بریتانیا می‌گوید پروازهای بیشتر انتقال پناهجویان به رواندا در راه است

پرواز اولین هواپیمای حامل پناهجویان غیرقانونی از بریتانیا به رواندا در روز ۱۴ ژوئن لغو شد

در هفته‌های گذشته گروه‌های مدافع حقوق بشر با اعزام پناهجویان به رواندا مخالفت کرده بودند-Niklas HALLE'N / AFP

دولت بریتانیا روز چهارشنبه ۲۵ خرداد (۱۵ ژوئیه) متعهد شد که پروازهای بیشتری را برای اخراج پناهجویان به رواندا ترتیب دهد. یک روز پیش از انتشار این خبر، دادگاهی در لندن در آخرین لحظه تصمیم گرفت که پرواز اولین هواپیمای پناهجویان از بریتانیا به رواندا که موجب مناقشات فراوانی شده بود، متوقف کند.

علی‌رغم صدور احکام قانونی مبنی بر این که هیچ‌یک از مهاجرانی که برای اخراج در نظر گرفته شده‌اند به رواندا اعزام نمی‌شوند، پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا، گفته است که «تدارکات برای پرواز بعدی شروع شده است.»

پاتل به قانونگذارهای بریتانیایی گفت:«ما از چالش‌های حقوقی اجتناب‌ناپذیر در لحظه آخر ناامید نمی‌شویم.»

طبق توافقی که حدود دو ماه پیش امضا شد، بریتانیا قصد دارد شماری از مهاجران کشورهایی چون عراق، افغانستان و سوریه را که خود را به صورت غیرقانونی، و با قایق‌های کوچک، به بریتانیا می‌رسانند ‌به رواندا بفرستد تا در آنجا به درخواست پناهندگی‌شان رسیدگی شود. در صورت پذیرش درخواست پناهجویان در رواندا، این افراد به جای بازگشت به بریتانیا، در این کشور آفریقایی خواهند ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت بوریس جانسون می‌گوید که این طرح راهی مشروع برای حفاظت از جان‌ها و خنثی کردن باندهای جنایتکاری است که مهاجران را، از فرانسه و از طریق عبور از کانال مانش، راهی سفرهای خطرناک می‌کنند.

گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که این طرح بر اساس قوانین مدون حمایت از پناهجویان که پس از جنگ جهانی دوم وضع شد، نادرست است. آن‌ها همچنین می‌گویند که این اقدام غیرانسانی و هدر دادن پول است. بریتانیا برای انجام این طرح، ۱۵۰ میلیون دلار به رواندا پیش‌پرداخت کرده است.

پرواز اولین هواپیمای حامل پناهجویان غیرقانونی از بریتانیا به رواندا، قرار بود که روز سه‌شنبه ۱۴ ژوئن انجام شود، اما شمار پناهجویان مسافر در نتیجه چالش‌های حقوقی و شکایت وکلای آن‌ها از ۳۷ نفر به هفت نفر تقليل یافت و پرواز در آخرین لحظه لغو شد.

پیش‌تر اعلام شده بود که در فهرست اولین گروه پناهجویان اعزامی از بریتانیا به رواندا، ۹ شهروند افغانستان، ۳۵ سودانی، ۱۸ شهروند سوریه، ۱۴ ایرانی، ۱۱ مصری و همچنین شهروندانی از عراق، پاکستان، آلبانی، الجزایر، چاد، اریتره، ترکیه و ویتنام وجود دارد.

دادگاه حقوق بشر اروپا که مورد حمایت ۴۶ کشور از جمله بریتانیا است، روز سه‌شنبه حکمی داد مبنی بر این که یک پناهجوی مرد عراق نباید سوار هواپیما شود تا از «خطرهای واقعی و برگشت‌ناپذیر» در امان بماند. پس از آن بود که دادگاه چند مهاجر باقی مانده را نیز معاف اعلام کرد و دولت پرواز هواپیمای خالی را لغو کرد.

دولت بریتانیا مراتب نارضایتی خود را از رای دادگاه ابراز کرده است.

گروه‌های حقوق بشری در بریتانیا می‌گویند که بیشتر مهاجران، غیر از کسانی که از افغانستان و اوکراین فرار کرده‌اند، هیچ مسیر قانونی برای تقاضای پناهندگی ندارند.

همچنین گروه‌های مدافع حقوق بشر درباره بدرفتاری با مهاجران در رواندا ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در سال گذشته بیش از ۲۸ هزار مهاجر با عبور از طریق کانال مانش وارد خاک بریتانیا شده‌اند و شمار مهاجران ورودی به بریتانیا در سال ۲۰۲۲ نیز تاکنون ۱۰ هزار نفر اعلام شده است. بنابر آمارهای موجود جمعیتی بالغ بر ده‌ها نفر نیز در مسیرهای خطرناک دریایی و بر اثر واژگون شدن قایق، در دریا غرق شدند.