اسرائیل به بشار اسد: همکاری با ایران را قطع نکنی، قصرت را بمباران می‌کنیم

فرودگاه دمشق چند روز است به‌دلیل حمله اسرائیلی‌ها تعطیل شده است

سخنگوی ارتش اسرائیل، ماه گذشته هشدار داده بود که ایران دارد با پروازهای غیرنظامی از ایران به دمشق سلاح‌های راهبردی به دست حزب‌الله می‌رساند-KHAMENEI.IR / AFP

اسرائیل بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، را تهدید کرد و گفت اگر از همکاری نظامی با ایران در خاک خود دست برندارد قصر او را بمباران خواهد کرد. این خبر را روزنامه اینترنتی عربی‌زبان ایلاف دوشنبه‌شب منتشر کرد.

یک منبع ارشد به ایلاف گفت اسرائيل این پیغام را به شخص اسد فرستاد و مشخصا گفت جلو عملیات انتقال سلاح از طرف ایران در خاک خود را بگیرد.

ارتش اسرائیل چنین چیزی را رسما اعلام نکرده است و رسانه‌های اسرائیل هم آن‌ را به نقل از ایلاف منتشر کردند و مستقلا تایید نکردند. این در حالی است که اسرائیل در روزهای گذشته چنان بر حمله‌های خود به سوریه افزوده که فرودگاه اصلی این کشور در دمشق از کار افتاده است. اسرائیل همچنان تلاش می‌کند تا جلو استقرار نظامی ایران در خاک سوریه را بگیرد. روزنامه اورشلیم پستِ اسرائیل با اشاره به گزارش ایلاف نوشت: «این گزارش می‌تواند مبالغه‌ای در مورد تلا‌ش‌های طرف‌های علاقه‌مند به خلاصی از خطر استقرار نظامی ایران در سوریه باشد.»

منظور از «طرف‌های علاقمند» احتمالا برخی کشورهای عربی منطقه است.

روزنامه اینترنتی ایلاف در لندن مستقر است و مالک آن شماری از شهروندان عربستان سعودی‌اند که مستقل از دولت این کشور به حساب می‌آیند. رهبران اسرائيل، به‌خصوص در سال‌هایی که هنوز روابط رسمی با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نداشتند، گاه سعی می‌کردند از طریق گفت‌وگو با این روزنامه صدایشان را به گوش جهان عرب برسانند. در سال ۲۰۱۷ بود که ایلاف گفت‌وگوی معروفی با رئیس وقت ارتش اسرائیل،‌ گادی آیزنکوت، انجام داد؛ مردی که مقابله با حضور نیروی قدس در سوریه و شخص قاسم سلیمانی را از مهم‌ترین دستاوردهای دوران خود می‌دانست. آیزنکوت در آن گفت‌وگوی جنجالی مدعی شد که ارتش اسرائیل همکاری منظم اطلاعاتی با مقام‌های عربستان سعودی دارد.

فرودگاه دمشق از روز جمعه از کار افتاده است که علت آن حملات سنگین اسرائیل است که هم باندهای آن‌ و هم یکی از تالارهای ترمینال آن‌ را نابود کرد. روسیه و ایران هر دو حمله‌ها را محکوم کرده‌اند و ایلاف مدعی شد که روسیه قصد دارد مبنای هماهنگی خود با اسرائیل را تغییر دهد. حمله‌های اسرائیل علیه نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه تا به‌حال در هماهنگی نزدیک با مسکو بوده است که اساس خواست اسرائیل برای اجازه نداشتن نیروهایی همچون حزب‌الله لبنان به نزدیک شدن به مرزهایش را پذیرفته است. به توافق مسکو و تل‌آویو در این زمینه توافق «۸۰ کیلومتری» یا «۱۰۰ کیلومتری» گفته می‌شود که طبق آن به ایران و نیروهای تحت امرش اجازه داده نمی‌شود بیش از این مقدار به مرزهای اسرائیل نزدیک شوند. اما حالا منبع آگاه اسرائیلی به ایلاف گفت روابط روسیه و اسرائیل از زمان آغاز جنگ اوکراین رو به زوال گذشته است و همین باعث شده است که روس‌ها توافق «۸۰ کیلومتری» را کنار بگذارند و به نیروهای ایرانی اجازه عملیات بیشتری را بدهند. این منبع آگاه اسرائیلی گفت به همین علت نیروهای این کشور این بار بدون اطلاع روسیه به‌طور بی‌سابقه‌ای فرودگاه دمشق را بمباران کردند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفته بود: «ما می‌بایست بار دیگر تکرار کنیم که بمباران مداوم خاک جمهوری عربی سوریه به دست اسرائیل نقض هنجارهای بنیادین قانون بین‌المللی است و کاملا غیرقابل قبول محسوب می‌شود. ما حمله تحریک‌آمیز اسرائیل به مهم‌ترین بخش زیرساخت‌های مدنی سوریه را قویا محکوم می‌کنیم. چنین اعمال غیرمسئولانه‌ای مخاطره‌های جدی برای حرکت بین‌المللی هوایی ایجاد می‌کنند و جان مردم بی‌گناه را به خطر واقعی می‌اندازند. ما از طرف اسرائیلی می‌خواهیم دست از این عمل خصمانه بردارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما نشانه‌های دیگر خبر از این می‌دهد که اختلاف نه بین اسرائیل و روسیه که بین روسیه با ایران و سوریه است. روزنامه الاخبارِ بیروت، نزدیک به حزب‌الله، روز دوشنبه به نقل از منابع نظامی سوری گزارش داد که اختلاف‌هایی «شدید» در چند هفته گذشته بین مسکو با تهران و دمشق پیش‌ آمده است. محور این اختلاف‌ها این است که مسکو در مقابل حمله‌های اسرائيل کاری انجام نمی‌دهد و عملا به آن‌ها اجازه کامل عملیاتی می‌دهد.

به گزارش الاخبار، وقتی تهران و دمشق خواستند مسکو طبق توافق قبلی جلو حمله اسرائیل به زیرساخت‌های سوریه را بگیرد، فرماندهان روس گفتند آن‌ها نمی‌خواهند برای حفظ منافع ایران وارد درگیری نظامی با اسرائیل شوند.

این اولین بار است که فرودگاه دمشق به‌دلیل حمله‌های هوایی اسرائیلی‌ها تعطیل می‌شود. وزارت ترابری سوریه اعلام کرد حمله «وحشیانه» باعث شده است پروازها تا اطلاع ثانوی تعطیل بمانند. به گزارش وال‌استریت ژورنال، خط هواپیمایی سوریه اعلام کرد پروازهای خود را به تعویق می‌اندازد یا هزینه را به مشتری‌ها برمی‌گرداند. اما شام وینگز، اولین خط هوایی خصوصی سوریه، گفت مسافران را به‌طور رایگان با اتوبوس از دمشق به حلب می‌برد و تمامی پروازهای خود را از فردوگاه حلب انجام می‌دهد. این در حالی است که سفر اتوبوسی از دمشق به حلب چند ساعت طول می‌کشد.

پیش از این، اسرائیل بارها به مواضع نزدیک فرودگاه حمله کرده بود، از جمله در سال ۲۰۱۸ که اسرائیل در اقدامی نادر مسئولیت حمله خود به تجهیزات نزدیک این فرودگاه را پذیرفت و گفت این پاسخی به راکت‌پراکنی‌های ایران بود. در آن حمله، شماری از اهداف نظامی مرتبط با ایران از جمله انبارهای مهمات در فرودگاه هدف گرفته شدند. اما این اولین بار است که بخش غیرنظامی و مرکزی فرودگاه هدف گرفته می‌شود.

سازمان ملل نیز حمله روز جمعه را محکوم کرد و در مورد عواقب بشردوستانه آن هشدار داد. عمران رضا، هماهنگ‌کننده اقدام‌های بشردوستانه سازمان ملل در سوریه، گفت: «هدف گرفتن اهداف و زیرساخت‌های غیرنظامی مغایر با قانون بین‌المللی و بشردوستانه است.»

آویچای آدرائی، سخنگوی ارتش اسرائیل، ماه گذشته هشدار داده بود که ایران دارد با پروازهای غیرنظامی از ایران به دمشق سلاح‌های راهبردی به دست حزب‌الله می‌رساند. آدرائی در توییتی به زبان عربی گفته بود: «این کار جان شهروندان غیرنظامی را به‌طور جدی به خطر می‌اندازد.»