ترامپ: آمریکا به‌ رهبری دموکرات‌ها درحال سقوط است

او با انتشار بیانیه‌ای ۱۲ صفحه‌ای برگزاری جلسات علنی استماع کمیته تحقیق درباره ششم ژانویه را تلاش دموکرات‌ها برای انحراف افکار عمومی از مسائل داخلی پیش روی کشور دانست

ترامپ جلسات استماع کمیته تحقیق درباره حوادث ۶ ژانویه را «دادگاه پوشالی» و «ریشخند عدالت» خواند- Chip Somodevilla/ Getty Images/ AFP

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن رد شهادت‌ها و شواهد ارائه‌شده در جلسات استماع کمیته منتخب مجلس نمایندگان برای بررسی حوادث ششم ژانویه ۲۰۲۱، این نشست‌ها را «دادگاه پوشالی» و «ریشخند عدالت» خواند. او مدعی شد که آمریکا تحت هدایت دموکرات‌ها درحال سقوط است و آن‌ها را متهم کرد که هدفشان از برگزاری نشست‌های علنی استماع کمیته تحقیق، انحراف افکار عمومی از یک‌سری مسائل داخلی پیش روی کشور است. 

در بیانیه ۱۲ صفحه‌ای ترامپ که روز دوشنبه ۲۳ خردادماه (۱۳ ژوئن)، کمیته اقدام سیاسی «نجات آمریکا» (Save America PAC) آن را منتشر کرده، آمده است: «هفده ماه پس از رویدادهای ششم ژانویه، دموکرات‌ها قادر به ارائه راه‌حل نیستند. آن‌ها مذبوحانه تلاش می‌کنند تا روایت یک کشور درحال شکست را تغییر دهند، بدون این‌که حتی اشاره‌ای به ویرانی و مرگ ناشی‌از [عملکرد] چپ افراطی بکنند که تنها چند ماه پیش رخ داد. اشتباه نکنید، آن ها دولت را کنترل می کنند. آن‌ها صاحبان این فاجعه‌اند. آن‌ها امیدوارند که این جلسات استماع به‌نحوی دورنمای شکستشان را تغییر دهد.»

بیانیه ترامپ درحالی منتشر شد که کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا برای تحقیق درباره موضوع حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره ایالات متحده، روز دوشنبه در دومین جلسه استماع خود نیز مانند جلسه قبل، ویدیوهایی از شهادت مقام‌های پیشین و همکاران ترامپ را پخش کرد که آن‌ها را به‌عنوان شواهدی در پشتیبانی از ادعای «تلاش برای کودتا» در ششم ژانویه می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته تحقیق روز دوشنبه اعلام کرد که نزدیک‌ترین مشاوران کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، مقام‌های ارشد دولتی و حتی خانواده او، نادرست‌بودن  ادعاهایش مبنی‌بر تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ را پیش از ششم ژانویه با او مطرح کرده بودند، اما «رئیس جمهوری شکست‌خورده از انتخابات» درحال «دور شدن از واقعیت» و چسبیدن به نظریه‌های عجیب‌وغریب برای ماندن در قدرت بود. 

بیل استپین، مدیر پیشین کارزار انتخاباتی ترامپ، در شهادتی که هیئت منتخب مجلس نمایندگان پخش کرد، گفت: «در خود شب انتخابات، ترامپ هرچه می‌گذشت بیش‌ازپیش ناخشنود می‌شد و نتایج را رد می کرد.»

جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، هم سعی کرد که بین ترامپ و رودی جولیانی، وکیل دادگستری و نظریه‌های بسیار پرتش درباره تقلب در انتخابات، که مشاوران آن‌ها را نادرست می‌دانستند، معتقد بودند درست نیستند، تمایز ایجاد کند و گفت که ترامپ هیچ‌‌یک از آن‌ها را قبول نمی‌کرد.

روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱، شماری از مردم آمریکا که بخش عمده‌ای از آنان از هواداران دونالد ترامپ بودند، به ساختمان کنگره آمریکا در شهر واشنگتن دی‌سی حمله کردند. آن روز قرار بود در کنگره جلسه تایید پیروزی انتخاباتی جو بایدن برگزار شود، درحالی‌‌که دیگر نامزد آن انتخابات، یعنی ترامپ، مدعی تقلب در رای‌گیری و اعلام نتایج انتخابات شده بود. در حمله به کنگره آمریکا، که تعطیلی چندساعته جلسه تایید آرای انتخابات ریاست جمهوری را به‌‌دنبال داشت، دست‌کم پنج نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

ترامپ در بیانیه‌اش آورده: «حقیقت این است که جمعیت انبوه آمریکایی‌ها در ششم ژانویه ۲۰۲۱ به واشنگتن دی‌سی آمدند تا مقام‌های منتخب خود را برای نشانه‌های آشکار فعالیت جنایتکارانه در طول انتخابات پاسخگو کنند.»

ترامپ روز پنج‌شنبه، ۱۹ خردادماه، هم‌زمان با برگزاری نخستین جلسه استماع کمیته منتخب مجلس نمایندگان برای تحقیق در باره حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره، آن حمله را مظهر «بزرگ‌ترین جنبش» تاریخ آمریکا در راستای «اعتلای دوباره» آن کشور توصیف کرد.

در بخش دیگری از بیانیه ۱۲ صفحه‌ای ترامپ آمده است: «حکومت درحالی‌که می‌بیند قدرت از دستش خارج شده‌است، تا جایی‌که می‌تواند، محکم به آن چنگ می‌زند. کشور ما درحال سقوط آزاد است. آمریکایی‌ها در تلاش‌اند تا باک‌های بنزین خود را پر کنند، به نوزادانشان غذا بدهند، فرزندان خود را آموزش دهند، کارمندان را استخدام کنند، سفارش خرید بدهند، از مرزهایمان در برابر تهاجم محافظت کنند، و انبوهی از تراژدی‌های دیگر که ۱۰۰درصد آن‌ها را دموکرات‌هایی ایجاد کرده‌اند که از طریق انتخابات تقلبی به قدرت رسیده‌اند، و مردم کشورمان هم خشمگین و هم ناراحت‌اند.»