دستور جدید طالبان؛ زنان اجازه ندارند تاکسی دربست بگیرند

براساس دستور‌های جدید طالبان، کشیدن چلم و قلیون نیز به صورت مطلق ممنوع است

انتقال دادن خانمی که تنها هست، در تاکسی و ریگشا، ممنوع است-FARSHAD USYAN / AFP

مولوی عبدالرحمان طیبی، رئیس اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در قندهار، روز پنجشنبه ۱۹ خرداد، در یک نشست خبری فرمان‌های جدیدی را اعلام کرد. بر اساس دستورهای جدید این اداره، پس از این زنان حق ندارند تاکسی دربست بگیرند و در صندلی کنار راننده بنشینند.

مولوی طیبی گفت تنها در صورتی که راننده محرم زن باشد می‌تواند در صندلی جلو بنشیند، در غیر این صورت، این کار ممنوع است.

رئیس این اداره همچنین به رانندگان تاکسی هشدار داد که حق ندارند هیچ زنی را بدون محرم، سوار کنند.

مولوی طبیی افزود: «انتقال دادن خانمی که تنها هست، در تاکسی و ریگشا ممنوع است. کشیدن چلم (نوعی قلیان) و قلیان در کافی‌شاپ‌ها و نشستن خانم‌ها در چوکی جلو موتر ممنوع است. تراشیدن ریش و شکل دادن موی و بی حجابی ممنوع است.»

این مقام طالبان همچنین گفت که پخش موسیقی در شبکه‌های رادیویی و تلویزیون نیز مطلقا ممنوع است و هیچ رسانه‌ای حق ندارد از این امر سرپیچی کند. او افزود که رسانه‌های کابل نیز باید از این دستور پیروی کنند.

مولوی عبدالرحمان طیبی همچنین اعلام کرد بر اساس دستور‌های جدید اداره امر به معروف و نهی از منکر، پس از این آرایشگاه‌ها حق ندارند موهای مردان را به سبک و شیوه رایج در غرب اصلاح کنند. او حتی کشیدن چلم و قلیان را در کافه‌ها ممنوع کرد و هشدار داد که با نقض‌کنندگان این قوانین، براساس شریعت برخورد خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولوی طیبی که دستورهای جدید را مقابل دوربین چند رسانه محلی بیان می‌کرد، گفت طالبان با وضع این قوانین، از «‌فساد و فحشا» در افغانستان جلوگیری می‌کنند.

این دستورها در حالی بازگو شد که پیش از این مولوی محمد خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان نیز قوانین سختگیرانه‌ای علیه زندگی و فعالیت زنان در کابل اعلام کرده بود.

از زمان سلطه طالبان بر افغانستان، زنان از حق کار و دختران بالاتر از کلاس ششم از تحصیل محروم شده‌اند.

طالبان در ۱۰ ماه گذشته، چندین فرمان محدود‌کننده علیه زنان، رسانه‌ها، فعالان حقوق بشر، دانشگاه‌ها و مدارس صادر کردند که باعث واکنش و نگرانی سازمان‌های حقوق بشری و دولت‌های حامی حقوق بشر شده است. سران طالبان در دفاع از این دستورها می‌گویند تلاش می‌کنند قوانین شریعت را در افغانستان اجرا کنند و هیچ دولت و سازمان خارجی، حق مداخله در امور داخلی افغانستان را ندارد.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان که یک نهاد قدرتمند در بدنه این گروه است، با پیروی از دیدگاه‌ها و دستور‌های ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، فرمان‌های محدود‌کننده بسیاری صادر می‌کند.

ماموران وزارت امر به معروف و نهی از منکر صلاحیت دارند تا به ماموران وزارتخانه‌ها و نهادهای دیگر طالبان نیز امر و نهی کنند. ماموران این وزارت همچنین برای نظارت بر عملکرد مردم، روزانه در سطح شهرها و روستاها گشت می‌زنند و اگر متوجه شوند کسی از دستورهای صادر شده سرپیچی می‌کند، صلاحیت مجازات و بازداشت فرد مذکور را دارند.