پولتیکو به نقل از دولت بایدن: اگر لازم باشد تحریم‌های ایران تشدید می‌‌‌‌شود

در جلسه توجیهی سنای آمریکا موضوعات مختلف از راهکار دیپلماتیک تا اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران بررسی شد

با توجه به کم‌رنگ شدن «مسیر دیپلماتیک» توافق هسته‌ای، احتمال افزایش تحریم‌ها آمریکا وجود دارد - Reuters

مقام‌های دولت جو بایدن به سناتورهای آمریکایی اطمینان دادند در صورت نیاز، تحریم‌های واشنگتن علیه حکومت ایران در طیف وسیعی از زمینه‌ها، تشدید خواهد شد.

وبسایت خبری-تحلیلی پولتیکو بامداد روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد به نقل از برخی از شرکت‌کنندگان در جلسه توجیهی عصر روز چهارشنبه سنای آمریکا نوشت: مقام‌های دولت بایدن گفتند با توجه به کم‌رنگ شدن «مسیر دیپلماتیک» توافق هسته‌ای با حکومت ایران، احتمال افزایش تحریم‌ها وجود دارد.

پولتیکو به‌ نقل از یکی از شرکت‌کنندگان جلسه عصر چهارشنبه سنا نوشت دولت بایدن، ماه‌ها تلاش کرد تا توافق هسته‌ای که دولت اوباما با حکومت ایران امضا کرد و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، آن را در سال ۲۰۱۸ پاره کرد، دوباره احیا کند، اما آخرین رایزنی‌ها در اسفندماه گذشته پایان گرفت. مذاکرات احیای برجام برای یک سال در دولت بایدن بین نمایندگان ایران، اروپا، روسیه، چین و با حضور غیرمستقیم نمایندگان آمریکا در جریان بود.

به نوشته پولیتیکو، در جلسه توجیهی عصر چهارشنبه سنای آمریکا، طیف گسترده‌ای از راه‌کارهای احتمالی ایالات متحده در قبال ایران به بحث گذاشته شد. از ادامه جست‌وجوی برای یافتن راه‌حل‌های دیپلماتیک تازه، تا اعمال تحریم‌های جدید و رایزنی و اقدام با متحدان آمریکا در منطقه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های دولت بایدن، از جمله مقام‌های وزارت خارجه، هنوز هیچ واکنشی درباره جزئیات و گزارش‌هایی که بعد از جلسه توجیهی عصر چهارشنبه در رسانه‌های آمریکا منتشر شد نشان نداده‌اند.

با این همه، مقام‌های دولت بایدن پیش‌تر گفته‌ بودند دولت آماده است از تمامی اختیارهای قانونی خود برای اعمال تحریم‌ها جدید علیه ایران، بر سر طیف وسیعی از موضوع‌ها، از جمله برنامه هسته‌ای، فروش غیرقانونی نفت و حمایت از گروه‌های تروریستی در منطقه استفاده کند.

باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، عصر روز چهارشنبه، بعد از جلسه توجیهی با مقام‌های دولت بایدن، گفت باز گذاشتن در گفت‌وگو با حکومت ایران، به‌منظور دستیابی به یک توافق احتمالی، تنها می‌‌‌تواند به مثابه یک راه‌کار «استراتژیک» مطرح باشد.

به این معنا که دولت بایدن به دنیا بگوید: «ما تلاش خودمان را کردیم، اما آنها تمایل و علاقه‌ای برای دستیابی به توافق نداشتند.» به گفته رئیس کمیته روابط خارجی سنا، گفت‌وگو بر سر همه مسائل، مانند این است که هیچ گفت‌وگویی انجام نشود.

منندز از مخالفان توافق دولت اوباما با حکومت ایران بود. او پیش‌تر به طور علنی گفته بود: «حکومت ایران در حال حاضر، اورانیوم کافی برای تولید سلاح هسته‌ای دارد.»

رئیس کمیته روابط خارجی سنا از مقام‌های دولت بایدن خواسته است تا قبول کنند توافق اولیه هسته‌ای با حکومت ایران، دیگر بهترین راه‌کار نیست و راه‌های دیگر باید در دستور کار دولت قرار گیرد.