پنج نام از فهرست اولین گروه پناهجویان اعزامی از بریتانیا به رواندا حذف شد

یک نیروی سابق پلیس ایران نیز در فهرست پناهجویان اعزامی به رواندا است

وزارت کشور بریتانیا گفت که پنج تن از پناهجویان مخالف با رفتن به رواندا، به این کشور آفریقایی فرستاده نخواهند شد.

پیشتر گروه‌های حقوق بشری کارزاری را برای جلوگیری از پرواز هواپیمای پناهجویان به رواندا شروع کرده‌ بودند و حالا به نظر می‌رسد نام پنج تن از افرادی که قرار بود با این پرواز در هفته آینده به رواندا بروند، از فهرست مسافران پرواز خارج شده‌ است.

به‌دنبال خبر اعزام اولین گروه پناهجویان به رواندا، گروه‌های مدافع حقوق پناهجویان و شماری از افراد پناهجو علیه وزارت کشور بریتانیا شکایت کردند.

وکلای حدود ۱۰۰ پناهجو نیز شکایت‌های حقوقی را در بریتانیا علیه این اقدام ثبت کرده‌اند.

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا گفت بوریس جانسون امیدوار است که پرواز اول اعزام پناهجویان به رواندا، طبق برنامه روز سه‌شنبه ۱۴ ژوئن، صورت گیرد. گفته شده که هواپیمای دوم نیز برای پنجشنبه برنامه‌ریزی شده است، هرچند وزارت کشور بریتانیا گفت که این خبر صحت ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر پناهجویان سازمان ملل متحد درباره روند اعزام پناهجویان، از جمله درباره رفتار تبعیض‌آمیز با پناهجویان همجنسگرا، نبودن مترجم و سیستم قضایی برای دفاع از حقوق آن‌ها و همچنین مشکلات مربوط به فرجام‌خواهی در رواندا ابراز نگرانی کرده است.

دادگاه عالی بریتانیا قرار است روز دوشنبه جلسه‌ای را تشکیل دهد تا به اعتراض گروه‌های مدافع پناهجویان رسیدگی کند.

گفته می‌شود که در فهرست اولین گروه پناهجویان اعزامی از بریتانیا به رواندا، ۹ شهروند افغانستان، ۳۵ سودانی، ۱۸ شهروند سوریه، ۱۴ ایرانی، ۱۱ مصری و همچنین شهروندانی از عراق، پاکستان، آلبانی، الجزایر، چاد، اریتره، ترکیه و ویتنام وجود دارد.

یک نیروی سابق پلیس ایران نیز در فهرست پناهجویان اعزامی به رواندا است که گفت در ایران به‌دلیل سرپیچی از دستور و شلیک نکردن به معترضان آبان ۱۳۹۸، به پنج سال زندان محکوم شده است. او از شاهدان دادگاه مردمی آبان نیز بود و از سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری برای جلوگیری از بازگرداندنش به ایران درخواست کمک کرده بود. او گفت که حاضر نیست به رواندا برود ولی معلوم نیست که او از جمله پنج نفری است که نامشان از فهرست مسافران پرواز خط خورده یا نه.

دولت بریتانیا گفت که سازوکار اعزام پناهجویان به رواندا مسیری «امن و قانونی» برای آن‌ها فراهم می‌کند و سازمان‌های حقوق بشری این روند را «غیرانسانی و ظالمانه» توصیف کردند.

طبق سیاست مهاجرتی دولت بریتانیا، پناهجویانی که به‌شکل غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند با پروازهای چارتر به رواندا اعزام می‌شوند تا وارد سیستم پناهجویی آنجا شوند.

آمار نشان می‌دهد که در سال جاری میلادی بیش از ۱۰ هزار مهاجر با عبور از کانال مانش خود را به بریتانیا رسانده‌اند.

بیشتر از جهان