کارکنان جدید فرودگاه آمستردام: ۲۰ خوک باهوش

انبوه پرندگان اطراف فرودگاه، خطری جدی برای ایمنی هواپیماها به وجود می‌آورند

فرودگاه بین‌المللی شخیپول آمستردام - Koen van Weel / ANP / AFP

بر اساس گزارش‌های تارنمای «رجیستر»، مقامات فرودگاه بین‌المللی شخیپول (شیپول) آمستردام اخیراً روی یک ایده عجیب و منحصر‌به‌فرد کار کرده‌اند که در نتیجه، حداقل ۲۰ «خوک هوشمند» را به منظور اطمینان از فرود ایمن هواپیماها، در آن فرودگاه مستقر کرده‌ است. 

فرودگاه شخیپول که اصلی‌ترین فرودگاه بین المللی هلند است، در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی آمستردام واقع شده است. مناطق اطراف فرودگاه با دشت‌های سرسبز احاطه شده است که اغلب دارای مقدار زیادی آب راکد است، و این امر آن ناحیه را به مکانی مملو از گیاهان جذاب برای تغذیه پرندگان تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، این منطقه با زمین‌های کشاورزی نیز احاطه شده است و برخی از قسمت‌های محوطه فرودگاه که زیرساخت بتنی ندارد، برای کشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو، این ناحیه گونه‌های مختلف پرندگان و غازها را به خود جذب می‌کند.

فرودگاه شخیپول یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های اروپا محسوب می‌شود و در حال حاضر با معضل ازدحام غازها و گونه‌های مختلف پرندگان سر و کار دارد. با آغاز شدن فصل برداشت محصول،‌ کشاورزان چغندرقند برداشت کرده‌اند که آن نیز موجب جذب هزاران پرنده به آن ناحیه شده است و می‌تواند برای فرود هواپیماها در فرودگاه حتی فاجعه‌بار باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلافاصله پس از برداشت محصول چغندر قند، مقامات فرودگاه به منظور دور نگه داشتن پرندگان و غازها از باند‌های فرودگاه، ۲۰ خوک را بین دو باند از شش باند فرودگاه مستقر کرده‌اند. این پرندگان معمولاً روی ضایعات باقی مانده از محصول درو شده و خاک غنی شده بعد از برداشت محصول فرود می‌آیند. 

به گفته مقامات، فرودگاه شخیپول دارای رادار و فناوری لیزر مخصوص تشخیص پرنده است که مداوم، حضور پرندگان را در نزدیکی مناطق باند کنترل می‌کند. با این حال، این فناوری نتوانسته است پرندگان را از منطقه فرود هواپیما دور کند.

یوسه هارهویس، مالک خوک‌ها، به روزنامه هلندی تلگراف گفت: «خوک‌ها بلافاصله در مدت ۱۲ ساعت پس از برداشت محصول چغندر قند به مزرعه منتقل شدند. آن‌ها بقایای محصول را می‌خورند تا چیزی برای غازها باقی نماند.»

بر اساس گزارش‌ها، شرکت هواپیمایی ک‌ال‌ام KLM در سال ۲۰۱۹،‌ به ازای هر ۱۰ هزار پرواز، ۶.۶ برخورد با پرندگان گزارش داده بود. متعاقباً، مقامات فرودگاه ۲۰ کنترل کننده پرنده به نام «لَپ‌وینگ»(lapwing) را در نزدیکی مناطق کشاورزی نصب کردند. لپ‌وینگ‌ها با استفاده از بیسیم سیگنال‌هایی را برای کنترل ترافیک هوایی می‌فرستند و آنها را از وجود پرنده ها خبردار می کنند.

به گفته مقامات فرودگاه، غازها مشکلی جدی در آن فرودگاه هستند. کارکنان فرودگاه تنها در سال ۲۰۱۴ بیش از۷هزار قطعه از این پرندگان سمج را در آن ناحیه جمع آوری و معدوم کردند.

بیشتر از جهان