کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: روحانی از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها استنکاف کرد

کمیسیون اصل ۹۰ اعلام کرد که استنکاف رئیس‌جمهوری سابق برای اجرای قانون اقدام راهبردی را برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال می‌کند

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گزارش نحوه اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را در مجلس قرائت کرد _ عکس از خانه ملت

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گزارش نحوه اجرای قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را ارائه داد. این گزارش اعلام می‌کند که استنکاف رئیس‌جمهوری سابق جمهوری اسلامی از انجام وظایف خود در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها محرز شده است.

در گزارش این کمیسیون که روز چهارشنبه، ۲۵ خرداد، در نشست علنی مجلس قرائت شد، با اشاره به ماده هشت قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها، تاکید می‌شود که مسئول اجرای صحیح و کامل این قانون رئیس‌جمهوری، مقام‌ها، مدیران مربوطه و دستگاه‌های اجرایی ذیربط هستند.

بر این اساس کمیسیون اصل ۹۰ با اتکا به این ماده اعلام کرد که استنکاف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق از انجام وظایف مصرح محرز شده و این موضوع برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال خواهد شد.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با قرائت متن این گزارش، ضمن اشاره به قداماتی که سازمان انرژی اتمی موظف به انجام آن بوده، عنوان کرد: « سازمان‌ انرژی ‌اتمی موظف بوده بلافاصله پس از تصویب این قانون، از یک‌سو، اقدام به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ ‌درصد کند و از سوی ‌دیگر، بدون هیچ تأخیری، تولید اورانیوم با غنای بالاتر از بیست درصد مورد نیاز کشور (مانند ۶۰ درصد برای مصارف پزشکی) را آغاز کند.»

براساس این گزارش سازمان انرژی اتمی ۹ روز در اجرای ماده اول این قانون برای شروع تولید اورانیم با غنای ۲۰ درصد، تاخیر داشته است. تاخیر در آغاز غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از ۲۰ درصد برای مصارفی که طبق گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، صلح‌آمیز عنوان شده (مانند نیازهای پزشکی) نیز از دیگر مواردی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براین اساس اعلام شده که تولید اورانیوم غنی‌ شده ۶۰ درصد که قرار بود در تاریخ ۱۰ مردادماه سال ۱۳۹۹ آغاز شود، پس از انفجار دوم سایت غنی‌سازی نطنز، از ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده و نخستین محصول آن یک روز پس از این تاریخ دریافت شده است. تاخیر ۱۱۱ روزه در اجرای این تعهد از دیگر مواردی است که از سوی کمیسیون اصل ۹۰ متوجه سازمان انرژی اتمی شده است.

خبرگزاری تسنیم توضیح می‌دهد که این گزارش تاکید دارد تاریخ اعلام شده از سوی سازمان انرژی اتمی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در مورد زمان تولید اورانیم با غنای ۶۰ درصد (یعنی تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۹) خلاف واقع بوده است.

تاخیر ۲۳ روزه سازمان انرژی اتمی ایران در آماده‌سازی ظرفیت‌ها برای تولید اورانیوم با سطوح غنای مختلف برای مصارفی که کمیسیون اصل ۹۰ آن را صلح‌آمیز اعلام کرده، و افزایش ماهانه حداقل ۵۰۰ کیلوگرم برای نگهداری و انباشت آنها، نیز مورد دیگری است که در گزارش فوق به آن اشاره شده است.

بخش دیگر انتقادات کمیسیون اصل ۹۰ به سازمان انرژی اتمی مربوط به عملیات نصب، تزریق گاز، غنی‌سازی و ذخیره‌سازی مواد با غنای مختلف ۲۰ و ۶۰ درصد است که باید هزاران دستگاه ماشین IR2m ظرف سه ماه پس از تصویب (۱۲ اسفند سال ۱۳۹۹) نصب می‌شد. این ماده از قانون نیز طبق گزارش منتشر شده اجرا نشده است. طبق گزارش آژانس بین‌المللی اتمی، ایران تا سوم اسفند سال ۹۹ تنها به دو آبشار ۱۷۴ تایی، یعنی به ۳۴۸ سانترفیوژ IR2m گاز تزریق کرده است.

براساس ماده چهارم قانون اقدام راهبردی، سازمان ‌انرژی ‌اتمی موظف بوده ظرف مدت پنج ماه بعد از تصویب قانون، بهره‌برداری از کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان را آغاز کند. این در حالی است که عنوان شده باوجود آمادگی مجتمع هسته‌ای اصفهان برای تولید اورانیوم فلزی، تاکنون این مرکز به بهره‌برداری نرسیده است.

این گزارش در نهایت اعلام می‌کند که در موارد یاد شده استنکاف به عمل آمده که این امر متوجه رئیس‌جمهوری سابق و همچنین رئیس سابق سازمان انرژی اتمی است.