عباس استانکزی، برای نخستین‌بار نارضایتی‌اش را از تصمیمات رهبری طالبان ابراز کرد

دیدگاه‌های مخالف سرپرست وزارت امورخارجه طالبان و معاون سیاسی این وزارت

معین سیاسی وزارت امور خارجه طالبان از طالبان انتقاد می‌کند و می‌گوید که زنان به حقوق شرعی و آموزش دسترسی ندارند-عکس از تلویزیون ملی

شیر عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه طالبان، روز یک‎شنبه، یکم خرداد، در نشستی در کابل، برای نخستین‌بار، نارضایتی‌اش را از تصمیم‌های این گروه در برابر زنان افغانستان ابراز کرد. او پس از ماه‌ها اقامت در امارات متحده عربی، به تازگی و با پادرمیانی ملا‌برادر به کابل آمده است.

 استانکزی که در مراسم ششمین سالروز کشته شدن ملا اختر منصور، دومین رهبر طالبان، در هتل استقلال در شهر کابل سخنرانی می‌کرد، گفت که نیمی از جمعیت افغانستان زنان‌اند، اما به حقوق خود دسترسی ندارند. به گفته استانکزی، زنان در افغانستان به حقوق شرعی‌شان دسترسی ندارند، از حق میراث برخوردار نیستند، و حق ندارند آموزش ببیند.

استانکزی گفت: «زنان در کجا حقوق اسلامی و شرعی را آموزش ببینند؟ زنان در مدرسه‌ها و مکتب باید آموزش ببیند.»

این مقام بلندپایه طالبان که با خشم سخن می‌گفت، در ادامه افزود که اگر در جایی فساد وجود دارد، مسئولیت آن با حکومت است که باید مانع فساد شود. او تصریح نمود: «وقتی که فساد رخ می‌دهد، به خاطر آن نمی‌شود که نیم جمعیت جامعه را حذف کنیم. اگر جمعیت ۴۰ میلیون باشد، ۲۰ میلیون آن زنان‌اند. به زنان باید همان حقی داده شود که خدا و پیمبر و فرهنگ افغانی برای زنان قائل شده‌اند.»

عباس استانکزی می‌گوید که طالبان با «زور چوب» نمی‌توانند بر مردم حکومت کنند، بلکه باید به اصول اسلامی و فرهنگ و سنت‌های مردم افغانستان احترام بگذارند. استانکزی که از بنیانگذاران گروه طالبان است و در دولت نخست گروه، سمت مشابه را داشت، از تصمیم‌های اخیر رهبری این گروه ناراضی به نظر می‌رسد.

استانکزی از ۲۰۱۹ تا اوت ۲۰۲۱، مدتی رئیس دفتر طالبان در قطر بود و سپس کارش را به عنوان عضو ارشد تیم مذاکره کننده با آمریکا و دولت وقت افغانستان ادامه داد. او به عنوان یک چهره دیپلمات و رسانه‌ای طالبان، همواره در سخنرانی‌ها و مصاحبه‎‌هایش مدعی می‎شد که طالبان مخالف آموزش، کار و فعالیت زنان نیستند و اگر دولت این گروه بر افغانستان حکم براند، حقوق زنان بهتر از همیشه محقق خواهد شد.

استانکزی که در چند سال گذشته، ازچهره‌های تاثیرگذار و تصمیم‌گیرنده در تماس و تعامل طالبان با دولت‌های منطقه بود، اکنون در انزوا به سر می‌برد و به مسندی که تصور داشت، در کابینه طالبان نرسید. این نخستین‌بار است که استانکزی، نارضایتی‌اش از همراهانش را با اشاره به اوضاع زنان افغانستان، ابراز می‌‌کند.

از سوی دیگر، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان که در مراسم سالگرد قتل اختر منصور صحبت می‌کرد، از روابط خوب طالبان با جامعه جهانی سخن گفت، اما عباس استانکزی، معاون سیاسی این وزارت، گفت که اگر روابط طالبان با جهان خوب است، پس چرا کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی به طالبان داده نشده است.

نشست ششمین سالروز کشته شدن ملا منصور، با یک انفجار نیز همراه شد. انفجار هنگامی رخ داد که شرکت‌کنندگان در این نشست از هتل استقلال در جاده حوزه پنجم خارج می‌شدند. طالبان حاضر در محل آن حادثه به خبرنگاران گفتند که شخصی که جلیقه انتحاری بر تن داشت، در محوطه بیرونی ساختمان هتل استقلال مواد همراهش را منفجر کرد و خود نیز در اثر انفجار کشته شد. اما شاهدان محلی می‌گویند که جسد سه تن را در محل حادثه دیده‌اند.

ملا اختر محمد منصور، دومین رهبر طالبان بود که در سال ۲۰۱۶ در بلوچستان پاکستان، هدف حمله یک هواپیمای بی‌سرنشین آمریکایی قرار گرفت و کشته شد.

بیشتر از جهان