یک سال زمامداری بنت در اسرائیل: نظریه اختاپوس، افزایش بودجه دفاعی و حمله به ریشه تروریسم

به‌گفته بنت «دورانی که ایران بدون آن که آسیبی ببیند به اسرائیل حمله می‌کرد و از طریق گروه‌های نیابتی‌اش تروریسم را گسترش می‌داد، به سر آمده است.»

یک سال از تشکیل دولت ائتلافی نفتالی بنت و یائیر لاپید (که اکنون وزیر خارجه اسرائیل است) در اسرائیل می‌گذرد-MENAHEM KAHANA / POOL / AFP

یک سال از زمانی که نفتالی بنت و یائیر لاپید (که اکنون وزیر خارجه اسرائیل است) از تشکیل دولت ائتلافی خبر دادند می‌گذرد. دولت بنت در ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱ سوگند یاد کرد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق پس از ۱۲ سال پست نخست‌وزیری را ترک گفت.

به گزارش نشریه اسرائیلی اورشلیم‌پست، این ائتلاف جدید احزابی را گرد هم آورد که قبلا در صحنه سیاست اسرائیل شریک نبودند. بسیاری امید داشتند که دولت جدید تغییرات لازم را در کشور ایجاد کند.

اورشلیم‌پست می‌نویسد که با گذشت یک سال از عمر ائتلاف موجود، هیچ چیز کامل نیست، به‌ویژه از نظر وضعیت امنیت و تروریسم.

در مطلب تحلیلی اورشلیم‌پست، که در آن برخی سیاست‌های دولت بنت و سلفش بنیامین نتانیاهو مقایسه شده، آمده است که با وجود ناکامی‌های کشور تحت رهبری بنت، اقداماتی مثبت، مانند تصویب بودجه برای وزارت دفاع و ارتش اسرائیل، صورت گرفته است. این بودجه بر آمادگی آنان برای مواجهه با تهدیدها از جمله از سوی جمهوری اسلامی ایران و همچنین گروه‌های تروریستی در نوار غزه، تاثیر مستقیم دارد.

یافته‌های گزارش اخیر موسسه دمکراسی اسرائیل نشان‌ می‌دهد که خوش‌بینی به آینده حاکمیت دمکراتیک و آینده امنیت ملی در کشور نسبت به سه سال پیش کاهش چشمگیر یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به این مطالعه در ۱۲ ماه گذشته خوش‌بینی عمومی به امنیت ملی کاهش یافته و «کمتر از ۴۰ درصد یهودیان و حدود ۲۰ درصد از اعراب اسرائیل به آینده امنیت ملی اسرائیل خوش‌بین‌اند.»

این رقم در زمان سوگند دولت فعلی ۵۴ درصد بود و میزان خوش‌بینی اسرائیلی‌ها به امنیت، در آوریل ۲۰۲۲ ، ۳۸ درصد تخمین زده شده بود.

حملات تروریستی اخیر جان بیش از ۲۰ اسرائیلی را گرفته است. ایران و نیروهای نیابتی‌اش به تهدید اسرائیل ادامه می دهند و خشونت در بخش عرب‌نشین، به‌ویژه در جنوب، کماکان خارج از کنترل است.

در طول دوازده سال زمامداری نتانیاهو، خشونت‌های مسلحانه در بخش‌های عرب‌نشین اسرائیل مورد غفلت قرار گرفت و جرم و قتل در جامعه عرب افزایش یافت.

در سال ۲۰۱۷ شمار سلاح‌های غیرقانونی در اسرائیل ۲۶۷ هزار سلاح تخمین زده شده بود و این شمار در سال ۲۰۲۰ تقریبا دو برابر شد.

شمار فراوان سلاح‌های غیرقانونی مختص جوامع عرب نیست و به جرم در شهرهای یهودی نیز دامن زده است.

به نوشته اورشلیم‌پست، با آن که پلیس و ارتش بر قاچاق اسلحه به کشور از مرز لبنان، اردن و مصر نظارت دارند، اما نتوانسته‌اند آن را به طور کامل مهار کنند.

در پاسخ به درخواست مردم، بنت و وزیر دفاع بنی گانتس، کنترل مرز اسرائیل با لبنان را تقویت کرد و ارتش هزاران سرباز را به مرز با کرانه غربی اعزام کرد.

ارتش همچنین عملیات «شکستن موج» را علیه گروه‌های خشن در کرانه غربی آغاز کرد و در عین حال عملیات علیه دشمنان اسرائیل از جمله در کارزار «جنگ میان جنگ‌ها» علیه جمهوری اسلامی ایران را افزایش داد.

ژنرال آویو کوهاوی، رئیس ستاد ارتش نیز گفته است که اسرائیل کارزار فوق را تقویت کرده است.

تنها در دو ماه گذشته و در چارچوب این کارزار، اسرائیل حملات متعددی را در خاورمیانه، از جمله جبهه شمالی اسرائیل، و همچنین علیه اهدافی در ایران و عراق انجام داده است.

تنها در یک ماه اخیر چهار شهروند ایرانی مرتبط با برنامه اتمی یا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جان‌شان را از دست دادند و در تمامی این موارد انگشت اتهام به سوی اسرائیل نشانه رفت.

بنت در هفته گذشته گفت که سال گذشته «نقطه عطفی در استراتژی اسرائیل در قبال ایران»‌ بود. او گفت در یک سال اخیر اسرائیل علیه سر اختاپوس تروریسیم اقدام کرده و مانند دهه‌های گذشته فقط سرگرم جنگ با پاهای آن نبوده است.

او گفته است «دورانی که ایران بدون آن که آسیبی ببیند به اسرائیل حمله می‌کند و از طریق گروه‌های نیابتی‌اش تروریسم را گسترش می‌دهد، به سر آمده است.»

بنت گفته است که اسرائیل «در هر زمان و هر مکان به اقدامات خود ادامه می‌دهد.»

نشریه اورشلیم‌پست در این مقاله تحلیلی همچنین نوشته است، با وجود برخی نقایص در دوران زمامداری بنت، دولت اسرائیل به ريشه تروریسم حمله کرده است، چه در جنین و چه در تهران.