درخواست کمک طالبان از چین برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های نورستان

کاردار سفارت چین گفت پیام طالبان را به دولت چین می‌رساند

آتش‌سوزی در جنگل‌های نورستان، در اثر نزاع میان فرماندهان طالبان بر سر محصولات چلغوزه آغاز شده است-SajjadNuristan/Twitter

پس از هفت روز آتش‌سوزی در جنگل‌های نورستان افغانستان، شیر‌عباس استانکزی، معاون وزارت خارجه طالبان، روز پنجشنبه ۱۲ خرداد، در ملاقات با دینگ ینان، کاردار سفارت چین در کابل، از دولت چین برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های نورستان کمک فوری درخواست کرد.

آتش‌سوزی در جنگل‌های نورستان، روز یکشنبه ۸ خرداد از شهرستان نورگرام آغاز شد و تاکنون به بخش‌های زیادی از جنگل‌های این استان آسیب رسانده است. سجاد نورستانی، روزنامه‌نگار افغان، روز چهارشنبه گذشته به ایندیپندنت فارسی گفت آتش‌سوزی در نتیجه درگیری فرماندهان طالبان بر سر محصول چلغوز رخ داده است و این گروه هیچ ابزاری برای مهار آتش‌ در اختیار ندارند.

ویدیوها و عکس‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده است نشان می‌دهند که ساکنان محلی و افراد طالبان، در حالی که هیچ‌گونه ابزار فنی در اختیار ندارند، تلاش می‌کنند از گسترش آتش به دیگر بخش‌های جنگل جلوگیری کنند، اما شعله‌های آتش با وزش باد به قسمت‌های مختلف جنگل نفوذ کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند سخنگویان طالبان در روزهای اخیر گفتند آتش‌سوزی در اثر تلاش‌ها و اقدام‌های مسئولان محلی این گروه مهار شده است، اما سجاد نورستانی می‌گوید طالبان عملا هیچ ابزاری برای کنترل آتش در اختیار ندارند و به همین دلیل شعله‌های آتش‌ به مناطق مسکونی رسیده است.

تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، روز جمعه، با انتشار عکس‌هایی از درخت‌های سوخته جنگل نورگرام اعلام کرد که هیئت اعزامی طالبان، جریان آتش‌سوزی جنگل را با بالگرد از هوا دیده‌اند و به مسئولان محلی گوشزد کرده‌اند که در آینده از چنین حوادث جلوگیری کنند.

بنابراین، شیر عباس استانکزی روز پنجشنبه‌، از دولت چین درخواست کمک فوری کرد. کاردار سفارت چین در کابل نیز بدون دادن وعده قطعی، گفت پیام طالبان را  به رهبران دولت چین می‌رساند.

این نخستین درخواست کمک طالبان از یک کشور خارجی برای مهار آتش‌سوزی و حوادث طبیعی در داخل افغانستان است. کاردار سفارت چین در کابل، همچنین وعده داد که پروژه‌های چین در افغانستان که در یک‌ سال گذشته متوقف شده‌اند، از سر گرفته خواهند شد.

 ساکنان نورستان، با ابراز نگرانی از گسترش آتش، در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که اگر برای مهار آتش‌سوزی اقدام فوری صورت نگیرد، آسیب جدی به طبیعت کم‌نظیر این استان وارد خواهد شد. جنگل‌های نورستان، سومین پارک ملی افغانستان محسوب می‌شوند که به دلیل ناامنی، افراد غیربومی به‌ندرت برای گردش به آن سفر می‌کنند.