۹ زندانی زن سابق خواستار آزادی فعالان محیط زیستی شدند

داستان زندگی ۱۵۹۱ روز گذشته این هشت دوست‌دار طبیعت که با زندان و سلول انفرادی عجین بوده است، معنای روشنی دارد

بیانیه ۹ زندانی سابق همزمان با روز جهانی محیط زیست ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

۹ نفر از زندانیان زن سیاسی با انتشار بیانیه‌ای همزمان با «روز جهانی محیط زیست»، بازداشت و انفرادی طولانی‌مدت فعالان محیط زیست را مورد انتقاد قرار دادند و عنوان کردند: «داستان زندگی ۱۵۹۱ روز گذشته، این هشت دوست‌دار طبیعت که با زندان، سلول انفرادی، فقدان و درگذشت کاووس سید امامی در نخستین روزهای بازداشت عجین بوده است، معنای روشنی دارد.»

در این بیانیه که روز یکشنبه، ۱۵ خرداد و همزمان با روز محیط زیست منتشر شد، تاکید شده: «حاکمان که هر پیوند میان آدمیان با یکدیگر و زیست‌بومشان را در انقیاد و حقیقت را خاموش می‌خواهند، اشخاصی را که با سلاح دانش و آگاهی سعی در نجات طبیعت و حفظ سرزندگی و بقای آن دارند در بند می‌کشند.»

نیلوفر بیانی، حمیده کاشانی، مراد طاهباز، هومن جوکار، طاهر قدیریان، سام رجبی، عبدالرضا کوهپایه و امیرحسین خالقی از جمله فعالان محیط زیست هستند که در زمستان سال ۱۳۹۶ از سوی سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شدند. این نهاد امنیتی فعالان محیط زیستی بازداشت شده را به جاسوسی متهم کرد.

همزمان کاووس سیدامامی نیز که با همین اتهام بازداشت شده بود، به طرز مشکوکی جان خود را در زندان از دست داد. در حالی که مقام‌های حکومت ایران علت مرگ سیدامامی در زندان را خودکشی اعلام کردند، این موضوع از سوی خانواده سیدامامی رد و تکذیب شد.

نویسندگان این بیانیه عنوان کردند که برخی از این فعالان محیط زیستی زندانی، نیمی از حقوق خود را خرج آذوقه حیوانات می‌کردند، در کنار دامداران محلی از نابودی پوشش گیاهی بومی جلوگیری می‌کردند یا در نبود زیرساخت‌ها و حمایت دولتی، در طبیعت و دانشگاه برای نجات زیستگاه‌های طبیعی و آب‌های ایران مبارزه می‌کرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نازنین زاغری،  کایلی مور گیلبرت، ارس امیری، آتنا دائمی، پریسا رفیعی، نازی اسکویی، شکوفه یداللهی، نگین قدمیان و سپیده فرهان، امضا‌کنندگان این بیانیه بودند که همگی پیش از این مدتی را در زندان به سر برده‌اند.

سپیده کاشانی و نیلوفر بیانی دو تن از هشت فعال محیط زیستی بازداشتی هستند که با امضاکنندگان این نامه همبند بوده‌اند.

در همین حال روز شنبه ۱۳ خردادماه، دبیر اجرایی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل، خواستار آزادی نیلوفر بیانی و سایر فعالان محیط زیستی زندانی در ایران شده بود.

اینگر آندرسن در آستانه روز جهانی محیط زیست، با انتشار تصویری از فعالان محیط‌زیستی زندانی ایران در صفحه توییتر شخصی خود نوشت: «ما یک زمین بیشتر نداریم و کسانی که به دنبال حفظ و مراقبت از این سیاره‌‌اند، نباید برای انجام چنین کاری تحت پیگرد باشند.» دبیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل، پیش از این نیز در پیام‌های مختلفی خواستار آزادی زندانیان محیط زیستی از جمله نیلوفر بیانی شده بود.