فراخوان تجمع معلمان: مردم دیگر نمی‌ترسند و تغییر می‌خواهند

معلمان گسترش تجمع‌های اعتراضی در ایران را نوید رهایی دانسته‌اند

در ایران سال‌ها است که خواسته‌ها و مطالبات معلمان با تهدید، فشار، سرکوب و بازداشت پاسخ  داده می‌شود- شورای هماهنگی فرهنگیان

معلمان ایران قصد دارند روز پنجشنبه، ۲۶ خرداد، در اعتراض به تصویب ناقص طرح رتبه‌بندی معلمان، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب مستمر و سازمان‌یافته فعالان فرهنگی، تجمع اعتراضی فراگیری در سرتاسر ایران برگزار کنند.

فراخوان برگزاری این تجمع در کانال تلگرام کانون شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران منتشر شده است. این شورا زمان آغاز این تجمع را ۱۰ صبح پنجشنبه و مکان آن را در تهران، مقابل ساختمان مجلس و در سایر شهر‌ها، مقابل ساختمان اداره کل آموزش و پرورش اعلام کرد.

این شورا در بیانیه‌‌ای مرتبط با این تجمع، از ادامه بازداشت گروهی از معلمان انتقاد کرد و خطاب به معلمان نوشت: «اینک بر ما است که محاسبات محتسبان شب را به هم بریزیم و زیر میز پلشتی که چیده‌اند، بزنیم و نشان دهیم که آزادگی و شرف ما با محبوس کردن عزیزانمان، محبوس نمی‌ماند.»

این بیانیه می‌افزاید: «روز ۲۶ خرداد روز بزرگ آزمون ما است. روز آزمون شرافت و ایستادگی ما است. روزی است که اگر به هر بهانه‌ای از دستمان برود، برچسب حقارت و‌ زبونی بر پیشانی ما خواهد خورد.»

این شورا در ادامه تصریح کرد: «تلاش قداره‌بندان و شب‌پرستان این بوده است که ترس را در دل‌هایمان چیره کنند و ما می‌دانیم که این خود نشانه ترس عمیقشان از جنبش عدالت‌خواهانه و آزادی‌جویانه ما است.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تجمع اعتراضی چند روز اخیر بازنشسته‌ها، بازاریان، مال‌باختگان و دیگر گروه‌های اجتماعی را «نوید رهایی» و نشان آن دانست که «اقشار مختلف جامعه‌ ما ترس را کنار گذاشته‌اند و قصد ایجاد تغییر دارند».

در این بیانیه آمده است: «ما دلمان خون و چشممان تر و بغضمان در گلو است و تنها راه به چرک ننشستن این خون دل و این بغض در گلو، فریاد است. باید یک بار دیگر مشت‌هایمان را گره کنیم و یک‌صدا فریاد عدالت و آزادی و آزادگی سر دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تجمع در شرایطی برنامه‌ریزی می‌شود که گزارش‌ها از موج جدید برخورد‌های امنیتی با گروهی از معلمان در شهر‌های مختلف ایران حکایت دارد. محمدرضا مرادی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان در سنندج، روز سه‌شنبه، ۲۴ خرداد، بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران هم روز شنبه، ۲۱ خرداد، اعلام کرد که اداره اطلاعات شیراز ناصر موسوی، بازرس انجمن صنفی معلمان استان فارس، را بازداشت کرده است.

موج جدید بازداشت و برخورد با فرهنگیان در ایران از اردیبهشت ۱۴۰۱ آغاز شد و فشار و تهدید‌ها علیه فعالان این صنف همچنان ادامه دارد. شورای هماهنگی در اعتراض به این برخورد‌ها در بیانیه خود آورده است: «با صدایی بلند و رسا اعلام می‌کنیم چنانچه همکاران ما سریعا و بی‌قیدوشرط آزاد نشوند و خواسته‌های بحق و قانونی معلمان ایران اجرا نشوند، اعتراض‌های صنفی ادامه خواهد یافت.»

در سال‌های اخیر، معلمان ایران بارها در اعتراض به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی، حقوق پایین و وضعیت وخیم اقتصادی و شرایط استخدامی معلمان به خیابان‌ها آمده‌اند اما تاکنون نتوانسته‌اند به خواسته‌های خود برسند.

اجرای کامل طرح رتبه‌بندی معلمان که یکی از خواسته‌‌های اصلی آن‌ها است، قرار بود شهریور ۱۴۰۰ اجرایی شود اما تاکنون به مرحله اجرا در نیامده است و معلمان از دولتی‌ها می‌پرسند که چرا «با وجود افزایش لجام‌گسیخته تورم» از اجرای آن سر باز می‌زنند. آن‌ها خطاب به مقام‌های مسئول نوشتند: «پیشکسوتان فرهنگی چه گناهی کرده‌اند که باید سال‌های سال با وعده و وعیدهای واهی منتظر اجرای همسان‌سازی حقوق باشند؟»

در تمام این سال‌ها، پاسخ به این درخواست‌ معلمان سرکوب، بازداشت، تهدید و اتهام‌زنی بوده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در تازه‌ترین واکنش‌ به این اقدام‌ها، از مقام‌های امنیتی و سازمان صداوسیما خواست  که «اگر سندی دال بر مجرمیت فعالان صنفی دارید، به صورت شفاف منتشر کنید و همکاران شریف ما را در دادگاه‌های علنی محاکمه کنید تا از خودشان دفاع کنند».

این شورا به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد: «روند انسداد کنونی نه تنها راه‌حلی برای کمترین گشایش در وضعیت پیچیده دشوار کنونی نیست، بلکه به افزایش اعتراض‌ها و دامنه آن منجر خواهد شد.»