بنت: اگر غرب فشار نیاورد، ایران به سلاح هسته‌ای می‌رسد

نخست‌وزیر اسرائیل خواهان افزایش فشارها بر حکومت ایران شد

بنت گفت جهان باید موضع محکمی اتخاذ کند-Menahem KAHANA / AFP

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه «دیلی تلگراف» گفت ایران به‌طرز «خطرناکی» به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک شده است و اگر غرب مقابلش نایستد، به‌زودی به بمب اتم می‌رسد.

مقام‌های اسرائیلی در روزهای گذشته با اشاره به قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، گفتند که متحدان غربی‌شان دارند «بیدار می‌شوند» و متوجه خطر هسته‌ای ایران می‌شوند. بنت در مصاحبه با این روزنامه محافظه‌کار بریتانیایی، از لندن خواست به فشار بر رهبران حکومت ایران ادامه دهد.

بنت در این مصاحبه، که چند روز پیش انجام شده بود و روز شنبه منتشر شد، می‌گوید: «ایران مشغول غنی‌سازی اورانیوم به میزان بی‌سابقه‌ای است و به‌طرز خطرناکی به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک شده است.»

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، غنی‌سازی اورانیوم در ایران اکنون بالای ۶۰ درصد است. حکومت ایران منکر تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است، اما کارشناسان می‌گویند در حال حاضر، اورانیوم کافی برای ساخت بمب را دارد. روند این کار البته دست‌کم یک سال طول می‌کشد. منابع دولتی اسرائیل، که بدون اشاره به نامشان با روزنامه «اسرائیل هایوم» گفت‌و‌گو کردند، گفتند ایران در حال حاضر، مواد کافی برای ساخت بمب را دارد. اما روزنامه تلگراف به نقل از یک منبع آشنا با برنامه هسته‌ای ایران، نوشت در این مورد احتمالا اغراق‌ شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران اقدام‌های هسته‌ای خود را از چهار سال پیش گسترش داد، همان زمانی که دولت دونالد ترامپ از برجام خارج شد. بایدن در دوره نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری وعده داده بود که خواهان احیای برجام است و پس از آغاز به کار دولتش نیز مذاکرات غیرمستقیم با جمهوری اسلامی برای احیای این توافق را از سر گرفت. اما بیش از یک سال مذاکره در وین، که ابتدا در دولت روحانی و سپس در دولت رئیسی دنبال شد، راه به جایی نبرد. برخی کارشناسان می‌گویند محاسبه ایران این است که باید برنامه هسته‌ای را بیشتر گسترش دهد تا بتواند امتیازهای بیشتری از غرب بگیرد.

به گزارش تلگراف، اسرائیل از بریتانیا خواسته است تا سازوکار تحریمی جدیدی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتم اتخاذ کند. در این سازوکار، ایران در صورت ادامه حرکت به سوی سلاح‌های هسته‌ای، با افزایش تصاعدی تحریم‌ها مواجه می‌شود و اگر هم توافق هسته‌ای صورت بگیرد، هرگونه نقض تعهدها به افزایش فوری تحریم‌ها منجر می‌شود.

بنت گفت: «حکومت اسلامی در ایران بدون فشار غرب می‌تواند خیلی زود به سلاح هسته‌ای برسد. جهان باید موضع محکمی اتخاذ کند و به حکومت اسلامی در ایران بگوید سلاح هسته‌ای نداشته باشید، تحریمی هم در کار نخواهد بود. برنامه هسته‌ای ایران فقط زمانی متوقف می‌شود که متوقفش کنیم.»

گزارش‌ها در روزهای گذشته حاکی از آن بود که مقام‌های اسرائیل معتقدند بسیاری از دیپلمات‌های غربی امیدشان به احیای برجام را از دست داده‌اند. برخی حتی بر این باورند که جمهوری اسلامی مخفیانه مشغول ساخت سلاح هسته‌ای است. منابعی آگاه در دولت بریتانیا به تلگراف گفتند که غرب دارد به جایی می‌رسد که دیگر به ادعای صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای‌ ایران باور ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قطعنامه اخیرش که پس از ماه‌ها تعلل، بالاخره صادر شد، حکومت ایران را به امتناع از همکاری در تحقیق‌ در مورد برنامه هسته‌ای‌اش متهم کرد. هنوز قطعنامه تصویب نشده بود که مقام‌های ایران حداقل دو دوربین نظارتی آژانس را خاموش کردند و حملات لفظی مقام‌های ایران علیه آژانس نیز شدت گرفته است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در ضمن وعده داده بود که این قطعنامه پاسخی قوی از سوی حکومت ایران می‌گیرد؛ گرچه در پی صدور قطعنامه، از پیشنهاد جدیدی که تهران تسلیم واشنگتن کرده است خبر داد.

بنت روز پنجشنبه در سفری غافلگیرکننده، به امارات متحده عربی رفت تا با مقام‌های این کشور گفت‌و‌گو کند. به نظر می‌رسد بحران هسته‌ای ایران از موضوع‌های اصلی این سفر بود و بنت با شیخ محمد بن زاید آل نهیان،‌ رئیس امارات متحده عربی، دیدار کرد. نخست‌وزیر اسرائیل بلافاصله پیش از این سفر، در پیامی ویدیویی از کشورهای عضو آژانس به‌دلیل صدور قطعنامه علیه ایران تقدیر کرده بود.