌اند. حزب اسلامی ترکستان شرقی، متشکل از جنگجویان اویغور است که برای آزادسازی ایالت سن کیانگ چین می‌جنگند و هدفشان برپایی یک امارت جهادی در سن کیانگ است.

این سازمان، همسو با جماعت انصارالله تاجیکستان و حرکت اسلامی ازبکستان فعالیت می‌کند و از متحدان نزدیک القاعده است. در سال‌های گذشته شماری از جنگجویان حزب اسلامی ترکستان شرقی و سازمان‌های متحد آن، در صفوف داعش در عراق و سوریه نیز جنگیده‌اند. این گروه‌های تروریستی که با هدف احیای دولت اسلامی موردنظرشان در چین، تاجیکستان و ازبکستان می‌جنگند در تسلط دوباره طالبان بر افغانستان نقش مهمی ایفا کردند.

مجله لانگ وار ژورنال نوشت جنگجویان حزب اسلامی ترکستان شرقی، سال ۲۰۱۹ در استان بدخشان افغانستان به سلاح‌های آمریکایی ازجمله M‌16 و خودرو زرهی هاموی دست یافتند که آن را در جنگ با دولت پیشین افغانستان غنیمت گرفته بودند.

نیروهای آمریکایی اوایل سال ۲۰۱۸، برخی از پایگاه‌های نظامی و کمپ‌های آموزشی مربوط به حزب اسلامی ترکستان شرقی را در بدخشان هدف قرار دادند، اما رهبران این سازمان از این حمله‌ها جان به سلامت بردند و اکنون با حمایت طالبان در افغانستان حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر حزب اسلامی ترکستان شرقی، متحد نزدیک القاعده است

مجله لانگ وار ژورنال در مورد رهبر حزب اسلامی ترکستان شرقی نوشت که عبدالحق ترکستانی، یک جهادگر کهنه‌کار است که از اواخر سال ۲۰۰۳ تاکنون، با ‌عنوان امیر حزب اسلامی ترکستان شرقی فعالیت ‌می‌کند. او پس از کشته شدن سلفش، حسن معصوم در اکتبر ۲۰۰۳ و در جریان درگیری با نیروهای پاکستانی در اردوگاه آموزشی القاهده در وزیرستان جنوبی، امیر این گروه شد.

به نوشته این مجله، قبل از حمله ایالات متحده به افغانستان در اکتبر ۲۰۰۱، عبدالحق ترکستانی یک اردوگاه آموزشی برای سربازگیری‌ در اردوگاه‌های القاعده در منطقه کوهستانی توره بورا، استان ننگرهار را اداره می‌کرد. پس از تهاجم ایالات متحده آمریکا به افغانستان و فروپاشی رژیم طالبان، او اردوگاه جدیدی برای جنگجویان تحت امرش در وزیرستان جنوبی پاکستان، جایی که طالبان و سایر سازمان‌های تروریستی آن را اداره می‌کردند، ایجاد کرد.

عبدالحق ترکستانی در سال ۲۰۰۵، عضویت مجلس یا شورای رهبری اجرایی القاعده را به‌دست آورد و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده او را در سال ۲۰۰۹ به  فهرست تروریست‌های جهانی اضافه کرد. سازمان ملل متحد نیز در همان سال عبدالحق ترکستانی را با ‌عنوان تروریست جهانی معرفی کرد.

لانگ وار ژورنال نوشت که عبدالحق در محافل رهبری القاعده به قدری با نفوذ بود که برای میانجی‌گری بین گروه‌های رقیب طالبان و همچنین به نمایندگی از مجلس شورای رهبری القاعده در مسائل مهم نظامی، به افغانستان اعزام شد. او ژوئن ۲۰۰۹ در مناطق قبایلی پاکستان هنگام شرکت در یک نشست مهم با بیت‌الله محسود، اولین رهبر تحریک طالبان پاکستان و یک هیئت بلندپایه از رهبران طالبان افغانستان و القاعده مشاهده شد. سراج‌الدین حقانی که در حال حاضر وزیر داخله (‌کشور) طالبان است نیز در میان حاضران بود.

این مجله به نقل از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نوشت که عبدالحق در جمع‌آوری کمک‌های مالی، جذب نیرو، تبلیغات، برنامه‌ریزی و اجرای حمله‌های تروریستی مشارکت داشته است. عبدالحق اوایل سال ۲۰۰۸، آشکارا تهدید کرد که بازی‌های المپیک پکن را آماج حمله قرار می‌دهد و در اوت ۲۰۰۹ تهدید کرد که به سفارتخانه‌های چین در سراسر جهان و همچنین به اهدافی در داخل چین حمله خواهد کرد.

سران طالبان در ۱۰ ماه گذشته، همواره تاکید کرده‌اند که روابط این گروه با سازمان‌های تروریستی خارجی قطع شده است و هیچ تروریست خارجی در افغانستان حضور ندارد. امین‌الحق، دستیار ویژه اسامه بن‌لادن که مسئول حفاظت از او در توره بورا بود، اواخر اوت سال گذشته به شهر جلال‌آباد در افغانستان بازگشت و با استقبال طالبان مواجه شد. همچنین مهدی ارسلان، از فرماندهان ارشد جماعت انصارالله تاجیکستان، مسئولیت چندین شهرستان را در بدخشان به دست گرفت. مهدی ارسلان با جنگجویان تحت امرش، در بدخشان حضور دارند و به طالبان برای تصرف شهرستان‌ها و مرکز بدخشان کمک کردند.

لانگ وار ژورنال افزود که برخلاف ادعای رهبران طالبان در مورد حضور نداشتن تروریست‌های خارجی در افغانستان و قطع رابطه طالبان با این سازمان‌ها، فرماندهان و جنگجویان این سازمان‌های تروریستی که از متحدان نزدیک القاعده‌اند، در افغانستان حضور دارند و زیر سایه حاکمیت طالبان فعالیت می‌کنند.