وزیر خارجه آلمان: طالبان در مسیر اشتباه حرکت می‌کنند

آنالنا بربوک گفت روند تخلیه افغان‌ها از پاکستان به آلمان تسریع می‌شود

وزیر خارجه آلمان گفت سلطه طالبان بر افغانستان تقصیر مردم این کشور نیست‌ـ Farooq NAEEM / AFP

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد، در سفر به اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، در نشست خبری با وزیر خارجه پاکستان گفت جهان باید طالبان را متوجه کند که در مسیر اشتباه حرکت می‌کنند.

وزیر خارجه آلمان با ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان گفت: «تاثیر ما بر آنچه در داخل افغانستان اتفاق می‌افتد بسیار محدود است. اوضاع در افغانستان بستگی به این دارد که طالبان در راستای منافع اقتصادی خود انتخاب‌های منطقی داشته باشند و این کاری نیست که آن‌ها در حال حاضر انجام می‌دهند.»

بربوک که همراه همتای پاکستانی‌اش، بلاول بوتو زرداری، در این نشست خبری شرکت کرد، گفت سلطه طالبان بر افغانستان تقصیر مردم این کشور نیست.

وزیر خارجه آلمان همچنین از ادامه تلاش این کشور برای کمک به پناهجویان افغان خبر داد و گفت آلمان و پاکستان در برنامه انتقال پناهجویان افغان به آلمان از طریق پاکستان بازنگری کرده‌اند تا این کار سریع‌تر انجام شود. وزیر خارجه آلمان تصریح کرد که تاکنون بیش از ۱۴هزار افغان که زیر سلطه طالبان جانشان در خطر است، در ماه‌‌های گذشته به آلمان منتقل شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین بار است که آنالنا بربوک در مقام وزیر خارجه آلمان به پاکستان سفر کرده است. او تلاش می‌کند فشارها بر طالبان، به‌دلیل افزایش موارد نقض حقوق بشر، افزایش یابد و همچنین روند نجات جان افغان‌هایی که در معرض تهدید طالبان قرار دارند تسهیل شود.

به گزارش دویچه وله، وزیر خارجه آلمان قرار است با شماری از افغان‌هایی دیدار کند که اخیرا از افغانستان به پاکستان پناه برده‌اند و منتظرند به کشوری امن بروند.

آلمان، که عضو ناتو است، در ۲۰ سال گذشته در افغانستان نیروی نظامی داشت و همچنین سفارت و کنسولگری‌اش در کابل و مزارشریف فعال بودند. با فروپاشی دولت پیشین افغانستان، آلمان در کنار دیگر کشورهای عضو ناتو که در افغانستان نیروی نظامی و ماموریت سیاسی داشتند، وعده داد که همکاران محلی‌اش را ‌نجات‌ می‌دهد. تاکنون ۱۴ هزار افغان به آلمان منتقل شده‌اند، اما شمار زیادی از افغان‌هایی که با دولت آلمان و سازمان‌های خصوصی آلمانی فعال در افغانستان همکاری می‌کردند از بیم اینکه هدف طالبان قرار بگیرند، به پاکستان رفتند و منتظر انتقال به کشور سوم‌اند.

در روزهای اخیر، صدها مهاجر افغان ساکن اسلام‌آباد با برپایی تجمع‌هایی اعتراضی، به بی‌توجهی سازمان ملل متحد و دولت‌های جهان به وضعیت بلاتکلیفی‌شان اعتراض کردند و از سازمان‌های مدافع حقوق بشر، دولت‌های پناهنده‌پذیر و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان درخواست کمک کردند.