قطعنامه شورای حکام علیه ایران چهارشنبه بررسی می‌شود

پیش از این گزارش‌‌هایی منتشر شده بود که خبر از نشست شورای حکام در روز دوشنبه می‌داد

اولیانوف: پیش‌نویس قطعنامه غرب در باره ایران بی‌معناست، زیرا هیچ تاثیر مثبتی بر روابط بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تهران نخواهد داشت- JOE KLAMAR / AFP

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین خبر از احتمال بررسى موضوع ايران در جلسه روز چهارشنبه شوراى حكام داد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز شنبه ۱۴ خرداد گفت که قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی که آمریکا از آن حمایت می‌کند، احتمالا روز چهارشنبه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پیش از این گزارش‌‌هایی منتشر شده بود که خبر از نشست شورای حکام در روز دوشنبه می‌داد. اولیانوف در توئیتی دیگر به انتقاد از این قطعنامه پرداخت و نوشت: «در واقع، پیش‌نویس قطعنامه غرب در باره ایران بی‌معناست، زیرا هیچ تاثیر مثبتی بر روابط بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تهران نخواهد داشت.»

چهارشنبه هفته گذشته آمریکا و سه کشور اروپایی پیش‌نویس قطعنامه توبیخ ایران را به شورای حکام دادند. ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان شورای حکام آژانس بین‌المللی را تحت فشار گذاشته‌اند تا جمهوری اسلامی ایران را به دلیل پاسخ ندادن پرسش‌ها در باره کشف آثار اورانیوم در سایت‌های اعلام‌نشده هسته‌ای خود، مجازات کند. پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و سه قدرت اروپایی فوق که خبرگزاری رویترز نسخه‌ای از آن را دریافت کرده، به اعضای ۳۵‌ گانه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میخائیل اولیانوف، پیش از این در روز شنبه گفت اگر شورای حکام، قطع‌نامه پیشنهادی غربی‌ها در مورد ایران را تصویب کند امکان به موفقیت رسیدن مذاکرات وین و احیای برجام کاهش می‌یابد. این دیپلمات ارشد روس در توییتی نوشت: «اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد به توافق برسد به جای قطع‌نامه باید بر تلاش‌های دیپلماتیک بیفزاید.»

اولیانوف مستقیما به توییتی از جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، پاسخ داد. بورل پس از گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نوشته بود: «امکان رسیدن به توافق و بازگشت به برجام در حال کاهش است اما با تلاش افزوده همچنان می‌توانیم به‌ آن برسیم.»

جمهوری اسلامی نیز نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و غرب را تهدید کرد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش پیش قطعنامه‌ای که آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا برای طرح آن علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند، گفت: «به هر اقدام غیر سازنده در شورای حکام پاسخ محکم و متناسب را خواهیم داد. مسئولیت پیامدهای آن برعهده آن‌هایی است که به شورای حکام و گزارش مدیرکل به‌عنوان اهرم فشار و ابزار بازی های سیاسی علیه ایران نگاه می‌کنند.»

چهار کشور مذکور قصد دارند به شورای حکام فشار بیاورند تا با صدور قطعنامه‌ای، ایران را به دلیل عدم اطلاع‌رسانی درباره «منشاء ذرات اورانیوم یافت‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده» خود توبیخ کند.