بازار رمز‌ارز‌ها قرمز شد؛ بیت کوین در کانال ۲۵ هزار دلار

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند بهای بیت‌کوین ممکن است به زیر ۲۰ هزار دلار هم برسد

کاهش شدید بهای بیت‌‌کوین در کنار افزایش قیمت برق و خاموشی‌ها در ایران به کاهش درآمد‌های روحانیون شیعه از این بازار منجر خواهد شدـ AFP

قیمت بیت‌کوین به کف کانال ۲۵ هزار دلار سقوط کرد. قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین امروز سه‌شنبه ۲۳ خرداد به ۲۵ هزار و ۳۰۰ دلار رسید و این رقم افت شش درصدی ارزش این ارز دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته را نشان می‌دهد. 

این پائین‌ترین قیمت بیت‌کوین به‌عنوان سردمدار بازار ارز دیجیتال در ۱۸ ماه گذشته است که منجر به ریزش شدید قیمت سایر رمزارز‌ها شده است.

با این افت شدید قیمت، حالا قیمت بیت‌کوین حدود ۶۲ درصد از قله تاریخی خود یعنی رقم ۶۸ هزار و ۶۶۴ دلار در آبان سال گذشته فاصله دارد. 

همچنین حجم کل بازار بیت‌کوین چیزی حدود ۴۹۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم سهم این رمز ارز از کل بازار را حدود ۴۵ درصد نشان می‌دهد.

اتریوم دومین پرچمدار بازار رمز‌ ارز‌هاست که در ۲۴ ساعت گذشته با افت بیش از شش درصدی به زیر محدوده هزار و ۳۵۰ دلار رسید.

به‌ این ترتیب قیمت اتریوم امروز حدود ۷۲ درصد پایین‌تر از اوج تاریخی ارزش این ارز دیجیتال یعنی چهار هزار و ۸۵۱ دلار در آبان سال گذشته قرار گرفته است.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ​​ از ابتدای سال جاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اتریوم در حال ازدست‌ دادن سرمایه بوده‌اند و به نظر می‌رسد علاقه سرمایه‌گذاران به این آلت کوین کاهش یافته است.

کاردانو سومین رمز ارز محبوب ایرانی‌هاست که قیمت آن روزگاری بالای سه دلار بود که حالا به کمتر از ۵۰ سنت رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازار رمزارزها‌ با روندی که از چند ماه پیش آغاز شده چندان آینده‌ روشنی ندارد و برخی تحلیل‌گران این بازار معتقدند روند رو به افت این بازار تا آینده‌ای نامعلوم ادامه خواهد داشت.

این روند رو به کاهش قیمت انواع رمز‌ارز‌ها به خصوص بیت کوین بر اقتصاد خرد و کلان کشور‌های هم‌چون ایران نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

مقام‌های جمهوری اسلامی از حدود یک سال پیش با هدف تامین بخشی از بودجه مورد نیاز خود و البته دور زدن تحریم‌ها، استخراج و خرید و فروش این رمزارز‌ها به خصوص بیت‌کوین را مدنظر خود قرار داده‌اند.

در یک سال گذشته نیز برخی از مراکز پژوهشی وابسته به نهاد‌های حاکمیتی گزارش‌های متعددی از ظرفیت‌ها و امتیاز‌های فعالیت جمهوری اسلامی در حوزه رمز‌ارز‌ها منتشر کرده و از مقام‌های اقتصادی خواسته‌اند که به طور جدی در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.

از ایران به واسطه ارزان بودن تعرفه‌های برق به عنوان یکی از مهمترین کشور‌ها برای استخراج بیت‌کوین نام برده می‌شود که در سال‌های اخیر نیز گزارش‌هایی از حضور برخی شرکت‌های چینی در این کشور به منظور استخراج بیت‌کوین منتشر شده است.

در این میان کاهش شدید قیمت بیت‌کوین و سایر رمز‌ارز‌ها در کنار بحران برق در ایران و آغاز خاموشی‌ها، می‌تواند بحران اقتصادی دیگر برای مقام‌های جمهوری رقم زند که در یک سال گذشته امیدوار بودند با برق ارزان بتوانند بیت‌کوین بیشتری استخراج و با قیمت‌های بالا در بازار‌های جهانی بفروشند.

شهریور ماه سال گذشته نیز گزارش رسمی کمیسیون اقتصادی مجلس نشان داد میزان استخراج سالانه رمزارز در ایران را ۱.۱ میلیارد دلار است.

بیشتر از اقتصاد