انتشار تصویر ماهواره‌ای؛ به پارچین با پهپاد حمله شده است

این آسیب در تصاویر تهیه‌شده پیش‌از ۳۰ اردیبهشت وجود ندارد، پس ممکن است با حمله پهپادی چهارم خرداد به پارچین مرتبط باشد

ایتل‌لب تصاویر ماهواره‌ای جدید تهیه‌شده از مجتمع نظامی پارچین ایران را تحلیل کرده است- Twitter/ @TheIntelLab

بررسی تصاویر ماهواره‌ای جدید از مجتمع نظامی پارچین نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر سقف فلزی یکی‌از انبارهای این مرکز سوراخ شد و به داخل فرو رفته است و از آن‌جایی که این آسیب در تصاویر تهیه‌شده پیش‌از ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ وجود ندارد، ممکن است با حمله پهپادی ۲۵مه (چهارم خرداد) مرتبط باشد.  

اینتل‌لب، شرکت اسرائیلی ارائه‌دهنده خدمات اطلاعاتی براساس تصاویر ماهواره‌ای، روز دوشنبه، ۱۶ خردادماه، با انتشار تحلیلی درباره یک تصویر ماهواره‌ای جدید از مرکز نظامی پارچین، در حساب توییتر خود نوشت: «بررسی‌های جدید براساس تحلیل اطلاعاتی تصاویر (IMINT) سازه آسیب‌دیده‌ای را در مجتمع نظامی پارچین نشان می‌دهد که ممکن است با حمله پهپادی ۲۵مه (چهارم خرداد) منطبق باشد. به‌نظر می‌رسد سقف فلزی یک انبار از سمت شرق سوراخ شده و بخشی از آن به داخل فرو رفته است. تا پیش از ۲۰ مه (۳۰ اردیبهشت) هیچ آسیبی در این سازه مشاهده نشده است.»

خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، پنجم خردادماه از رخ‌دادن حادثه‌ای صنعتی در یکی از کارخانجات منطقه پارچین خبر داد. به گزارش ایرنا، این حادثه که عصر چهارم خرداد رخ داده بود، یک کشته و یک مجروح برجای گذاشت.

چند ساعت بعد، وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران نیز تایید کرد در این حادثه که در یکی از واحدهای تحقیقاتی وابسته‌به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در منطقه پارچین رخ داده است، یک مهندس ایرانی به‌نام احسان قدبیگی کشته و یک نفر دیگر مجروح شده است.

اما یک روز بعد، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی با استناد به سخنان سه منبع آگاه ایرانی و یک مقام آمریکایی نوشت «حادثه‌»ای که در مجتمع نظامی پارچین رخ داده بود، در واقع حمله‌ای پهپادی علیه تاسیسات توسعه فناوری‌های موشکی، هسته‌ای و پهپادی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران بوده است. منابع ایرانی نیویورک‌تایمز گفته بودند که حمله با استفاده از پهپادهای انتحاری کوادکوپتر (چهار پروانه‌ای) انجام شده و این پهپادها که از داخل ایران به‌پرواز درآمده بودند، در برخورد با ساختمان مورد استفاده وزارت دفاع برای تحقیقات در راستای توسعه هواپیماهای بدون سرنشین، منفجر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا اینتل‌لب با تحلیل تصاویر ماهواره‌ای تایید می‌کند آن چیزی که مقام‌های جمهوری اسلامی «حادثه صنعتی» خوانده بودند، حمله‌ای بوده که به سقف یکی‌از سازه‌های مجتمع نظامی پارچین آسیب وارد کرده است، آسیبی که در تصاویر ماهواره‌ای پیشین مشاهده نشده بود.

مجتمع نظامی پارچین واقع‌در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر تهران، یکی از مهم‌ترین مراکز صنایع موشکی، هسته‌ای و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌‌آید و در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۹ نیز صحنه دو انفجار شدید بود. 

برخی کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی غربی معتقدند جمهوری اسلامی ایران از سال‌ها پیش ساخت و آزمایش چاشنی‌های انفجاری مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای را نیز در مجتمع نظامی پارچین پیگیری می‌کند. در مجموعه اسنادی هم که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، دهم خردادماه از مجموعه بایگانی هسته‌ای به‌سرقت‌رفته جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد، تصویری با عنوان «محفظه انفجار پارچین» وجود داشت که احتمالا مرتبط با همین آزمایش‌ها به‌عنوان مرحله‌ای از ساخت بمب‌ اتمی باشد.