خوک‌‌‌ها از آنچه فکر می‌کنیم باهوش‌ترند

در حال حاضر در بسیاری جاها نتیجه ایمنی‌آزمایی بدون استفاده از حیوان بهتر از روش سنتی آزمایش روی حیوانات است؛ اما همچنان از خوک‌ها برای برخی آزمایش‌ها استفاده می‌کنند

در اتحادیه اروپا، سالانه حدود ۸۰ هزار خوک تحت آزمایش قرار می‌گیرد- Sebastien St-Jean/ AFP

خوک‌ در گستره وسیعی موجود بسیار باهوشی دانسته می‌شود و رفتارهایی از قبیل خودآگاهی و خلاقیت دارد که مدت‌ها تصور می‌شد مختص انسان و سایر میمون‌های بزرگ است.

بر این اساس، دولت بریتانیا خوک‌ را رسما موجودی هوشمند می‌داند. در متن قانون رفاه حیوانات (هوشمند Sentience) که اخیرا تصویب شد، آمده است که همه حیوانات مهره‌دار احساساتی از قبیل شادی و درد را درک می‌کنند، اما تازه‌ترین یافته‌های علوم رفتاری گام را از این هم فراتر گذاشته است و نشان می‌دهد خوک‌ها حتی از ظرفیت درک زمان، نظرگاه/چشم‌انداز نظری (perspective)، و مشارکت در رده‌بندی اجتماعی (social discrimination) برخوردارند.

با این حال، سالانه ده میلیون خوک برای مصارف غذایی در بریتانیا کشته می‌شود. بسیاری از آن‌ها عمر خود را در دامداری‌ها می‌گذرانند و قادر به ابراز رفتار طبیعی نیستند. در دامداری معمولا دم خوکچه‌ها را برای پرهیز از گاز گرفته‌شدن در اثر استرس و اضطراب، بدون بیهوشی یا استفاده از مسکن قطع می‌کنند. نارضایتی فزاینده از بی‌اخلاقی در حمایت از این صنعت، یکی از عواملی است که افراد بیشتری را به سوی مصرف کم‌تر گوشت سوق می‌دهد.

اما گروهی از خوک‌ها نیز پشت درهای بسته رنج می‌برند و می‌میرند – آن‌هایی که در تحقیقات و آزمایش‌های آزمایشگاه‌های بریتانیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. ممکن است به این حیوانات حساس، که معمولا تحت آزمایش‌های دارویی و محصولات دیگر قرار می‌گیرند، قبل از کشته و تشریح شدن، هفته‌ها یا ماه‌ها موادی را به زور بخورانند یا تزریق کنند.

در اتحادیه اروپا، سالانه حدود ۸۰ هزار خوک تحت آزمایش قرار می‌گیرد. حداقل استانداردهای قانونی محل نگهداری خوک در اروپا حتی از بریتانیا هم پایین‌تر است - هر خوک ۳۰۰ کیلوگرمی بالغ فضایی کوچک‌تر از یک تخت دونفره دارد. افشاگری اخیر سازمان جهانی مبارزه با بی‌رحمی (Cruelty Free International) در مورد یک مرکز پیمانکاری آزمایشگاهی در اسپانیا نشان داد که خوک‌ها را در اتاقی تاریک با کف تخته‌کوبی شده سخت، بدون جای استراحت، بستر مناسب خواب، یا فعالیت‌های محرک ذهنی نگه می‌داشته‌اند.

بسیاری از این آزمایش‌ها ده‌ها سال است که انجام می‌شود و هرگز با استانداردهای نوین اعتبارسنجی نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنابر اعلام سازمان نوآوری زیست‌فناوری (بی‌آی‌او) (BIO) - بزرگ‌ترین انجمن تجاری جهان که نماینده شرکت‌های زیست‌فناوری، موسسه‌های دانشگاهی، و مراکز دولتی زیست‌فناوری است، ۹۲ درصد داروها در مرحله آزمایش‌‌ انسانی رد می‌شود؛ حتی اگر آزمایش‌های پیش از مرحله بالینی، شامل آزمایش حیوانی، را نیز پشت سر گذاشته باشند.

این امر از عوامل ایجاد بحران در توسعه دارو است، بحرانی که از مشخصه‌های آن بالا بودن نرخ شکست در تولید، زمان طولانی، و هزینه‌های سرسام‌آور تحقیق و توسعه است و منجر به کاهش حجم داروی ایمن، موثر، و مقرون به صرفه برای نیازمندان می‌شود.

برای آگاهی سریع از تمامی دیدگاه‌ها و نظرات تازه با کلیک کردن روی این نشانی ثبت‌نام و هفته‌نامه رایگان ما به نام انتشار دیدگاه‌ها را دریافت کنید.

 ایمنی‌آزمایی بدون استفاده از حیوانات به سرعت رو به پیشرفت است و هم‌اکنون در مواردی که اجرا شده، خیلی بهتر از انجام آزمایش روی حیوانات بوده است. برای مثال با تلفیق روش‌های مبتنی بر رایانه، یاخته و شیمی، واکنش‌های حساسیتی پوست انسان را بهتر از اکثر آزمایش‌های پرکاربرد روی موش می‌توان پیش‌بینی کرد.

با دستگاهی ابتکاری به اندازه حافظه یو.اس.بی به نام «تراشه‌ کبد» (liver-chip)، می‌توان با دقتی بیش‌تر از آزمایش‌هایی که روی حیوانات انجام می‌گیرد، احتمال آسیب رساندن داروها به کبد (یکی از رایج‌ترین دلایل مربوط به ایمنی برای حذف داروها از آزمایش‌های بالینی) را تشخیص داد.

با توجه به نکات بیشتری که علم نوین در مورد زیست پیچیده خوک‌ها نمایان می‌کند، باید نه تنها این جانور هوشمند را از بشقاب‌ها، بلکه از آزمایشگاه‌های‌ خود نیز حذف کنیم. اما انجام آزمایش روی حیوانات فقط به انتخاب مصرف‌کننده ربط ندارد. تا وقتی که آزمایش روی حیوانات الزام قانونی داشته باشد، تحریم داروها هم خطرناک است، هم بی‌ثمر.

اما همه می‌توانیم از طریق تماس گرفتن با نمایندگانمان در مجلس، امضا کردن طومار یا حتی صحبت‌کردن در این باره با اعضای خانواده و دوستان، صدای جانورانی باشیم که ناله و فریادشان اغلب گوش شنوایی ندارد.

دکتر سام ساندرز مدیر برنامه دانش بریتانیا، و کری پستل‌وایت مدیر روابط عمومی سازمان جهانی مبارزه با بی‌رحمی است.

© The Independent

بیشتر از جهان