واکنش معلمان و پزشکان ایرانی به حوادث آبان‌ماه

جمعی از پزشکان با انتشار بیانیه‌ای رفتار خشن حکومت برابر مردم را محکوم کردند

اعتراض‌ها در شیراز- AFP

تعدادی از اعضای جامعه پزشکی ایران با نوشتن بیانیه‌ای‌ نسبت به برخوردهای خشن و سرکوب خونین مردم توسط نیروهای امنیتی نظام واکنش نشان داده‌اند. صدوپنجاه نفر از پزشکان کشور با امضای این بیانیه و آوردن نام خود به صورت علنی اتفاقی کم‌سابقه را در جامعه پزشکی ایران رقم زده‌اند.

این بیانیه که زبانی تند و خشمگین دارد با محکوم کردن خشونت شدید نیرمی‌نویسد: «همانند چهار دهه گذشته مسئولین کشور و تصمیم گیرندگان این اقدام نابخردانه مصون از خطا جلوه داده شده و مردم معترض با انواع و اقسام اتهامات و برچسب ها تنها گناهکاران این وقایع بودند. نیروهای پیدا و پنهان نظامی، انتظامی و امنیتی به روی مردم آتش گشودند و به بهانه خرابکاری و اغتشاش اندکی فرصت طلب، دوباره اعتراضات به حق مردم را به بیگانگان نسبت دادند.»

این بیانیه که در شش بخش تنظیم شده است با اشاره به ریشه‌های این اعتراضات و هم‌چنین تاکید بر ناتوانی مدیریتی دولت‌مردان و دیگر مقامات جمهوری اسلامی می‌نویسد: «اگرچه نقش دولت در تصمیم گیری‌های غلط و به وجود آوردن این شرایط انکار ناشدنی است، مبرا کردن دیگر نهادهای مسئول، آدرس غلط دادن به افکار عمومی است. وجود نهادهای پرمسئولیت و غیرپاسخگو، سازمان های موازی، دستگاه قضایی ناکارآمد، رسانه های حکومتی یک سو گر و در یک کلام وجود دولت در سایه بدون شک نقش مهمتری در به وجود آمدن شرایط کنونی کشور و ناکارآمد جلوه دادن دولت داشته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پزشکان امضاء‌کننده این نامه هم‌چنین با اشاره به اینکه «فشارهای متعدد در بخشهای مختلف جامعه عرصه را برای مردم به شدت تنگ کرده است» می‌نویسند: «بیکاری و فقر و اعتیاد و تبعیض برای تحت فشار قرار گرفتن طبقه آسیب پذیر، جلوگیری از آزادی های اجتماعی برای به ستوه آوردن طبقه متوسط و سخت گیری های شدید و فشارهای مختلف فردی و اجتماعی به نخبگان و کارآفرینان، همه و همه جامعه امروز ایران را به سمت خشم و نفرت سوق میدهد. این روزها حال سرزمین کهن ما با تاریخ پر افتخار چندین هزار ساله بدتر از همیشه است.»

پزشکان با تاکید بر اینکه  مهمترین چالش امروز کشور «بحران ناکارآمدی»‌ست خطاب به مقامات جمهوری اسلامی می‌نویسند: «مردم ایران با فرهنگ و تمدن چند هزار ساله به دنبال آرامش و ثبات در داخل مرزهای خود هستند. ماجراجویی هایی که موجب تقویت ایران هراسی در سطح کشورهای منطقه و دولتهای دنیا شده است، امروز بزرگترین عامل برای بی ثباتی در داخل ودشمن تراشی در خارج کشور هستند. بایستی این سیاست های کهنه و نخ نما هرچه زودتر پایان یافته و برای حاکمان ما بیش از همه و پیش از همه اعتلای ایران با اهمیت شود.»   

هم‌زمان تشکل «معلمان عدالت‌خواه» هم  با انتشار بیانیه‌ای نام ۱۹ تن از دانش‌آموزانی را منتشر کرده‌ که در اعتراض‌های اخیر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند. این معلمان هم‌چنین هشدار داده‌اند که «ده‌ها دانش‌آموز و کودک نیز همچنان در بازداشت هستند که تعدادی از آنها به کانون اصلاح و تربیت منتقل شدند».

پیش‌تر و در جریان اعتراض‌های گسترده مردمی در شهرهای ایران، گروهی از وکلای دادگستری با نوشتن نامه‌ای به حسن روحانی خواستار آن شده بودند که ابعاد حوادث آبان ماه ۹۸ از منطر «حقوقی» مورد نظر رئیس‌جمهور قرار گیرد. این وکلا در نامه خود به سختی و با زبانی تند سیاست مقامات جمهوری اسلامی در برخورد با خانواده‌ای قربانیان را نکوهیده بودند. 

در آخرین اعلامیه عفوبین‌الملل تایید شده بود که ۳۰۴ نفر از شهروندان ایران در جریان سرکوب خشن نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. 

بیشتر از