انتخابات مجلس فرانسه: چپ، رقیب اصلی مکرون

طبق اولین نتایج انتخاباتی معلوم نیست آیا عروج چپ بتواند جلوی اکثریت پارلمانی رئیس‌جمهوری میانه‌گرا را بگیرد

از جمله برنامه‌های مکرون که حتما با مخالفت چپ مواجه خواهد شد افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۵ سال و کاهش مالیات است -- AFP

در حالی که دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه روز یکشنبه، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲، در جریان است، اولین نتایج خبر از صدرنشینی دو گروه سیاسی می‌دهد:‌ ائتلاف حامیان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری میانه‌گرا؛ و ائتلاف وسیع چپ به رهبری ژان لوک ملانشون، سیاستمدار چپ‌گرا. در نتیجه به نظر می‌رسد رای بالای چپ‌ها باعث شود مکرون اکثریت خود در مجلس فرانسه را از دست بدهد.

با این‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری آوریل گذشت، این ماری لوپن،‌ نامزد راست افراطی، بود که به همراه مکرون به دور دوم راه پیدا کرد، اما در انتخابات پارلمانی این ائتلاف وسیع چپ است که توانسته جایگاه برتری داشته باشد. این موضوع در پی آن است که ملانشون در هفته‌های اخیر کارزاری جسورانه آغاز کرد و از مردم خواست به این ائتلاف رای دهند تا او به نخست‌وزیری برسد. انتخاب نخست‌وزیر البته به دست رئیس‌جمهور است اما مجلس، با توسل به رای اعتماد، حق پایین کشیدن هر نخست‌وزیری را دارد.

پس از آن‌که تکثر نامزدهای چپ در انتخابات ریاست‌جمهوری باعث شد هیچ یک به دور دوم راه پیدا نکنند در انتخابات پارلمانی شاهد تشکیل ائتلاف وسیعی تحت عنوان «اتحاد مردمی جدید اکولوژیک و اجتماعی» (نوپس) بودیم که متشکل است از احزاب سوسیالیست، کمونیست، سبز و چند حزب دیگر از جمله «فرانسه تسلیم‌ناپذیرِ» آقای ملانشون و «نسل‌ها»، حزبِ بنوآ آمون، نامزد ریاست‌جمهوری سابق حزب سوسیالیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملانشون روز یکشنبه در بندر مارسی در جنوب کشور رای داد و مکرون در سوی دیگر کشور در بندر تفریحی له توکه واقع در ساحل دریای مانش. 

طبق نتایجی که تلویزیون فرانسه حوالی ساعت ده شب به وقت محلی اعلام کرد، ائتلاف ملانشون و ائتلاف مکرون هر یک حدود ۲۵ تا ۲۶ درصد آرا را به دست آورده‌اند. از سوی دیگر، طبق آمار شرکت نظرسنجی «ایپسوس» ائتلاف ملانشون و مکرون هر دو به میزان مشابه ۲۵.۲ درصد آرا دست پیدا کردند. با این حساب احتمال دارد که مکرون به ۲۸۹ کرسی لارم برای حفظ اکثریت نرسد. این در حالی است که احزاب طرفدار او در مجلس پیشین ۳۴۶ کرسی داشتند. میزان مشارکت در این دور ۴۷ درصد بوده است که بسیار پایین‌ محسوب می‌شود.

البته عملکرد قوی چپ در دور اول انتخابات لزوما به کسب کرسی ترجمه نمی‌شود. این احتمال وجود دارد که مکرون و متحدین در دور دوم بهتر عمل کنند. در دور اول تنها نامزدی پیروز می‌شود که آرایش نیز برابر حداقل نیمی از آرای ماخوذه باشد و هم برابر با حداقل یک چهارم کل رای‌دهندگان ثبت‌نام‌کرده در حوزه. در غیر این صورت وارد مرحله دوم می‌شویم و در آن مرحله هر نامزدی که رای بیشتر داشته باشد پیروز می‌شود. پایین بودن میزان مشارکت باعث می‌شود تعداد نامزدهایی که به مرحله دوم راه پیدا می‌کنند کم‌تر شود چرا که تنها نامزدهایی می‌توانند به این مرحله بروند که حداقل ۱۲.۵ درصد آرای ثبت‌شده‌ را کسب کرده باشند. حداکثر تعداد نامزدهای دور دوم در هر حوزه چهار است.

طبق تحلیل ایپسوس در دور دوم ائتلاف مکرون احتمالا بین ۲۵۵ تا ۲۹۵ کرسی خواهد گرفت و ائتلاف وسیع چپ ۱۵۰ تا ۱۹۰ کرسی. سوال اصلی اینجا است که آیا چپ می‌تواند جلوی رسیدن مکرون به ۲۸۹ کرسی لازم برای کسب اکثریت را بگیرد یا نه؟‌ اگر چنین شود، مکرون برای تصویب لوایح خود و اصلاح سیستم بازنشستگی به مشکلات جدی برخواهد خورد. از جمله برنامه‌های مکرون که حتما با مخالفت چپ مواجه خواهد شد افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۵ سال و کاهش مالیات است.

با این‌که خانم لوپن در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ۳۹ درصد رای آورده بود حزب او در انتخابات مجلس تنها ۱۸.۹ درصد رای گرفت. احزاب راست افراطی معمولا در انتخابات‌های پارلمانی فرانسه کم‌تر موفق بوده‌اند.

مجموعا بیش از ۶۰۰۰ هزار نامزد بین سنین ۱۸ تا ۹۲ برای ۵۷۷ کرسی مجلس ملی فرانسه رقابت کردند. دور دوم انتخابات در روز ۱۹ ژوئن برگزار می‌شود تا تکلیف آرایش نهایی مجلس معلوم شود.

نگرانی از افزایش قیمت‌ها و تورم از جمله موضوعات اصلی انتخابات بوده اما میزان پایین مشارکت نشان می‌دهد که شوق چندانی در جامعه وجود ندارد.

بیشتر از جهان