«با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، موقعیت نظامی روسیه در بالتیک دشوار می‌شود»

مارک میلی: بالتیک از نظر استراتژیک موقعیت خاص و مهمی دارد

سوئد و فنلاند هنوز به طور رسمی عضو «ناتو» نشده‌اند، اما در مانور امسال کشورهای عضو این پیمان نظامی شرکت می‌کنند -JOHANNA GERON / POOL / AFP

در آستانه برگزاری مانور سالانه کشورهای عضو پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو)، مارک میلی، فرمانده ارشد نظامی آمریکا، در جریان بازدید از استکهلم گفت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، موقعیت نظامی روسیه در دریای بالتیک را دشوار خواهد کرد.

سوئد و فنلاند هنوز به‌طور رسمی عضو ناتو نشده‌اند، اما در مانور امسال کشورهای عضو این پیمان نظامی شرکت می‌کنند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱، در گزارشی به نقل از این فرمانده ارشد نظامی آمریکا، نوشت بالتیک از نظر استراتژیک موقعیت خاص و مهمی دارد و یکی از بزرگ‌ترین دریاهای جهان به شمار می‌رود و با پیوستن سوئد و فنلاند، موقعیت روسیه دشوار خواهد شد.

با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، دو شهر مهم روسیه در شرق این کشور، یعنی شهرهای سنت‌پترزبورگ و کالینینگراد، در محاصره دریایی کشورهای عضو ناتو قرار می‌گیرند.

فنلاند، همسایه روسیه به شمار می‌رود و ۱۳۰۰ کیلومتر با این کشور مرز مشترک زمینی دارد. سوئد هم در آن سوی دریای بالتیک، با روسیه مرزهای آبی طولانی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ماه پیش گفته بود صرف پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان نظامی ناتو تهدید خاصی برای روسیه به‌حساب نمی‌آید، اما اگر این ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا بخواهد زیرساخت‌های نظامی خودش را در این دو کشور تازه عضوشده تقویت کند، با واکنش روسیه مواجه می‌شود.

پیش‌تر، دیمیتری مدودف، نایب‌رئیس شورای امنیت روسیه و از نزدیکان شخص پوتین، هشدار داد بود که در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، روسیه تسلیحات اتمی‌ خود را در منطقه بالتیک، در مجاورت مرزهای سوئد، فنلاند و لهستان، مستقر خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز پیشتر از قول نایب‌رئیس شورای امنیت روسیه نوشته بود با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو دیگر نمی‌توان درباره «بالتیک عاری از سلاح هسته‌ای» صحبت کرد.

​​ماه گذشته، در بحبوحه نگرانی‌های امنیتی بعد از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند هم‌زمان برای عضویت در پیمان نظامی آتلانتیک شمالی درخواست دادند. هرچند این درخواست با مخالفت ترکیه مواجه شد، اما رهبران کشورهای غربی گفتند مخالفت آنکارا مانع جدی بر سر راه پیوستن این دو کشور به ناتو نیست. ترکیه یکی از اعضای قدیمی ناتو به‌‌حساب می‌‌آید و از سال ۱۹۵۲ عضو این پیمان نظامی است.

بیشتر از جهان