پوتین: ممنوعیت صادرات روسیه بلوف سیاسی غرب است

به گفته پوتین، در شرایط فعلی، ساده‌ترین راه‌حل ارسال غلات از طریق بلاروس است، اما ابتدا باید تحریم‌ها لغو شود

روسیه اصلی‌ترین صادر کننده کود کشاورزی است. روسیه و اوکراین در مجموع نزدیک به یک‌سوم عرضه جهانی گندم را در اختیار دارند - Sergei GUNEYEV / SPUTNIK / AFP

در صدمین روز حمله ارتش روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، غرب و کشورهای اروپایی را متهم کرد که با به کارگیری سیاست‌های کوته‌بینانه «بلوف» زدند و موجب بحران مواد غذایی شدند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۳ خرداد در گزارشی به نقل از رئیس جمهوری روسیه نوشت مسکو مانع صادرات غلات از بنادر اوکراین نیست. به گفته پوتین، در شرایط فعلی، ساده‌ترین راه‌حل ارسال غلات از طریق بلاروس است، اما ابتدا باید تحریم‌ها لغو شود.

بلاروس متحد اصلی سیاسی-اقتصادی روسیه در منطقه به‌شمار می‌رود.

رسانه‌های دولتی روسیه هم روز جمعه نوشتند پوتین در جریان دیدار با مکی‌سال، رئیس جمهور سنگال، کشورهای غربی را مسئول پیامدهای بحران مواد غذایی در آفریقا معرفی کرد.

رئيس جمهوری روسیه در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی این کشور ممنوعیت صادرات روسیه را یک «بلوف» توصیف کرد. به گفته پوتین، کشورهای غربی تلاش دارند با مقصر جلوه دادن روسیه اشتباه‌های سیاسی خود را لاپوشانی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از حمله روسیه به اوکراین، قیمت جهانی مواد غذایی، به ویژه غلات به شدت بالا رفت. برخی از کشورهای صادرکننده هم مانند هند، عرضه گندم خود را به دلیل قیمت بالا و نیازهای داخلی متوقف یا به شدت محدود کردند.

رئيس جمهوری روسیه در بخش دیگری از صحبت‌های روز جمعه‌اش گفت آمریکا و بریتانیا واردات کود کشاورزی از روسیه را تحریم کرده‌اند و همین امر هم به تشدید بحران مواد غذای در جهان می‌انجامد.

روسیه اصلی‌ترین صادر کننده کود کشاورزی در جهان به‌شمار می‌رود. روسیه و اوکراین در مجموع نزدیک به یک‌سوم عرضه جهانی گندم را در اختیار دارند.

رئیس‌ جمهوری روسیه پیشتر در تماس تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان گفت بود مسکو مایل است راهی برای از سرگیری صادرات محموله‌های غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه فراهم شود. اما روسیه این اقدام خود را مشروط به لغو تحریم‌ها کرده است.

همزمان امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز جمعه بار دیگر پوتین را متهم کرد که در حمله به اوکراین مرتکب یک «اشتباه تاریخی» شده است.

 سه‌شنبه هفته گذشته، پس از اعمال بسته ششم تحریم‌های اقتصادی «اتحادیه اروپا» علیه مسکو، مکرون تلویحا تهدید کرد که در دور بعدی تحریم‌‌های احتمالی هیچ گزینه‌ای نباید کنار گذاشته و تمامی امکان‌های موجود باید بررسی شود.

بیشتر از جهان