تجمع در واشنگتن برای وضع قوانین سختگیرانه‌تر مالکیت و حمل سلاح

سخنران‌هایی که در تجمع شهر واشنگتن شرکت داشتند، از سناتورها خواستند تا برای وضع مقررات اسلحه اقدام کنند

حمله مهاجم مسلح به دبستان یووالد در ۲۴ مه، که در جریان آن ۱۹ کودک به ضرب گلوله کشته شدند، موجی از خشم عمومی را در سراسر آمریکا برانگیخت- SAUL LOEB / AFP

هزاران آمریکایی روز شنبه ۱۱ ژوئن، در پارک وسیع مقابل کنگره آمریکا در شهر واشنگتن موسوم به «نشنال مال»، و همچنین در شهرهای مختلف سراسر کشور تجمع کردند تا بار دیگر بر ضرورت وضع مقررات کنترل حمل اسلحه تاکید کنند.

این تجمع‌های اعتراضی پس از تیراندازی‌ ‌مرگبار اخیر در دبستانی در شهر یووالد در تگزاس، و همچنین تیراندازی در شهر بوفالو در ايالت نیویورک است و فعالان مدنی و سیاسی در این زمینه می‌‌گویند چنین وقایعی باید کنگره آمریکا را به واکنش وادارد.

سخنران‌هایی که در تجمع شهر واشنگتن شرکت داشتند، از سناتورها خواستند تا برای وضع مقررات سختگیرانه در زمینه خرید‌و‌حمل اسلحه اقدام کنند و در غیر این صورت، مردم به آن‌ها رای نخواهند داد.

حمله مهاجم مسلح به دبستان یووالد در ۲۴ مه، که در جریان آن ۱۹ کودک به ضرب گلوله کشته شدند، موجی از خشم عمومی را در سراسر آمریکا برانگیخت.

یکی از نجات‌یافتگان تیراندازی دیگری که در سال ۲۰۱۸ در پارکلند فلوریدا رخ داد و در آن حمله ۱۷ دانش‌آموز کشته شدند، از جمله کسانی بود که سخنرانی کرد. دیوید هاگ گفت: «اگر دولت ما از حفاظت از جان ۱۹ کودک در مدرسه عاجز است، وقتش رسیده است که دولتمردان را عوض کنیم.» هاگ اکنون یکی از افراد بنیان‌گذار سازمان «راهپیمایی برای حفظ جان ما» (March For Our Lives) است که در پی تیراندازی در پارکلند تاسیس شد و کمی پس از آن واقعه، راهپیمایی در شهر واشنگتن را سازماندهی کرد.

یولاندا کینگ، نوه مارتین لوترکینگ، در گردهمایی روز شنبه در واشنگتن، گفت: «این بار متفاوت است، زیرا مسئله اخلاق مطرح است، و نه سیاست. مسئله چپ و راست نیست، بلکه مسئله درست و غلط مطرح است که با دعا خواندن حل نمی‌شود، بلکه جرات و عمل لازم دارد.»

فعالان مخالف حمل سلاح روز شنبه در مدرسه پارکلند در فلوریدا و محل وقوع تیراندازی سال ۲۰۱۸ نیز تجمع کردند. همسر کریس هیکسان، مدیر ورزشی مدرسه که در تیراندازی کشته شد، گفت:‌ «هر جوانی به‌راحتی می‌تواند به فروشگاه برود و سلاح بخرد. ولی خانه خالی برای من همواره یادآور این است که او رفته است و دیگر نیست. خشونت مسلحانه نگذاشت که خانواده ما به رویاهایش برسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، که به کالیفرنیا سفر کرده است، در پیامی به شرکت‌کنندگان در تظاهرات واشنگتن گفت که به راهپیمایی‌های اعتراضی ادامه دهند. او گفت که به مذاکرات در کنگره برای رسیدگی به مسئله خشونت مسلحانه، «امید اندکی» دارد.

او پیش‌تر خواستار اقدام‌هایی در راستای کنترل خشونت مسلحانه در ایالات متحده آمریکا شده بود، از جمله افزایش سن مجاز برای خرید سلاح از ۱۸ به ۲۱ سال.

لتیشیا جیمز، دادستان کل نیویورک که از انجمن ملی سلاح در آمریکا شکایت کرده است، در تجمع مخالفان سلاح در نیویورک، گفت: «در کشور ما اتفاقی نمی‌افتد، مگر آن که جوانان برخیزند، نه سیاستمداران.»

روز سه‌شنبه هفته گذشته، متیو مک‌کانهی، بازیگر مطرح هالیوود، در کاخ سفید سخنرانی کرد و خواستار قانونمند شدن فروش سلاح در کشور شد.

مجلس نمایندگان آمریکا لوایح افزایش سن خرید سلاح‌های نیمه‌خودکار و قوانین فدرال برای افراد مشکوک را تصویب کرده است. سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات امیدوار بودند که بتوانند در هفته اخیر درباره چارچوب رسیدگی به مسئله خشونت‌های مسلحانه به توافق برسند اما مذاکرات آنان تاکنون به نتیجه نرسیده است.

متمم دوم قانون اساسی آمریکا حق شهروندان برای داشتن سلاح را تضمین می‌‌کند.

بیشتر از جهان