سلطان عمان در مسقط از ابراهیم رئیسی استقبال کرد

موضوع اصلی این سفر، توسعه روابط دوجانبه، روابط منطقه‌ای و همکاری‌ دو کشور در مسائل منطقه است

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، صبح دوشنبه، دوم خردادماه، در سفری یک‌روزه به عمان، همراه با هیئتی بلندپایه، وارد مسقط، پایتخت این کشور شد.

در بدو ورود رئیسی به فرودگاه مسقط، سلطان عمان، هیثم بن‌طارق آل‌سعید، از او استقبال کرد. پس‌از آن، رئیس جمهوری ایران همراه با سلطان عمان به کاخ سلطنتی آن کشور رفت و مراسم استقبال رسمی نیز در آن محل برگزار شد.  

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ابراهیم رئیسی در این سفر علاوه‌بر ملاقات رسمی و گفت‌وگو با هیثم بن‌طارق، قرار است با معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه آن کشور و همچنین با ایرانیان مقیم عمان و تجار و فعالان اقتصادی عمانی نیز دیدار کند. در کنار این ملاقات‌ها، قرار است چند سند همکاری نیز در دیدار اعضای هیئت‌های دو کشور امضا شود. 

پیش از سفر رئیسی، هفته گذشته، هیئتی۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران در راستای ایجاد زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور به عمان سفر کردند. جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی نیز، از ۳۱ اردیبهشت، در راس هیئتی به آن کشور رفته و با برخی مقام‌ها، ازجمله وزیر خارجه و وزیر انرژی و معادن عمان، دیدار و گفت‌وگو داشته است. براساس گزارش‌ها، محور این دیدارها، تلاش برای احیای «موافقت‌نامه تجاری صادرات گاز ایران به عمان» بوده است. 

رئیس جمهوری ایران پیش‌از سفر به مسقط در فرودگاه مهرآباد تهران، با اشاره به «تصمیم و اراده هر دو کشور به ارتقا سطح روابط سیاسی و اقتصادی»، گفت: «سفر به عمان در راستای توسعه سیاست همسایگی انجام می‌شود این سفر و از نظر ما بسیار دارای اهمیت است.»

به گفته رئیسی، موضوع دیدارها در این سفر، «توسعه روابط دوجانبه»، «روابط منطقه‌ای» و «همکاری‌های دو کشور در مسائل منطقه» خواهد بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی افزود: «همکاری‌ها و گفت‌وگوهای منطقه‌ای می‌تواند امنیت‌ساز باشد و حضور نیروهای خارجی و بیگانه نه‌تنها امنیت‌ساز نیست، بلکه امنیت منطقه را  مورد تهدید قرار می‌دهد.»

هم‌زمان، علی نجفی، سفیر ایران در عمان نیز با اشاره به لزوم حل مسائل منطقه‌ای به‌وسیله خود کشورهای موجود در منطقه و نپذیرفتن دخالت‌های خارجی در امور منطقه، گقت: «ایران خواهان همکاری با کشورهای منطقه و حل مشکلات منطقه‌ای در چارچوب گفت‌وگو و همکاری است.»

نجفی روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با روزنامه عمانی الرویه همچنین با اشاره به نقش مثبت و مهم سلطنت عمان «در پیگیری مذاکرات ایران و عربستان در بغداد»، از سیاست خارجی و «تلاش این کشور برای حل اختلاف‌ها و بحران‌های منطقه» تقدیر کرد و افزود که «ایران از این نقش سازنده مسقط استقبال می‌کند».

کشور عمان همواره روابط نسبتا خوب و نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران داشته و درموارد مختلفی ازجمله برخی مذاکرات با عربستان سعودی یا در رابطه با مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده، نقش واسطه و میانجی را بازی کرده است. سفر رئیسی به مسقط درحالی انجام می‌شود که مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام، بیش از دوماه است که متوقف مانده و به گفته بسیاری به بن‌بست رسیده است. البته هدف از سفر روز دوشنبه، «ارتقای روابط در حوزه‌های تجارت، حمل‌ونقل، انرژی، گردشگری و به‌ویژه گردشگری سلامت» اعلام شده، اما به احتمال زیاد موضوع مذاکرات وین نیز یکی از دستورکارهای رایزنی‌ها خواهد بود.

پس از سفرهای پیشین رئیسی به کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و قطر، سفر به عمان، پنجمین سفر خارجی او به‌عنوان رئیس جمهوری اسلامی است. این سفر که با دعوت رسمی سلطان هیثم بن‌طارق انجام شده، نخستین سفر یک رئیس جمهوری ایران به عمان در دوره اوست که سال ۲۰۲۰، پس از درگذشت پسرعمویش سلطان قابوس، به سلطنت رسید.