ند پرایس: ایران باید مسائل خارج از برجام را کنار بگذارد

به‌‌نوشته رویترز احتمالا منظور ند پرایس از طرح «موضوع‌های خارج از برجام»، اصرار حکومت ایران به حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا است

به گفته بلینکن، حکومت ایران، کماکان مسائل غیر مرتبط با توافق اتمی «برجام» را به مذاکرات وین می‌آورد-Andrew Harnik/ POOL/AFP

تنها چند ساعت پس از موضع‌گیری رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مبنی بر به بن‌بست رسیدن توافق هسته‌‌ای «برجام»، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت واشنگتن در انتظار «پاسخ سازنده» حکومت ایران است، به‌گونه‌ای که موضوع‌های خارج از «برجام» کنار گذاشته شود.

خبرگزاری رویترز بامداد چهارشنبه ۲۵ خرداد در گزارشی نوشت، احتمالا منظور سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، از طرح «موضوع‌های خارج از برجام»، اصرار حکومت ایران به حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا است.

روز یک‌شنبه هم آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، در گفت‌وگو با خبرنگاران همین موضوع را پیش کشید. به گفته بلینکن، حکومت ایران، کماکان مسائل غیر مرتبط با توافق اتمی «برجام» را به مذاکرات وین می‌آورد.

به‌گفته وزیر خارجه آمریکا، «تهران باید هر چه زودتر تصمیم بگیرد که آیا واقعا می‌خواهد که مذاکرات پیش برود یا خیر.»

پرایس روز سه‌شنبه به طور ضمنی تایید کرد که حکومت ایران، یک پیشنهاد جدید برای احیای توافق «برجام» مطرح کرده است، اما هیچ اشاره‌ای به جزئیات طرح پیشنهادی ایران نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات موسوم به احیای توافق هسته‌ای «برجام»، ماه مارس گذشته متوقف شد.

به‌نوشته رویترز، طرح خواسته‌‌های روسیه و اصرار حکومت ایران به حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، از عوامل اصلی بود که مذاکرات احیای «برجام» در وین را بی‌نتیجه گذاشت.

به لحاظ «فنی»، بودن یا نبودن نام سپاه پاسدارن در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا هرگز بخشی از توافق هسته‌ای «برجام» نبوده است.

مقام‌های آمریکایی هم بارها تاکید کردند طرح موضوع‌های خارج از «برجام»، مستلزم پرداختن به نگرانی‌های فراتر از توافق هسته‌ای با ایران است.

«برنامه موشکی حکومت ایران» و «سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی» از مهم‌ترین مسائلی است که مقام‌های آمریکایی بر روی آن دست می‌گذارند.

تصویب قطعنامه پیشنهادی اخیر سه کشور اروپایی و آمریکا در شورای حکام سازمان بین‌المللی انرژی، نیز بیش از گذشته، سرنوشت مذاکرات احیای «برجام» در وین را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

بیشتر از جهان