همکاری ایران و عمان در میدان نفتی هنگام

مسقط و تهران قراردادهایی برای توسعه خطوط لوله گاز و میدان نفتی امضا کردند

وزیر انرژی این کشور گفت که این توافقنامه‌ها مربوط به توسعه دو پروژه خط لوله گاز است- IRANIAN PRESIDENCY / AFP

کمتر از دو هفته پس از سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران، به کشور عمان، وزیر انرژی آن کشور اعلام کرد دو طرف قراردادهایی برای توسعه دو خط لوله گاز و یک میدان نفتی در امتداد مرز دریایی خود امضا کرده‌اند.

سفر ابراهیم رئیسی ۲۳ مه، در گیرودار توقف مذاکرات بین‌المللی برای احیای توافق بر سر برنامه هسته‌ای تهران، انجام شد؛ درست زمانی که جمهوری اسلامی برای فرار از تحریم‌های بین‌المللی به بن‌بست خورده بود.

خبرگزاری رسمی عمان آن زمان گزارش داد که این کشورها یادداشت‌های تفاهمی در مورد نفت و گاز امضا کرده‌اند، اما جزئیاتی از این تفاهم‌نامه‌ها ارائه نکرد.

خبرگزاری رسمی عمان، روز شنبه، ۱۵ خردادماه، به نقل از محمد الرومهی، وزیر انرژی آن کشور، نوشت که این توافقنامه‌ها مربوط به توسعه دو پروژه خط لوله گاز است که دو کشور را به میدان نفتی هنگام، تنها میدان نفتی مشترک بین ایران و عمان متصل می‌کند. میدان نفتی هنگام در تنگه استراتژیک هرمز و در نزدیکی کشور امارات متحده عربی قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حدود دو دهه پیش توافقی منعقد شد که به ایران اجازه می‌داد گاز عمان را تامین کند، اما این پروژه هرگز محقق نشد. تحریم‌های ایران تلاش‌ها برای اجرای آن پروژه را پیچیده کرد و همچنین می‌تواند اجرای توافق جدید را هم دشوار کند.

عمان روابط سیاسی و اقتصادی نزدیکی با ایران دارد و در دستیابی به توافق هسته‌ای اولیه در سال ۲۰۱۵ نقش میانجی بین تهران و واشینگتن ایفا کرد. توافق برجام در سال ۲۰۱۵ در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، این کشور را از تحریم‌های فلج کننده نجات داد.

پس از خروج یک‌جانبه ایالات متحده از برجام در سال ۲۰۱۸ میلادی، اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، باعث شد تهران نیز از تعهدات خود در این توافق عقب‌نشینی کند. اما پس از روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، از آوریل سال گذشته، مذاکرات احیای برجام برای بازگشت ایران و ایالات متحده به این توافق آغاز شد.

کشور عمان که در سراسر دریای عمان با ایران مرز دریایی دارد، در طول همه‌گیری کرونا، با کاهش ۶.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ و افزایش بدهی‌های دولت، با مشکلات اقتصادی فراوانی روبه‌رو شد. این کشور سال گذشته به‌دلیل نرخ بالای بیکاری و اخراج کارگران، شاهد اعتراض‌های کم‌سابقه‌ای بود.

سفر به عمان، دومین مسافرت ابراهیم رئیسی به یک کشور حوزه خلیج فارس، از زمان قرار گرفتنش در جایگاه رئیس جمهوری بود. او پیش‌تر در ماه فوریه، در سفری به کشور قطر، با امیر تمیم بن حمد آل ثانی دیدار و در کنفرانس کشورهای صادرکننده گاز شرکت کرد.