فروش ارز مسافرتی به افراد دوتابعیتی ممنوع شد

قیمت دلار به مرز ۳۳ هزار تومان رسید

نرخ دلار آمریکا در ایران روز شنبه از ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد و با رسیدن به مرز ۳۳ هزار تومان، به بالاترین ارزش خود در تاریخ ایران رسید.

در این شرایط بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به صرافی‌ها، فروش ارز مسافرتی به افراد دو تابعیتی و کسانی که در خارج از کشور اقامت دارند را ممنوع کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این بخشنامه‌ روی در برخی از صرافی‌ها نصب شده و در یکی از بندهای آن ذکر شده است که به افراد دو تابعیتی ارز مسافرتی تعلق نمی‌گیرد.

کامران سلطانی‌زاده، عضو کانون صرافان ایران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا در این رابطه گفت: «طبق بخشنامه بانک مرکزی، ارز مسافرتی به افرادی تعلق می‌گیرد که فقط ویزای توریستی یا مسافرتی داشته باشند و کسانی که در خارج از کشور اقامت داشته باشند، مشمول دریافت ارز مسافرتی نمی‌شوند.»

وی افزود: «افراد دو تابعیتی نیز نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند و صرافی‌ها نیز از فروش ارز به این افراد منع شده‌اند.»

به گفته عضو کانون صرافان، کسی که در خارج از کشور زندگی می‌کند یا اقامت کشوری به غیر از ایران را دارد و در آن کشور درآمد دارد، قرار نیست تا با تخصیص ارز مسافرتی بار هزینه مسافرتش بر ارز دولتی تحمیل شود.

براساس بخشنامه بانک مرکزی، حداکثر میزان ارزی که شرکت‌های صرافی می‌توانند سالی یک بار به هر ایرانی بالای ۱۸ سال بفروشند برای سفر هوایی به کشورهای نیازمند ویزا معادل ۲۰۰۰ یورو و برای سفر هوایی به کشورهای بدون ویزا ۳۰۰ یورو و سفر زمینی، ریلی و دریایی نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها است.

در همین حال، ۶۱ اقتصاددان ایرانی روز جمعه در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی ایران را تحلیل و از سیاست جراحی اقتصادی او انتقاد کردند. این جمع از اقتصاددانان ریشه مشکلات اقتصادی را عوامل غیراقتصادی و اصلاحات اقتصادی را در گرو افق‌گشایی در حکمرانی دانستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها در این بیانیه به ساده‌انگاری و خوش‌بینی برخی گروه‌های سیاسی اشاره کرده‌اند که امیدوار بودند با آمدن رئیسی و یکدست شدن حاکمیت راه برای اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باز شود و برجام را به نام خودش تمام کند.

۶۱ اقتصاددان ایرانی پیش‌نیازهای جراحی اقتصادی را ساختار و کارکرد حکمرانی، برخورداری از سطح مناسبی از اعتماد و مقبولیت عمومی و نیز برقراری ثبات اقتصادی دانستند.

افزایش نرخ ارز در ایران در حالی است که در ماه‌های گذشته شاهد موج اعتراض‌ها به گرانی و تورم در ایران بودیم. در این اعتراض‌ها، مردم با دادن شعارهایی علیه دولت ابراهیم رئیسی و مقام‌های حکومتی خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت بد معیشتی شدند.